2016-02-11, 18:58
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Har nyligen börjat spela gitarr, har pianobakgrund och kan således läsa noter och vet var de sitter på gitarren. Kör därav klassiskt och undviker ackordspel för tillfället. Mitt problem är att jag inte lyckas undvika att spela Staccato och undrar om ni har tips på hur jag ska få bort staccaton i mitt spelande.
Kan tänka mig att stålsträngad ger mer "staccato-sound" för örat än en nylonsträngad. Om du redan kör nylon handlar det ju om att ligga kvar med vänsterhanden på den spelade tonen så länge som möjligt, och är man grön tar det sin lilla tid att byta fingerposition. Med automatisering/snabbare byte får du det nog snart att låta bättre.
Citera
2016-02-20, 12:18
Medlem
Vipsen18s avatar
Tjena!
Är nyfiken om det är någon här som har erfarenhet av Yousician? En app som på något vis påminner om guitar hero, men man spelar med riktig gitarr!
Är det kul?
Är det lärorikt?

All information är intressant!
Citera
2016-02-20, 13:40
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vipsen18
Tjena!
Är nyfiken om det är någon här som har erfarenhet av Yousician? En app som på något vis påminner om guitar hero, men man spelar med riktig gitarr!
Är det kul?
Är det lärorikt?

den jäveln som man sett reklam på youtube cirkus 1 miljon gånger vid det här laget

"I always wanted to learn how to play the guitar, but the beginning seems so frustrating"
Citera
2016-02-21, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vipsen18
Tjena!
Är det kul?
Är det lärorikt?

Vet inget om Yousician men kan rekommendera Rocksmith: https://www.youtube.com/watch?v=gmoF1jo7LGg
Citera
2016-02-21, 14:05
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joar53
Kom igen nu? "Smoke on the water"?

När jag var späd gitarrist (för 20 år sen) hade jag möjligen funderingar kring Race with the devil med Al Di Meola, en gitarrist jag skattar högt!

https://www.youtube.com/watch?v=nXPIfd8Qz7w

Enligt mitt sätt att se det bör man börja med visackroden närmast sadeln. E, A, D, G, C och F.

Är man 10 år gammal så bör man kunna spela ganska bra gitarr, och vid 15 närma sig Yngwie-nivå ... :-)

Med det sagt. Givetvis handlar det inte om en högerhand som vevar hela tiden. Den som påstår något sånt måste för att säga det fint "ha något fel i pallet"

Al Di Meola är en av vår tids främsta gitarrister. Det är väl värt att slå upp hans namn på youtube, därför han ville i sin ungom bli världens snabbaste gitarrist. Något som misslyckades lite, men han är trots i denna dag en icon inom Jazz/Fussion.

Mja.. det var väl det jag ville ha sagt!

Smoke om the water var ett exempel på enklast tänkbara riff för att visualisera hur man bör slå an strängarna. Och det är inte självklart för alla.

Sån där musik du länkade till är handlar om att klättra skalor fram och tillbaka.
Det är ett välkänt knep att gömma sig bakom för de utan känsla för det primitivt enkla i rock och pop.
Citera
2016-03-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det viktigaste av allt är att låta högerhanden veva HELA tiden.
Det är nyckeln till gitarrspel.
Det som skiljer de bra från de dåliga.

Misstaget nästan alla gör är att slå på strängarna så som låten går.
Tex Smoke on the water, som går så här
da da da, da da du-da, da da da du da

En amatör slår då 12 anslag. Ett för varje ackord/ton. Men ett proffs slår 32 anslag.
Varje anslag är inte på de öppna strängarna utan är sk spökslag. Det ger en helt annat rytm och sväng och håller samman låten på ett helt annat sätt.

Om man kan det så är man användbar i ett band. Det handlar om att hela tiden hålla takten.
Att ta ackord och blippa med tonerna är sekunddärt. Det lär man sig efter hand.
Det bästa är att lära sig tre enkla ackordsgrepp och en skala. Dvs var de användbara toner ligger runt ett ackord.
Sen är det bara att låta högerhanden gå (om man är högerhänt.) Det är som att onanera. Är man en bra mastrubutör är man en bra gitarrist.
Vad fan snackar du för skit? Vad i helvete ska en underdela i ett sånt sammanhang för? I funk kanske, men även där är det lite svårtavgjort om det är en fördel att hålla 16-delsunderdelning konstant i högerhanden. Om du kan hålla den utan att gröta med hi-hat (eller virvel, om det är mycket ghost-notes), annars är det bäst du släpper den.

Kan du inte hålla time utan att hålla underdelning i högerhanden är det dags att du sätter dig och övar igen.
Citera
2016-03-03, 20:29
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Vad fan snackar du för skit? Vad i helvete ska en underdela i ett sånt sammanhang för? I funk kanske, men även där är det lite svårtavgjort om det är en fördel att hålla 16-delsunderdelning konstant i högerhanden. Om du kan hålla den utan att gröta med hi-hat (eller virvel, om det är mycket ghost-notes), annars är det bäst du släpper den.

Kan du inte hålla time utan att hålla underdelning i högerhanden är det dags att du sätter dig och övar igen.
Nej, det låter skit med de som "tajmar" anslag. Inget sväng. Högerhanden ska röra sig hela tiden i takt. Annars är det amatörisch.
Citera
2016-03-04, 20:25
Medlem
Pepsi901s avatar
Jag har precis börjat med att försöka lära mig spela gitarr och har nu en fråga. När jag tar ett ackord och sedan lyfter på fingrarna så låter det inte bra. Det blir något slags missljud och jag vet inte vad jag gör för fel. Kan det vara pga att mina fingertoppar är så pass mjuka så att strängarna "fastnar"?
Citera
2016-03-05, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsi901
Jag har precis börjat med att försöka lära mig spela gitarr och har nu en fråga. När jag tar ett ackord och sedan lyfter på fingrarna så låter det inte bra. Det blir något slags missljud och jag vet inte vad jag gör för fel. Kan det vara pga att mina fingertoppar är så pass mjuka så att strängarna "fastnar"?

Menar du när du lyfter på vänster hands fingrar? Ackordet dör ju ut om du lyfter fingrarna, för att det ska fortsätta klinga måste du hålla kvar dem.

Vet inte om jag förstår din fråga rätt, utveckla gärna lite
Citera
2016-03-05, 07:10
Medlem
Pepsi901s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damnyou
Menar du när du lyfter på vänster hands fingrar? Ackordet dör ju ut om du lyfter fingrarna, för att det ska fortsätta klinga måste du hålla kvar dem.

Vet inte om jag förstår din fråga rätt, utveckla gärna lite

Ja precis. Fast det spelar ingen roll om jag spelar på strängarna med högerhanden eller inte.
Det räcker med att jag trycker ner dom med vänsterhanden och släpper så blir det ju ändå ett ljud
Citera
2016-03-07, 17:15
Medlem
Hur gjorde ni för att lära er var alla toner sitter på halsen?
Ska man ta ett band i taget eller kanske en sträng i taget, eller kanske en kombination?
Hur lång tid tog det för er att lära er?
Har hyfsad koll på 5-6 band men sen tar det stopp...
Citera
2016-03-10, 01:34
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexagon6
Hur gjorde ni för att lära er var alla toner sitter på halsen?
Ska man ta ett band i taget eller kanske en sträng i taget, eller kanske en kombination?
Hur lång tid tog det för er att lära er?
Har hyfsad koll på 5-6 band men sen tar det stopp...

Testa dig fram. Tänk t.ex att 5:e på E strängen är tonen A, alltså samma som öppen/"lös" A-sträng. Alltså är band 6 samma som band 1 på A strängen osv. Sen "byts" det till d-strängen på 10:e bandet. Så tänker jag iaf. Säger man t.ex 17:e bandet på B-strängen så är det ju 5 semitoner över tonen B (eftersom oktaven på varje sträng är på 12:e bandet) och då är det bara att rabbla upp semitonerna: C, C#, D, D# E.
En fördel är ju helt klart om du lär dig i vilken ordning tonerna och semitonerna ligger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in