Citat:
Ursprungligen postat av ZinneZidane
Öva upp fingerstyrkan säger en, tryck inte för hårt säger en annan. Hur står det till egentligen? När jag försöker ta barré så rullar jag givetvis fingret lite åt sidan men då följer mina andra fingrar med. Hur ska man träna bort det här? Ser så enkelt ut för andra men sanningen är att jag verkligen hårttränat i två veckor utan resultat. På en nylonsträngad kan jag ta barreackord men det låter ju förjävligt, vill kunna lira barre på en stålsträngad med.
Vet inte om du gör det men när du rullar på pekfingret så ska armen liksom böja sin in mot kroppen. För mig kom det naturligt, antagligen för dig också. Men du kan försöka justera ditt pekfinger också, prova för det uppåt eller neråt tills du hittar någon placering som är både skön och fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
Är sugen på att verkligen lära mig spela gitarr på riktigt nu. Jag kan lite sådär "enkla" grejer, men det låter så tamt och tråkigt. Om jag till exempel skulle vilja lära mig spela något
sånt här, hur går jag då vidare från att i princip bara kunna öppna och barréackord (och det bara i form av skränig punk)?
Vilka tekniker och skalor bör jag kolla upp?
Har själv inte spelat gitarr så länge men jag kan tipsa dig lite saker:
- Minor Pentatonic skalan, finns massor av tutorials på youtube
- Lär dig vilka toner strängarna har (eBGDAE, kan även tipsa om ramsan "En Ball Groda Dansar Aldrig Ensam")
- Lär dig vart tonerna sitter på översta strängen så kan du enkelt ränka ut vart de sitter på de andra strängarna (detta är bra om du ska spela skalor, så vet du vart rötterna är)
Lycka till