2011-11-01, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LinouzZ
Jag har spelat gitarr flitigt i ett ex antal år och har strängat om gitarrer ett antal gånger. Nu är det så att till min relativt nya C-45'a så köpte jag ett par nya nylonsträngar (märke: ghs nylon supreme) och gitarren stämmer om sig HELA tiden.

Jag satt i ca 3 timmar igår och spelade och fick stämma om gitarren gång på gång. Stämde om den innan jag gick och la mig igår kväll och nu är den ofattbart out of tune.

Är detta normalt just när det gäller nya nylon, kanske framförallt ghs nylon. Eller kan jag ha strängt den fel?

Tack

Ja, nylonsträngade gitarrer får man stämma om hela tiden för att kunna spela på dem. Mest händer det när man byter strängar, tar ett tag tills gitarren vänjer sig.
Citera
2011-11-01, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZinneZidane
Ja, nylonsträngade gitarrer får man stämma om hela tiden för att kunna spela på dem. Mest händer det när man byter strängar, tar ett tag tills gitarren vänjer sig.

Ahh ok, skönt att höra Så träligt att behöva stränga om.

Tack!
Citera
2011-11-01, 18:18
Medlem
BDylans avatar
Har en stålsträngad gitarr som jag tycker har väldigt höga strängar, dessutom tycker jag den har smal hals, har svårt att få plats med fingrarna på ett vanligt A t.ex.

Stränghöjden vid 12e bandet är 5.5-6mm
Bredden på halsen är 4,5cm precis bakom första bandet.

Är detta ovanliga siffror? Som är svårt att spela på för en nybörjare? Har inget att jämföra med då jag precis börjat.

Gitarren är en Fender DG5NAT.
Citera
2011-11-01, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BDylan
Har en stålsträngad gitarr som jag tycker har väldigt höga strängar, dessutom tycker jag den har smal hals, har svårt att få plats med fingrarna på ett vanligt A t.ex.

Stränghöjden vid 12e bandet är 5.5-6mm
Bredden på halsen är 4,5cm precis bakom första bandet.

Är detta ovanliga siffror? Som är svårt att spela på för en nybörjare? Har inget att jämföra med då jag precis börjat.

Gitarren är en Fender DG5NAT.

Vet inget om dina siffror men Fender gör verkligen skitgitarrer. Inget jag rekommenderar till nybörjare. Lirar själv på en Fender Squire 105-N och det låter förjävligt, dessutom är den väldigt svårspelad. Tur att man inhandlar en Cort snart.
Citera
2011-11-01, 21:14
Medlem
FlyingMachines avatar
Är sugen på att verkligen lära mig spela gitarr på riktigt nu. Jag kan lite sådär "enkla" grejer, men det låter så tamt och tråkigt. Om jag till exempel skulle vilja lära mig spela något sånt här, hur går jag då vidare från att i princip bara kunna öppna och barréackord (och det bara i form av skränig punk)?

Vilka tekniker och skalor bör jag kolla upp?
Citera
2011-11-02, 00:01
Medlem
listigts avatar
Citat:
Öva upp fingerstyrkan säger en, tryck inte för hårt säger en annan. Hur står det till egentligen? När jag försöker ta barré så rullar jag givetvis fingret lite åt sidan men då följer mina andra fingrar med. Hur ska man träna bort det här? Ser så enkelt ut för andra men sanningen är att jag verkligen hårttränat i två veckor utan resultat. På en nylonsträngad kan jag ta barreackord men det låter ju förjävligt, vill kunna lira barre på en stålsträngad med.

Vet inte om du gör det men när du rullar på pekfingret så ska armen liksom böja sin in mot kroppen. För mig kom det naturligt, antagligen för dig också. Men du kan försöka justera ditt pekfinger också, prova för det uppåt eller neråt tills du hittar någon placering som är både skön och fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
Är sugen på att verkligen lära mig spela gitarr på riktigt nu. Jag kan lite sådär "enkla" grejer, men det låter så tamt och tråkigt. Om jag till exempel skulle vilja lära mig spela något sånt här, hur går jag då vidare från att i princip bara kunna öppna och barréackord (och det bara i form av skränig punk)?

Vilka tekniker och skalor bör jag kolla upp?

Har själv inte spelat gitarr så länge men jag kan tipsa dig lite saker:
- Minor Pentatonic skalan, finns massor av tutorials på youtube
- Lär dig vilka toner strängarna har (eBGDAE, kan även tipsa om ramsan "En Ball Groda Dansar Aldrig Ensam")
- Lär dig vart tonerna sitter på översta strängen så kan du enkelt ränka ut vart de sitter på de andra strängarna (detta är bra om du ska spela skalor, så vet du vart rötterna är)

Lycka till
Citera
2011-11-02, 10:07
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Vet inget om dina siffror men Fender gör verkligen skitgitarrer. Inget jag rekommenderar till nybörjare. Lirar själv på en Fender Squire 105-N och det låter förjävligt, dessutom är den väldigt svårspelad. Tur att man inhandlar en Cort snart.

Nu jobbar jag i en musikaffär och förstår verkligen inte hur du kan säga att Fender är skit. Visst de lite billigare squire är inget direkt att rekomendera (förutom att priset är humant för en nybörjare) men om du har spelat på någon av de lite dyrare såsom de mexico-tillverkade eller american standard så är det verkligen inte skräp, till och med deras kina-tillverkade basar håller rätt hög standard.

Cort är för övrigt ett rätt bra köp.
Citera
2011-11-02, 11:03
Medlem
Kewlspetspennas avatar
Citat:
Öva upp fingerstyrkan säger en, tryck inte för hårt säger en annan. Hur står det till egentligen? När jag försöker ta barré så rullar jag givetvis fingret lite åt sidan men då följer mina andra fingrar med. Hur ska man träna bort det här? Ser så enkelt ut för andra men sanningen är att jag verkligen hårttränat i två veckor utan resultat. På en nylonsträngad kan jag ta barreackord men det låter ju förjävligt, vill kunna lira barre på en stålsträngad med.
Slappna av i händerna om de är spända. Försök att "fördela" kraften jämnt mellan dina händer. Ett problem jag hade länge var att jag fokuserade för mycket på att strummingen eller barre-ramen skulle vara så korrekt som möjligt att jag spände mig - och då gick allt åt helvete.

Avslappning är A och O.
Citera
2011-11-02, 15:43
Medlem
BDylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Nu jobbar jag i en musikaffär och förstår verkligen inte hur du kan säga att Fender är skit. Visst de lite billigare squire är inget direkt att rekomendera (förutom att priset är humant för en nybörjare) men om du har spelat på någon av de lite dyrare såsom de mexico-tillverkade eller american standard så är det verkligen inte skräp, till och med deras kina-tillverkade basar håller rätt hög standard.

Cort är för övrigt ett rätt bra köp.
Jag tror att min som jag skrev om ovan är en av Fenders billigare modeller. Vad tycker du om dom? Funkar dom att lära sig på? Stränghöjd, ljud osv?
Citera
2011-11-02, 16:01
Medlem
Citat:

Hut fan resonerar du människa? Fender av alla märken, om du nu skulle plus-sverker-kasta något i den gröna soptunnan kan jag meddela att det inte är fender. Squire lirar du på, ja, det är skit. För det är en kopia på fender och inte en äkta. Min första gitarr var en USA fender och den är riktigt lättspelad samtidigt som den låter gudomligt. Dra inte Fender under samma kvalitetsstämpel som Squire.

Jag hade förstått om du hade tyckt cort var skit dock...

(Var tvungen vara lite tangentbordsriddare, förlåt men jag älskar fender mer än mig själv.)
Senast redigerad av TheApocalypse 2011-11-02 kl. 16:03.
Citera
2011-11-02, 16:22
Medlem
Protheuss avatar
Citat:

Jag förstår inte alls hur du hittade logiken i detta inlägg. Fender gör väl nästan objektivt de bästa och mest prisvärda i branchen. Testa en American Standard Telecaster och säg sedan samma sak.
Citera
2011-11-02, 18:33
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Hur lärde ni er spela gitarr? Jag håller på att lära mig och vill såklart ha alla tips jag kan få.
Just nu spelar jag bara från tabs och kan lite delar från olika låtar typ riffet och refrängen i back in black.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in