2011-10-23, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZinneZidane
Är det någon som vet vilka ackord/tabs denna kille lirar i videon? http://www.youtube.com/watch?v=QH-Y3CmKA9w&feature=related

Skulle vara tacksam om någon kunde fixa tabsen, eller liknande iaf.

Hade gärna, om jag orkat. Men den ser inte speciellt svår ut. Testa fråga i något musikforum istället, t.ex. http://forum.gitarrkoll.se - De ser det mer som en utmaning än oss FB:are
Citera
2011-10-23, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RawwE
Hade gärna, om jag orkat. Men den ser inte speciellt svår ut. Testa fråga i något musikforum istället, t.ex. http://forum.gitarrkoll.se - De ser det mer som en utmaning än oss FB:are

Verkar vara helt dött på forumet. Men kan inte du ta ut tabsen när du orkar då?
Citera
2011-10-24, 20:38
Bannlyst
Jag spelade gitarr frekvent i ett år men efter att ha lagt guran på hyllan i 4 månader nu så vill jag gärna börja spela igen. Anledningen till att man har lagt gitarrspelandet på hyllan är pga utlandsflytt och omotivation.

Söker nu lite övningar som kan friska upp ens gitarrminne. Känner mig jävligt ringrostig och har glömt mycket förutom grundläggande gitarrlir.
Citera
2011-10-29, 14:16
Bannlyst
Har en fråga. Om man spelar en låt med capo på gitarren, kan man spela så att det låter likadant utan capo?

Lär mig lite låtar och många av dem kräver capo som jag inte har.
Citera
2011-10-29, 14:44
Medlem
paradigmforcosmoss avatar
Citat:
Har en fråga. Om man spelar en låt med capo på gitarren, kan man spela så att det låter likadant utan capo?

Lär mig lite låtar och många av dem kräver capo som jag inte har.

Ja, det går. Men vissa ackordläggningar är väldigt svåra att ta när man inte har capo, men då kan du bara spela en annan läggning av ackordet. Det kommer inte låta exakt lika men ackordet är det samma.
Citera
2011-10-30, 15:57
Medlem
listigts avatar
Om man ska sätta ihop ett solo till en låt i t.ex. A, funkar det att köra solot i en annan ton(eller vad man ska säga) än A, och hur vet man vilka som passar ihop? Ska man kolla på kvintcirkeln eller gör man?
Citera
2011-10-31, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charmed
Har nu efter en lång tid bestämmt mig för att förädla den musikaliska sidan inom mig. Ska därför lära mig spela lite gitarr som en bra början. Tyvärr är jag 20år och som med allt annat börjar man bli lite i det äldsta laget för att börja med nya saker

Men om någon har något bra tips på övningar,böcker eller program som underlättar vore tacksamt-

Samt är det någon som börjat spela lite i äldredar och har något tips så, shoot!

Du är verkligen inte för gammal. Jag är 42 och har snart spelat i två år, kan massor redan och har dessutom börjat sjunga. Man behöver inte lägga så hög nivå, lär dig massor av enkla bra rocklåtar.
Citera
2011-10-31, 16:02
Bannlyst
Är det fortfarande normalt att inte kunna spela barreackord trots att man spelat i ett år? Jag vet hur ackorden ska tas osv men jag får dom inte till att ringa fullt ut. Det skorrar eller så låter det förjävligt varenda gång. Har tränat på den här skiten i flera månder men får det inte att sitta. Är det dags att gå till en privatlärare för att bli av med problemet? Har vänner som lirat gitarr i 2-3 månader men som redan nu kan ta barré.
Citera
2011-10-31, 20:14
Medlem
listigts avatar
Citat:
Är det fortfarande normalt att inte kunna spela barreackord trots att man spelat i ett år? Jag vet hur ackorden ska tas osv men jag får dom inte till att ringa fullt ut. Det skorrar eller så låter det förjävligt varenda gång. Har tränat på den här skiten i flera månder men får det inte att sitta. Är det dags att gå till en privatlärare för att bli av med problemet? Har vänner som lirat gitarr i 2-3 månader men som redan nu kan ta barré.

Öva mer helt enkelt. Öva upp fingerstyrkan om det är det som inte stämmer, finns massor av guider på tuben.
Citera
2011-10-31, 22:14
Medlem
Asciros avatar
Citat:

Du kanske ger dig för snabbt när du spelar barré? Kör hårdträning i en vecka där du tränar barré tills pekfingret inte orkar nåt mer. I början är det vanligt att ta i för mycket, men när du väl har hittat rätt så är det bara att lära sig att ta i lika mycket som för andra ackord. Ett annat tips är att inte ta ett F till att börja med, utan i stället ta till exempel ett G eller A. Sen är det givetvis viktigt att du inte lägger pekfingret helt platt på bandet utan "rullar" det åt vänster. Övning ger färdighet!

Sen eftersom du har vänner som nyss har lärt sig barréet så kan det ju vara värt och fråga dem om hur de fick till det på rätt sätt. Det är ju oftast inte stora fel man gör utan bara att ändra lite på trycket samt fingerpositionen.

Har du kollat Justin Sandercoes videor?
http://www.youtube.com/watch?v=-uJP2rWbMig
http://www.youtube.com/watch?v=MpMhueVEz2g
Citera
2011-11-01, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av listigt
Öva mer helt enkelt. Öva upp fingerstyrkan om det är det som inte stämmer, finns massor av guider på tuben.

Citat:
Ursprungligen postat av Asciro
Du kanske ger dig för snabbt när du spelar barré? Kör hårdträning i en vecka där du tränar barré tills pekfingret inte orkar nåt mer. I början är det vanligt att ta i för mycket, men när du väl har hittat rätt så är det bara att lära sig att ta i lika mycket som för andra ackord. Ett annat tips är att inte ta ett F till att börja med, utan i stället ta till exempel ett G eller A. Sen är det givetvis viktigt att du inte lägger pekfingret helt platt på bandet utan "rullar" det åt vänster. Övning ger färdighet!

Sen eftersom du har vänner som nyss har lärt sig barréet så kan det ju vara värt och fråga dem om hur de fick till det på rätt sätt. Det är ju oftast inte stora fel man gör utan bara att ändra lite på trycket samt fingerpositionen.

Har du kollat Justin Sandercoes videor?
http://www.youtube.com/watch?v=-uJP2rWbMig
http://www.youtube.com/watch?v=MpMhueVEz2g

Öva upp fingerstyrkan säger en, tryck inte för hårt säger en annan. Hur står det till egentligen? När jag försöker ta barré så rullar jag givetvis fingret lite åt sidan men då följer mina andra fingrar med. Hur ska man träna bort det här? Ser så enkelt ut för andra men sanningen är att jag verkligen hårttränat i två veckor utan resultat. På en nylonsträngad kan jag ta barreackord men det låter ju förjävligt, vill kunna lira barre på en stålsträngad med.
Citera
2011-11-01, 16:09
Medlem
Jag har spelat gitarr flitigt i ett ex antal år och har strängat om gitarrer ett antal gånger. Nu är det så att till min relativt nya C-45'a så köpte jag ett par nya nylonsträngar (märke: ghs nylon supreme) och gitarren stämmer om sig HELA tiden.

Jag satt i ca 3 timmar igår och spelade och fick stämma om gitarren gång på gång. Stämde om den innan jag gick och la mig igår kväll och nu är den ofattbart out of tune.

Är detta normalt just när det gäller nya nylon, kanske framförallt ghs nylon. Eller kan jag ha strängt den fel?

Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in