2011-12-13, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Vad är bäst att köra F i, öppet ackord eller barré? Har inbillat mig att det ska vara bättre att ta det i barré då jag kanske skulle behöva träna på barré öht, men tycker det faktiskt är svårare, dock inte omöjligt. Men vad ska jag öva på? Vad kommer jag ha mest nytta av? Vad är vanligast?

Du lär dig. Jag blir inte klok på nybörjar-gitarrister som låter "nej, jag kan inte spela B-ackord så jag vägrar försöka". You'll learn.
Citera
2011-12-13, 21:43
Medlem
listigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote
Jag är inte ny med hammer ons och pull offs. Mina hammer ons låter hyffsat men det går inte att genomföra båda två i en så virrig ordning.

Vafan nu blir jag redigt frustrerad.

Om du inte är ny med h och p så borde det ju inte vara några problem. När jag kör den låten så kör jag h med tummen, och sen som brainspace sa innan så använder man ringfingret för själva hammer-on'en.

Det tar så klart ett tag innan det låter perfekt, men borde ju ändå låta bra om du är van spelare.
Citera
2011-12-13, 23:59
Medlem
CB4lifes avatar
Hur gör ni för att få det där boxiga burkiga ljudet? alltså vilka effekter. Det är svårt att förklara det men The Black Keys har det ljudet men Frank Zappa brukar få till det ljudet på sin telecaster så någon sorts effekt måste det vara. Jag gissar på fuzz-pedal.
Citera
2011-12-14, 16:40
Medlem
Har möjlighet att köpa en gitarr med floyd rose stall till ett bra pris, har aldrig haft egen gitarr innan, bör jag slå till?
Citera
2011-12-14, 17:10
Medlem
paradigmforcosmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidden55
Har möjlighet att köpa en gitarr med floyd rose stall till ett bra pris, har aldrig haft egen gitarr innan, bör jag slå till?

Lirar du metal?
Citera
2011-12-14, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paradigmforcosmos
Lirar du metal?
Spelar inte just nu, men hade tänkt spela punkrock som billy talent och green day.
Citera
2011-12-14, 19:40
Medlem
temps avatar
Citat:

Bered dig på att du kommer ha ett helvete med stallet om du aldrig haft en elgitarr förut. Du lär dig dock men är inte särskilt nybörjarvänligt.
Citera
2011-12-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temp
Bered dig på att du kommer ha ett helvete med stallet om du aldrig haft en elgitarr förut. Du lär dig dock men är inte särskilt nybörjarvänligt.
Det var lite det jag misstänkte :/ Men tror nästan jag slår till iallafall, sett lite guider på youtube hur det fungerar. På ett eller annat sätt borde man ju lära sig tycker man.
Citera
2011-12-16, 02:34
Medlem
temps avatar
Citat:
Det var lite det jag misstänkte :/ Men tror nästan jag slår till iallafall, sett lite guider på youtube hur det fungerar. På ett eller annat sätt borde man ju lära sig tycker man.

Är det en bra gitarr så kör. Själv köpte jag en begagnad charvel 375 deluxe från 89 med floyd rose för endast 1500kr så var tvungen att slå till. Hade det inte varit för att det var problem med för hög nut (vilket jag inte upptäckte förrän för ett tag sen) har jag inte haft några större problem med den. Har dock svårt att behålla stämningen om jag har svajarm så kör utan. Orkar helt enkelt inte sätta mig in i alla möjliga processer som kan vara orsaken till problemet.
Citera
2011-12-16, 15:05
Medlem
MrKerifs avatar
Är detta rätt forum för min fråga tro.
Jag undrar om någon vet vilka ackord som används här. Det börjar med ett C som flyttas upp två steg efter några takter.
Sen tappar jag bort mig totalt.
http://www.youtube.com/watch?v=O1P-lkWzp3Q

Plocket är ju samma igenom.
Citera
2011-12-16, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av listigt
Om du inte är ny med h och p så borde det ju inte vara några problem. När jag kör den låten så kör jag h med tummen, och sen som brainspace sa innan så använder man ringfingret för själva hammer-on'en.

Det tar så klart ett tag innan det låter perfekt, men borde ju ändå låta bra om du är van spelare.

Har tränat lite halvt senaste veckan och det börjar sitta. Men min största oro är hur jag ska byta tillräckligt snabbt mellan ackorden? När man flyttar upp sin hand från andra till fjärde bandet etc.
Citera
2011-12-16, 20:51
Medlem
listigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKerif
Är detta rätt forum för min fråga tro.
Jag undrar om någon vet vilka ackord som används här. Det börjar med ett C som flyttas upp två steg efter några takter.
Sen tappar jag bort mig totalt.
http://www.youtube.com/watch?v=O1P-lkWzp3Q

Plocket är ju samma igenom.

Först C fast uppflyttat. Sedan C - D - G - Cadd9 - D - Am - Em - D - G osv.

När du väl lärt dig ackorden så ser du hur du ska spela.

Tabs:

Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote
Har tränat lite halvt senaste veckan och det börjar sitta. Men min största oro är hur jag ska byta tillräckligt snabbt mellan ackorden? När man flyttar upp sin hand från andra till fjärde bandet etc.

Övning ger färdighet Finns inga genvägar, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in