2006-11-29, 17:21
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Spela sweet home alabama nu, klarar inte av det där tabspelet tyvärr, iaf inte utan plektrum. Jag gör G D C och när fingerspelet komemr efter C så vevar jag på lite på mitt C istället.

Fler låtar Verkar som alla bygger på G C D

om du nu förstår tabulatur så är fingerspelet något i stil med

e -------------
b -------------
g -------------
d -----0-2-0--
a -0-2-------2-
e -------------

i vilket fall som helst så behöver du med högerhanden bara slå an den första tonen på strängen för att sen bara använda vänsterhanden. äh fan va ja suger på att förklara.
i vilket fall som helst är det här en skitbra låt eftersom du kan leka ganska mycket med "0" och "2" på a d och g strängen och få det att låta rätt najjjjs.
nästa steg är sedan att lära sig en pentatonisk skala och dra ett enkelt men ljuvligt solo till det.
Citera
2006-11-29, 19:17
Medlem
Spinnakers avatar
Tanka Guitar Pro 5 på: http://www.guitar-pro.com/en/index.php
Man kan testa det gratis sen tankar du "fuck her gently" här: http://www.ultimate-guitar.com/tabs/t/tenacious_d/fuck_her_gently_guitar_pro.htm

När du installerat Guitar Pro, dubbelklickar du på "fuck her gently" filen så öppnas programmet automatiskt. Sen är det mycket lättare att lära sig.
Citera
2006-11-30, 14:39
Medlem
Ukklenitrats avatar
Lär dig: Cranbarries - Zombie

Skön låt och Enkel!. Brukar dom Kunna lära ut i skolor också.

Intro: Em / C / G(Gadd9) / D/F#. Kör vanligt D.

Vers: Em/C/G/F#. Refrängen går likadant, Har du tillgång Till Dist, Så kan du Spela med det då, samt på solot.

Det lilla "Solot" Spelas såhär;

|--7--8----5--7----3--5----2--3--2-----------------------|
|------------------------------------3----3----0----------|
|---------------------------------------------------------|

Vill du lära dig plocka lite Enkelt så går Versen såhär:

|--0-----------0-----------|--0------------0----------|
|--------0-----------0-----|--------1-----------1-----|
|-----0-----0-----0-----0--|-----0-----0-----0-----0--|
|--------------------------|--------------------------|

-----3-----3-----3-----3--|--2-------------------0--|
--0-----0-----0-----0-----|-----3-------------------|
--------------------------|--------2----------------|
--------------------------|-----------0-------0-----|
--------------------------|----------------0--------|
--------------------------|-------------------------|

Osv.

MVH//uKK
Citera
2006-11-30, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smart ass
Chimaira - Left For Dead, den första biten av låten, så! Lycka till

Har du tab till den låten? kan inte hitta den någonstans.
Citera
2006-11-30, 21:27
Medlem
Twist and shout är en bra nybörjar låt för att öva rythm. Ddur //Gdur/ /Adur //// du börjar sjunga på Adur "Shake it up baby now, twist and shout ( twist and shout)" eller hur den nu går... Annars Oasis - Wonderwall mycket lätt låt som är väldigt bra, finns massvis av tabs på internet av den låten om du söker.
Citera
2007-01-22, 10:00
Medlem
Windforces avatar
http://www.svenskatabbar.com/

Fin sida men mycket bra och lätta låtar!

Håller med på att lära mig gitarr, jag kan byta mellan alla akord snabbt och snyggt dock så är det jävligare med akord som F osv då det tar lång tid och ta och sedan låter förjävligt
Citera
2007-01-23, 08:38
Medlem
www.gitarrskolan.com är en bra nybörjarskola, såväl för de lite mer avancerade. Gratis nybörjarkurs!
Citera
2007-01-24, 00:56
Medlem
lånar tråden lite; visst är det itne för sent att börja klinka om man är 20 bast?
Citera
2007-01-24, 01:05
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perry Mason
Äsch, Nirvana ska ju spelas akustiskt, tycker aldrig att de har låtit så bra som de gjorde unplugged.

Utgår ifrån att du inte är något stort Nirvana fan då. Visst fan är det emotionellt som fan när de lirade in unpluged plattan men det är ju inte det Nirvana som man älskade; inte soundet och inte drivet eller aggressiviteten.
Citera
2007-02-11, 23:23
Medlem
hej! jag lånar tråden också lite.

jag är också nybörjare och jag undrar om en sån här gitarr kan vara nåt att satsa på? http://www.fretlight.com/
Citera
2007-02-11, 23:36
Medlem
Ett-Nolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4rl
hej! jag lånar tråden också lite.

jag är också nybörjare och jag undrar om en sån här gitarr kan vara nåt att satsa på? http://www.fretlight.com/

Svar= Nej!

Köp en jävla ackordbok istället.
Bästa sättet att lära sig att rocka är att lära sig själv!
Citera
2007-02-12, 17:10
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Jag har lärt mig att lira lite akustiskt.
Är inget ess eller ens bra men jag brukar spela nästan dagligen på min akustiska, ungefär hållt på ett halvår. Det finns tre fördelar som jag ser det med att lära sig lira akustiskt, som jag hade upplevt som svårare om jag hade valt elgura.

1. Det är smidigt. Jag kan sitta och läsa lite här med gitarren i knät, spela något eller sådär, läsa lite till. Kan sitta och småspela när jag spelar något långsamt pokerspel på nätet eller liknande. Kan ta upp den och träna in någon bit av en låt jag vill lära mig eller bara spela något.

2. Det är billigare. Man vill kanske inte investera massa pengar om man inte vet hur det går. Jag köpte mig en aukustisk fender för 1000-lappen, den duger helt klart. Självklart kommer jag byta upp mig om jag fortsätter spela, men jag spelar knappt plock utan tränar mest rythm och ackord eftersom jag inte är född med något större musikaliskt sinne. Men jag tycker det utvecklas som fan, nu kan jag t.om höra vissa ackord i låtar och testa mig fram på guran. Musik har blivit intressantare sen jag började spela

3. Det finns mycket mer enkla låtar med bara aukustisk gura och inget annat. Det är väldigt skönt i början att hitta en låt med rent sound, bara sång och gitarr och börja spela efter.

Om man inte har så stor musikalisk talang - precis det jag saknas - så kan ibland det vara jävligt svårt att hitta en distad gura i en låt och spela som den. Man hör mycket mer sina fel och har lättare att rätta till dem om man spelar efter något som låter snarlikt egna instrumentet. Unplugged skivor eller gamla fina gitarrlåtar är underbara att lära sig från. Många aukustiska klassiker är inte mer än 3-4 enkla akord, det är jävligt roligt när man iallafall kan lira lite "riktigt".

Jag kan dock inte utala mig om elgura, har aldrig lirat. Men detta är mina synpunkter.
Men vafan, det viktigaste är ju ändå att man kan lira det man vill! Vill man bränna solon, skalor och allt vad det heter och är så köp en elgura. Gillar man däremot pop och liknade är det schyst med en aukustisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in