2008-07-24, 07:09
Medlem
Spaes avatar
Bra 2nd hand gitarrer? -affär!!

Jag skulle vilja ha tips på alla affärer som har second han gitarrer, de är så jävla mycket skönare om man hittar en som är insliten för en själv, har man tur hittar man även en skön gammal gibson för rimligt pris!

När jag ändå skriver, om jag inte förstått allt helt fel så är Les Paul's 80tals modeller HELT värdelösa och något man skall undvika, eller?

Tack på förhand
Citera
2008-07-24, 08:16
Medlem
suocas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
En sak som jag tycker är riktigt bra med att gå lektioner är att man får in hela övningsproceduren. Man får en läxa och nöter den för att liksom visa sin lärare "titta vad duktig jag är!", medan många självlärda (ska självklart inte säga alla!) bara "lär" sig riffet/licket/låten/whatever och spelar det slarvigt och är nöjd med det.

En lärare sätter perspektiv på saker och ting. Bara för att man kan spela det,betyder det inte att man kan det... om man nu kan säga så. Många kan där. Det är iaf hur jag upplever det.

Nu kommer säkert en massa självlärda hoppa på mig, och det okej, självklart får ni göra det. Men innan ni gör det, tänk efter... har ni nån gång bara suttit och spelat en grejj en två gånger och känt "nu kan jag det"? När ni isåfall gör det, tänk efter: hur låter det här? Spelar jag det snyggt? I många fall nej.

Om ni inte är jävligt duktiga och har lyckats komma riktigt långt. Då har ni troligtvis passerat det jag pratar om. Ha en god kväll/natt/morgon.

*edit* snyggade till lite med styck indelning.

förstår din tankegång, men jag är av uppfattningen att om man spelar för nån annan än sig själv så kommer man inte komma långt. När det gäller barn håller jag med, de behöver motivation men med vuxna tror jag inte på det.

Sen så nöter man visst när man spelar själv, man är ofta sin största kritiker och blir sur om man missar en ton medans polare inte märker det alls.
Citera
2008-07-24, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suoca
förstår din tankegång, men jag är av uppfattningen att om man spelar för nån annan än sig själv så kommer man inte komma långt. När det gäller barn håller jag med, de behöver motivation men med vuxna tror jag inte på det.

Sen så nöter man visst när man spelar själv, man är ofta sin största kritiker och blir sur om man missar en ton medans polare inte märker det alls.
Visst men del är många som inte får det där att man blir sin största kritiker. Det bara kör på och spelar slarvigt. Det gäller självklart inte för alla, en del har det ändå. Och det är sant, vuxna har nog fått det på ett annat håll medan barn nog saknar självkritiken.
Citera
2008-07-24, 21:14
Medlem
Indianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Nää skärp dig! Klart man inte behöver kunna teori för att spela gitarr. Men det underlättar som fan om man förstår lite hur saker och ting fungerar, vad som passar..vad som inte passar. Har läst lite teori och börjat haja litegranna (äntligen) å från det lilla jag lärt mig har jag utvecklats. Låt ljudet leda dig....jo skitlätt. Man vet ju hur det är, man kommer på en cool truddelutt i form av ett riff/lick/solo/whatever....sen då? Man kommer på ett till? Men när man sätter ihop dom två man kom på låter det bara flumm...då är det bra att kunna lite teori så man kan bygga vidare sin idè. Så tycker jag iaf, puss!

Har man ett öra för musik så låter det inte flumm xd.
Klart alla riff inte passar ihop, därför man prövar sig fram.

När jag sitter med en gitarr, kollar jag över alla banden och sätter ut fingrarna på ett sätt jag tror kan låta bra. Märker jag att det är en ton som är fel bytar jag om lite och sen bygger vidare.

Blir roligare, låter annorlunda och faktist bättre om man lyckas tycker jag.
Citera
2008-07-26, 14:10
Medlem
Tja, har precis fått hem min nya gitarr .

Undrar om man ska spela in den på något speciellt sätt och även hur man sköter om den på bästa sätt (typ torka av den efter varje spelad gång och div.)?
Citera
2008-07-26, 15:12
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azules
Tja, har precis fått hem min nya gitarr .

Undrar om man ska spela in den på något speciellt sätt och även hur man sköter om den på bästa sätt (typ torka av den efter varje spelad gång och div.)?

Lägg den i caset efter du slutat spela. Om du är riktigt seriös kan du tvätta händerna innan du spelar. Min gitarr är vit och då ser man hur smutsig den blir
Citera
2008-07-26, 15:23
Medlem
Noetlovskijs avatar
Jag förvarar min ögonsten *tihi* i hardcase när jag inte spelar. Har även slängt i en luftavfuktare i caset.

Temperaturskillnader är något att hålla koll på samt fuktighet. Sen om du vill ha en skitig gitarr är upp till dig.
Citera
2008-07-26, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Jag förvarar min ögonsten *tihi* i hardcase när jag inte spelar. Har även slängt i en luftavfuktare i caset.

Temperaturskillnader är något att hålla koll på samt fuktighet. Sen om du vill ha en skitig gitarr är upp till dig.

Okej, ska börja lägga den i den "soft-case" jag fick med .
Det där med temperaturskillnader lät lite spännande, berätta mer .
Citera
2008-07-26, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Lägg den i caset efter du slutat spela. Om du är riktigt seriös kan du tvätta händerna innan du spelar. Min gitarr är vit och då ser man hur smutsig den blir

Absolut, det ska jag börja göra, tvätta händerna kommer jag också göra .
Citera
2008-07-26, 16:14
Medlem
Noetlovskijs avatar
Trä är trä och vid värme/kyla/fukt så expanderar/drar ihop sig/torkar det.

Men det är inte jättefarligt att sova med öppet fönster en natt liksom.
Citera
2008-07-26, 16:25
Medlem
mischief_s avatar
Jag började spela gitarr när jag gick på lågstadiet. Min lärare var en sträng gammal gubbe några år från att gå i pension och det påverkade mig väldigt negativt.

Det mest intressanta jag spelade under 3 års tid var nog Fjäril vingad syns på haga. Min tid med denna gitarrlärare förstörde totalt mitt intresse för gitarrspel och det var otroligt synd. Satt jag inte "rätt" med gitarren fick jag direkt en tillsägelse och ifall jag inte kunde gitarrläxan blev han skitarg och gav mig ännu tråkigare låtar att spela. Det som var någorlunda bra med denna lärare var att jag lärde mig att spela efter noter, vilket kan ses som rätt värdelöst i dagens tabbade gitarrvärld, men det har faktiskt varit till nytta för mig.

Jag fick iaf en ny lärare då han gick i pension och det var då jag verkligen börja älska min gitarr, jag gick även över till elgitarr efter en tid. Jag hade funderingar på att börja spela elgitarr även under min tid med den gamla gubben men det var enligt honom det värsta man kunde göra.

Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo, för att utvecklas och bli bra på gitarr måste man ha ett genuint intresse blandat med viss teoretisk kunskap. Men viktigast av allt är nog att bara spela det du tycker om att spela, tvinga inte på dig massa gitarrlektioner med skitlåtar du inte ens tycker om, det förstör bara.
Citera
2008-07-26, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azules
Okej, ska börja lägga den i den "soft-case" jag fick med .
Det där med temperaturskillnader lät lite spännande, berätta mer .

Temperaturskillander har jag märkt av mycket en gång, satt och spelade med gitarren, den var stämd och det lät bra.

Sedan skulle jag spela utomhus, där det var betydligt lägre temperatur, gitarren blev helt ostämd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in