2007-10-16, 12:24
Medlem
Herrtrosas avatar
Jag lärde mig Simon & Garfunkels "Scarborough Fair" relativt snabbt Inte hela dock, men väldigt mycket av introt. Fin låt är det med
Citera
2007-10-16, 14:18
Medlem
Lär dig alla "grundackord" dvs, Dur och mollackord. Sen spelar du med tabs/chords till de låtar du gillar...
Citera
2007-10-16, 16:13
Medlem
johansons avatar
Jag har lärt mig G major, D major och C major, detta är vad det heter på engelska antar jag. Då jag har lärt mig dessa ackord från en engelsk sida?

Men vad innebär ett "major" ackord?

Finns det någon bra(möjligtvis svensk sida) där man kan lära sig alla moll- och durackord?
Citera
2007-10-16, 18:40
Medlem
Okej, så det är rekomenderat att lära sig de såkallade "grund ackorden" så vitt jag förstår. det verkar ju vettigt frågan är ju bara var man får tag på dem men google får visa den vägen! tack så mycket.

Tips till andra är att kolla på Nirvana - Come as you are. En enkel låt för nybörjare helt enkelt.

MVH
Citera
2007-10-16, 18:44
Medlem
Ett major ackord är väl ett Dur ackord?
Jag kan ha fel, så det är bara en gissning...

Men jag har för mig att major = Dur och minor = moll...
rätta mig om jag har fel

Sida med ackord
http://www.gootar.com/folder/ghelpsweden.html

Ett annat tips är väl Guitar Pro. Relativt billigt och bra program.
Citera
2007-10-16, 18:47
Medlem
Ɽeᶑs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanson
Jag har lärt mig G major, D major och C major, detta är vad det heter på engelska antar jag. Då jag har lärt mig dessa ackord från en engelsk sida?

Men vad innebär ett "major" ackord?

Finns det någon bra(möjligtvis svensk sida) där man kan lära sig alla moll- och durackord?

Major ackorden är ackord som går i dur och minor är då alltså i moll, du hör enkelt skillnaden mellan dem eftersom dur låter glatt och moll låter dystert.

Gitarr ackord kan finnas här, alla ackorden som finns finns med, maj står för major och m står för minor, om du söker videor så kanske den här kan hjälpa dig till en början.
Citera
2007-10-16, 21:07
Medlem
johansons avatar
Tack för alla länkar Riktigt schyst!

Men nu har jag hittat två olika sidor där D Major ackordet ser olika ut.

1:a
_oo___
||||||
o||o|o
||||o|

2:a
_oo___
||||||
|||o|o
||||o|

Vilket sätt är rätt?
Citera
2007-10-16, 21:35
Medlem
Curleys avatar
Citat:

_oo___
||||||
o||o|o
||||o|

_oo___
||||||
|||o|o
||||o|

Vilket sätt är rätt?

Båda är rätt på sätt och vis. Tror vi nöjer oss med den förklaringen än så länge

Annars så kör på 2:an. Lättare om inte annat
Citera
2007-10-16, 21:38
Medlem
Don Fadäsos avatar
Mitt tips är att införskaffa plattan Smash Hits av Jimi Hendrix. Det är ett fåtal lätta låtar framförda av ett geni. Skitbra att börja spela gura till.
Citera
2007-10-16, 23:45
Medlem
Citat:

_oo___
||||||
o||o|o
||||o|

_oo___
||||||
|||o|o
||||o|

Vilket sätt är rätt?
Inget av dem är renodlat D-ackord (skriver man bara D är dur underförstått, Dm är D-moll.) 1an är ett D/F# och 2an är ett D/A. Ett enkelt och vanligt förekommande sätt att skriva ackordsgrepp i text är xx0232 (D). Siffrorna talar om vilket band du ska sätta fingret på och man går från tjockaste strängen till den tunnaste.

D major = D
D minor = Dm

EDIT: "Lifehouse - Sick Cycle Carousel"-introt kan du ju kolla in.
Citera
2007-10-16, 23:55
Medlem
johansons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner
Inget av dem är renodlat D-ackord (skriver man bara D är dur underförstått, Dm är D-moll.) 1an är ett D/F# och 2an är ett D/A. Ett enkelt och vanligt förekommande sätt att skriva ackordsgrepp i text är xx0232 (D). Siffrorna talar om vilket band du ska sätta fingret på och man går från tjockaste strängen till den tunnaste.

D major = D
D minor = Dm

EDIT: "Lifehouse - Sick Cycle Carousel"-introt kan du ju kolla in.

Menar du att ingen av dom där är D Major, utan att de är D Minor?
Vad innebär D/F# och D/A? Jag är inte bekant med alla musikbegrepp

Det verkar som att vissa hemsidor ljuger när det gäller ackord, finns det någon underbar människa som kan skriva ner alla dur- och mollackord?
(antar att det är 14 stycken?)

Jg undrar om Redemption Song av Bob Marley är värd att försöka lära sig som nybörjare?
Citera
2007-10-17, 01:28
Medlem
Nej, båda är D dur, men de har inte tonen D i basen. Egentligen är det litet överkurs för dig, men när du ser ett "slash-ackord", alltså ett ackord med formen X/Y, så är X själva ackordet och Y är den altererade bastonen, men egentligen kan du skita i Y-delen, även om det står så.

A: x02220
Am: x02210
B: x24442 *
Bm: x24432 *
C: x32010
Cm: x35543 *
D: xx0232
Dm: xx0231
E: 022100
Em: 022000
F: 133211 *
Fm: 133111 *
G: 320033 (alternativt xx0033, men då får du inte med tersen)
Gm: 355333 *

* = barréackord

Låt oss jämföra Em och Fm; 022100 och 133211 - ser du likheten? Det är samma form på ackorden, och det kallas för en E-form. Det du gör är att du lägger pekfingret över hela första bandet, och sen tar du själva formen med de fingrar som blir över. Det kan ta litet tid att bygga upp styrka nog att greppa och orka hålla ett barréackord, men det är bara att öva på. När du väl kan ta det kan du flytta formen upp och ned som du vill, och ta alla durackord. Det samma gäller för alla ackord med en asterisk bakom.

Jag skrev inte ned alla ackord nu, det finns mellantoner som A#, Db osv, men jag tror inte de låtarna du kommer försöka lära dig spela kommer vara skrivna i sådana tonarter.

Undrar du något mer så är det bara att fråga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in