2006-10-23, 01:41
Medlem
Remslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mthrfckr.
Vad menar du med 'lättspelad' då?
Prisvärd?

edit. jaja, 1-0 till dig
Citera
2006-10-23, 14:29
Medlem
tornad0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvand
Har läst lite om att idag men det gav mig inte så mkt. Det får bli att fråga farsan om sakerna jag inte fattar. =)

Vart investerar man en gitarr? I den lokala musikaffären eller går det lika bra att leta upp en på internet?..

Går lika bra att beställa från internet som att köpa i butik. Fördelen med butik är ju att det går snabbare. Men kolla runt lite på svenska sidor såsom musikbörsen osv.
Citera
2006-10-25, 20:15
Medlem
Den ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightblade
1. Varför är detta något dåligt? Man ska väl lära sig spela gitarr eller? Det du klarar på akustiska klarar du på elgitarren, det du klarar på elgitarren klarar du inte på akustiska i samma utsträckning. Man kommer INGEN vart i musiken genom att ta enkla vägen.

2. Man känner igen soundet på låten, det är det viktiga. Även om han skaffar elgura med dist så kommer han inte låta som originallåten ändå.

3. De är gjorda för att spela all sorts musik unplugged.

4. Sant. Men stänger du av disten suger du fortfarande förjävligt om du är ny och bara lärt dig att spela dist.

5. Inga band vill ha en kille som kan powerchords endast på en överdistad elgura heller.

Kontenta:
Akustisk gitarr =
* Du får bättre teknik.
* Du får fler brudar.
* Du kan sitta var du vill och spela.
* Du slipper bli klassad som "dist-kiddie" (lägsta formen av gitarrspelare).
* Du får fler brudar.
* Du kan satsa på att lära dig sjunga samtidigt, detta resluterar i att ...
* .. du får fler brudar.
* Dist är enformigt, akustiskt kan man variera bra mycket bättre.
* Det blir billigare, en akustisk nylonsträngad går inte på i närheten av vad en elgura med förstärkare går på.
* Spelar du akustisk gitarr maximerar du din chans att få brudar jämfört med distad, såvida du inte kan shredda som Petrucci, vilket du inte kan eller kommer kunna.
* Du får fler brudar.

Ojdå, det här var visst en het potatis.
Av alla gitarrister som fortsatte spela år efter år började >90% med elgitarr.
De hade hört någon låt som de vill lära sig och började planka den.
Nästan alla som börjat med akustisk gitarr (som jag känner bör tilläggas) har lagt den på hyllan redan efter någon månad. När man har lirat några år elektriskt tycker jag att man kan skaffa även en akustisk. Det är varken sämre eller bättre, bara två olika instrument, men jag tror nog att man behöver något ball i början och där man även kan feta på lite rock'n roll emellanåt.
Självklart menar jag inte att man sitter med ett jävla hardcore-dist-sound på hela tiden, tvärtom.

Ska du ha gitarr för att få brudar? Då skulle jag snarare investera pengarna i en och annan hora i något billigt land, alternativt slå till med en kukförlängning.
Citera
2006-10-25, 20:34
Medlem
BratBashers avatar
eller så kör man båda (i mån av ekonomi såklart) tycker det e riktigt skönt,spela efter humör, en regnig natt kanske du vill tända ett ljus och spela en fin kärleksvisa men sen när grabbarna kommer vill du kunna spela skiten ur dem med ett coolt riff eller solo och om du är arg kan du ju spela trummor det e skönt
Citera
2006-10-25, 21:02
Medlem
Jag funderar på att köpa en fender kopia.

En Squier Stratocaster Standard med en Vox Valvetronix ad50vt.

Är det något bra?
Citera
2006-10-25, 21:28
Medlem
javla_bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den onde
Ojdå, det här var visst en het potatis.
Av alla gitarrister som fortsatte spela år efter år började >90% med elgitarr.
De hade hört någon låt som de vill lära sig och började planka den.
Nästan alla som börjat med akustisk gitarr (som jag känner bör tilläggas) har lagt den på hyllan redan efter någon månad. När man har lirat några år elektriskt tycker jag att man kan skaffa även en akustisk. Det är varken sämre eller bättre, bara två olika instrument, men jag tror nog att man behöver något ball i början och där man även kan feta på lite rock'n roll emellanåt.
Självklart menar jag inte att man sitter med ett jävla hardcore-dist-sound på hela tiden, tvärtom.

Ska du ha gitarr för att få brudar? Då skulle jag snarare investera pengarna i en och annan hora i något billigt land, alternativt slå till med en kukförlängning.

Jag håller med dig. När man är nybörjare är det så jäkla kul att spela gamla hårdrockslåtar med dist. Jag köpte en elgitarr utan att jag knappt hade rört vid en gitarr förut (hade dock spelat elbas i några år). Det var så jäkla kul att kunna spela gamla hårdrockslåtar med dist. Det är nog extremt ovanligt med nybörjare på gitarr som tycker det är roligt att spela klassiskt på en akustisk gitarr, snarare att man gör det då bara för att man fått det i läxa typ. Sen är det säkert en bra början, men det viktigaste är att man tycker det är kul!
Citera
2006-10-25, 23:57
Medlem
The Barrs avatar
ang. valet akustisk/el så tycker jag att det är mycket mer "highclass" med en akustisk. Men det kan ju vara för att jag har sett för många videos på nätet med folk som tror att dom kan spela elgura som en gud, använder fingrarna som en äggvisp på högvarv för att köra någon dödsmetalllåt på dubbla hastigheten och bara åstakommer oljud. Sånt har jag aldrig sett med en akustisk gitarr.

Rent praktiskt om du vill lära dig spela gitarr så tycket jag att det måste vara mycket lättare med en akustisk. Bara att plocka fram när man har lust, utan att fippla med kablar och förstärkare och dyl som tidigare skribent skrev. Och den akustiska är ju betydligt mer oförlåtande än en elgura. Gör du fel så märker du det omgående, det gör du kanske inte när du spelar elgura. Kanske inte alltid kul, men hey, vill du lära dig spela ordentligt så...

Min första kontakt med gitarr var min syrras billiga nylonsträngade lilla gitarr. Den tog jag och började plocka lite på. Hittade lite, som jag tyckte då, coola sound, och var mäkta stolt över att jag kunde få fram toner ur ett instrument som faktiskt lät som musik. Den åkte fram nån gång då och då, men något ackord lärde jag mig aldrig. Efter ett par år när jag just hade testat att ta hem tabs från internet så fick jag för mig att jag skulle lära mig ordentligt och då började utvecklingskurvan stiga snabbt.

Det var nog på grund av att jag aldrig tidigare lärde mig ackord som jag fortsatte på "plock"-spelandet (vad säger man egentligen?) och aldrig blev den där killen som kan massa ackord och spelar låter genom att dra av rätt ackord i rätt takt. Däremot var mina plock-skills högre än de flestas, och det är ju faktiskt så en akustisk ska spelas, eller hur?

När jag insåg att min syrras nylonsträngade 500-kronors gura inte var något att hänga i julgranen så skulle det inköpas gitarr, akustisk naturligtvis. Först tänkte jag något begagnat i tusenkronorsklassen från den där musikaffären som sålde begagnade grejer. Sen fick jag ett hemmagjort presentkort på 2000 kronor under granen. Whoo!! Efter det åkte jag en eftermiddag in till stan och besökte 11 (!) musikaffärer och kollade in vad dom hade och testade att spela det lilla jag kunde. Märkte snart att 2000 inte var så mycket som jag hade trott från början.

I en affär såg jag en snygg och stilren stålsträngad gitarr hänga och se mysig och speciell ut. Den provade jag och föll omedelbart för det undebara ljudet. Furch var märket och Durango var modellen. 4500 ville dom ha för den. Suck, det var ju alldeles för mycket för mig...

Nästa dag letade jag reda på var den var billigast och köpte den på stones musik för 4000 kronor, och köpte med ett hardcase för tusenlappen. Och det var nog ett av mina bästa köp jag har gjort. Jag är helt förälskad i min underbara gura och när jag för ett tag sedan råkade slänga ner fodrallocket över gitarren som fick ett kraftigt jack av låset så fick jag nästan hjärtattack.

Shit va jag skriver. Måste vara skrivsjuk ikväll. Men iallafall, visst om du bara gillar musik som metallica, guns n' roses, nirvana och sånt så köp dig en elgura på en gång. Men diggar du musik som tex. jose gonzales, simon and garfunkle, cornelis så finns det ingen anledning att köpa el. None what so ever.

Och kom igen, vi vet ju alla efter pianot så står den akustiska guran för den vackraste musiken
Citera
2006-11-27, 17:01
Medlem
Nu är det då så att jag är helt värdelös på gitarrer, MEN, varför skulle det vara svårare att spela på akustisk? Den har ju oftast mycket bredare hals, eller vad man nu säger, mer plats för fingrarna, jag har plonkat lite på både elgitarr och akustisk och min bedömning är att det är fan så mycket lättare att plonka på akustisk, så vad är det negativa med elgitarr? Nä, fuck that skit, satsa på elgura, mycket roligare och kom inte och säg att akustisk generellt låter bättre/roligare, bara överskattat. Som en tidigare sade: "Alla jag känner har lagt sin akustiska gitarr på hyllan redan efter nån månad" Dock kanske det är bra att börja med akustisk, fan vet jag men jag hade nog satsat på elgitarr.
Citera
2006-11-27, 19:40
Medlem
Perry Masons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Shit va jag skriver. Måste vara skrivsjuk ikväll. Men iallafall, visst om du bara gillar musik som metallica, guns n' roses, nirvana och sånt så köp dig en elgura på en gång. Men diggar du musik som tex. jose gonzales, simon and garfunkle, cornelis så finns det ingen anledning att köpa el. None what so ever.

Äsch, Nirvana ska ju spelas akustiskt, tycker aldrig att de har låtit så bra som de gjorde unplugged.
Citera
2006-11-28, 02:43
Medlem
Började med en nylsträngad, köpte en el efter ett tag. Kunde dock inte låta bli utan köpte till slut en stålsträngad Guild. Spelar båda två ungefär lika mycket, men det är inte generellt roligare att spela elgura, som de flesta verkar tycka!

Det är fan asskönt att sitta o plocka akustiskt då och då, är ju ett helt annat instrument. Skönaste ljudet som finns!
Citera
2006-11-28, 10:41
Medlem
ismyheadstillons avatar
Jag köpte en sådan gitarr som syns här för 250 spänn. StarSound heter den visst.
Funkar helt okej faktiskt, ett jäkla klipp!
Citera
2006-11-29, 15:44
Medlem
Chimaira - Left For Dead, den första biten av låten, så! Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här