2011-01-12, 09:46
Medlem
Hej! Har en gitarr som jag inte spelat på i några år, spelade väl lite smått men gav upp. Nu är det såhär att jag gärna vill lära mig Dani California på en ganska kort tid, någon som har något tips annat än att nöta, nöta, nöta och nöta?
Citera
2011-01-12, 10:41
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
Hej! Har en gitarr som jag inte spelat på i några år, spelade väl lite smått men gav upp. Nu är det såhär att jag gärna vill lära mig Dani California på en ganska kort tid, någon som har något tips annat än att nöta, nöta, nöta och nöta?

Fokusera på de delar som du tycker är svåra. Det är lätt att spela det man kan "bara för att". Det uppenbara att sänka tempot är också någonting som är hjälpsamt.

Om du hittar en video på hur någon annan spelar låten där man ser gitarren tydligt så försök notera hur de gör för att hinna med.

Sen är det inte alltid att tabs stämmer överens; Var inte rädd för att ifrågasätta delar av det om du inte tycker att det låter bra. Det finns dessutom ingenting som hindrar dig från att avvika från originalet ifall du tycker att det låter bättre.

Om du har ett bra musiköra så kan du försöka lyssna på hur låten går och tabba ut den på egen hand. Det är dels lärorikt och känslan av att lyckas med det är mycket bättre än att följa tabulaturen

Lycka till!
Citera
2011-01-14, 15:16
Medlem
CB4lifes avatar
Har precis börjat spela gitarr och kan dem vanliga enkla ackorden än så länge. Har inget problem med själva ackorden utan mera med den andra armen eller vad man nu kallar det. Hur ska man hålla fingrarna när man "sveper" över gitarren med hela handen? Nu menar jag alltså inte handen man spelar tar ackorden med utan den andra handen. Just nu spelar jag så att jag sätter ihop pekfingret och tummen men fastnar liksom med fingrarna uppe på första strängen.

Någon som har tips hur jag ska göra?
Citera
2011-01-14, 15:28
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB4life
Har precis börjat spela gitarr och kan dem vanliga enkla ackorden än så länge. Har inget problem med själva ackorden utan mera med den andra armen eller vad man nu kallar det. Hur ska man hålla fingrarna när man "sveper" över gitarren med hela handen? Nu menar jag alltså inte handen man spelar tar ackorden med utan den andra handen. Just nu spelar jag så att jag sätter ihop pekfingret och tummen men fastnar liksom med fingrarna uppe på första strängen.

Någon som har tips hur jag ska göra?

Ursäkta ifall jag inte har förstått, men använder du plektrum?

Om inte så brukar jag(det skiljer sig säkert på vem du frågar) vila tummen mot vecket längst ut på pekfingret. På så vis kommer inte tummen ivägen.
Citera
2011-01-14, 15:43
Medlem
CB4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants
Ursäkta ifall jag inte har förstått, men använder du plektrum?

Om inte så brukar jag(det skiljer sig säkert på vem du frågar) vila tummen mot vecket längst ut på pekfingret. På så vis kommer inte tummen ivägen.

Har ett plektrum men använder det inte något särskilt.

Frågan innan var inte med plektrum. Jag spelar med högerhanden och pekfingrets högersida runt mitten av nageln fastnar uppepå första strängen.
Citera
2011-01-14, 16:22
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Har ett plektrum men använder det inte något särskilt.

Frågan innan var inte med plektrum. Jag spelar med högerhanden och pekfingrets högersida runt mitten av nageln fastnar uppepå första strängen.

Kan det vara som så att du inte vinklar handen utan att den kommer helt plant mot strängarna och på så vis får mycket mer motstånd?
Citera
2011-01-14, 16:48
Medlem
CB4lifes avatar
Citat:
Kan det vara som så att du inte vinklar handen utan att den kommer helt plant mot strängarna och på så vis får mycket mer motstånd?

Kan vara så. Hur ska man vinkla handen?
Citera
2011-01-14, 16:52
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:

Jag har svårt att tro att det finns någonting "bestämt" vis att hålla handen på. Men om den stoppar direkt så som du beskriver känns det som att du smeker gitarrens kropp och på så vis träffar strängen mitt på fingret.

Testa dig fram, helt enkelt.
Skadar visserligen inte att kika på youtube om du vill se hur andra personer gör.
Citera
2011-01-14, 17:24
Medlem
CB4lifes avatar
Citat:
Jag har svårt att tro att det finns någonting "bestämt" vis att hålla handen på. Men om den stoppar direkt så som du beskriver känns det som att du smeker gitarrens kropp och på så vis träffar strängen mitt på fingret.

Testa dig fram, helt enkelt.
Skadar visserligen inte att kika på youtube om du vill se hur andra personer gör.

Aa tack för hjälpen. Antar att det också kan vara en vanesak att träffa rätt.
Citera
2011-01-14, 17:25
Bannlyst
Citat:

Jag gissar att du kniper ihop tummen och pekfingret och använder pekfingret som "plektrumfinger"?

I så fall rekommenderar jag dig att träna lite med att spela med plektrum. Allt annat är otänkbart i det långa loppet!
Citera
2011-01-14, 17:32
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Jag gissar att du kniper ihop tummen och pekfingret och använder pekfingret som "plektrumfinger"?

I så fall rekommenderar jag dig att träna lite med att spela med plektrum. Allt annat är otänkbart i det långa loppet!

Är det otänkbart att spela utan plektrum, eller vad menar du?
Citera
2011-01-14, 17:36
Bannlyst
Citat:
Är det otänkbart att spela utan plektrum, eller vad menar du?

Givetvis inte. Men ett par miljoner gånger bättre än att använda pekfingret som ett plektrum...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in