2009-10-04, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanellograf
Okej, sitter och kikar på Foo Fighters - Razor, som är helt underbar.. Enda grejen är att jag inte vet hur man ska spela när det står t.ex. 5p0 på tabulaturen.. Kan någon hjälpa?

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/f/foo_fighters/razor_tab.htm
Menar den

Efter att du har slagit an det femte bandet (5) ska du släppa den så att den öppna strängen (0) ljuder. Detta kallas "pull off", p står alltså för "pull off". Hur man gör så kallade pull offs demonstreras här:
http://www.youtube.com/watch?v=CxnjwHt5cnc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=HdPLBab7SfY

Motsatsen till pull off heter "hammer on" och skrivs "h" i tabs.
Senast redigerad av Pastejköket 2009-10-04 kl. 20:26.
Citera
2009-10-12, 19:00
Medlem
xpitzs avatar
Jag hade tänkt mig köpa en gitarr och försöka lära mig spela.

Har inte läst hela tråden, men har uppfattat att jag ska börja med en stålsträngad akustisk.

Är Aria A551 en som skulle kunna fungera?

Vad ska jag tänka på när jag börjar?, kan ingenting om gitarrspelande. ^^
Citera
2009-10-12, 19:24
Medlem
The-Johans avatar
jo kan nån ge mej tipps på barré ackord, för jag fixar inte dom, jag lyckas inte hålla alla strängar nere med hela fingret utan vissa blir ju lösa och då låter det ju sådär falskt eller hur man ska säga.

sen undrar jag också som en skrev tidigare hur ska man slå strängarna på ett bra sätt när man spelar en låt, för som jag uppfattar det så ska man dra uppifrån och ner med plektrumet en gång för varje ackord, men jag tycker det låter konstigt och det blir inte alls likt låten som jag ska försöka spela.

hoppas nån kan förklara lite mer hur man ska göra
Citera
2009-10-12, 19:36
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johan
jo kan nån ge mej tipps på barré ackord, för jag fixar inte dom, jag lyckas inte hålla alla strängar nere med hela fingret utan vissa blir ju lösa och då låter det ju sådär falskt eller hur man ska säga.

sen undrar jag också som en skrev tidigare hur ska man slå strängarna på ett bra sätt när man spelar en låt, för som jag uppfattar det så ska man dra uppifrån och ner med plektrumet en gång för varje ackord, men jag tycker det låter konstigt och det blir inte alls likt låten som jag ska försöka spela.

hoppas nån kan förklara lite mer hur man ska göra

Ang. barréackord - Öva, öva, öva, öva, öva.

Ang. antal slag (rytmisering) av ackord. Du kommer märka att det finns inga regler, man får lyssna sig till hur de spelar, se vad som passa o.s.v - Öva, öva, öva, öva.

Du måste med andra ord inte dra upp/ner en gång per ackord.
Citera
2009-10-12, 21:07
Bannlyst
Citat:
jo kan nån ge mej tipps på barré ackord
<snip>

Du kan slå an strängarna hur du vill, det beror helt på vilken låt det gäller, men det handlar ochså lite om tycke och smak.

Ang. barré-ackord så är det bara att träna, sen är det inte så jäkla viktigt att alla 6 strängar ljuder kristallklart. Möjligen kan du sänka stallet så att stränghöjden blir lite lägre.

För att träna fingrarna kan du klämma på en liten bollis, när du inte spelar.
Citera
2009-10-13, 19:51
Medlem
The-Johans avatar
nån som har tips på en bra, lite rockig låt som är bra och framförallt enkel att spela med ackord?
Citera
2009-10-13, 20:27
Medlem
Citat:
nån som har tips på en bra, lite rockig låt som är bra och framförallt enkel att spela med ackord?

guns 'n roses- knocking on heavens dorr? sjukt enkel. G-D-Am, G-D-C osv, refräng och intro är G-D-C
Citera
2009-10-13, 20:43
Medlem
The-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fhoglund
guns 'n roses- knocking on heavens dorr? sjukt enkel. G-D-Am, G-D-C osv, refräng och intro är G-D-C

kanske skulle ha skrivit det innan men inte den, den kan jag redan
Citera
2009-10-13, 22:00
Bannlyst
Hey Joe med Jimi Hendrix.

C, G, D, A, E

http://www.youtube.com/watch?v=QLnKUiybiFo
Citera
2009-10-14, 17:19
Medlem
Rabbelitos avatar
You shook me all night long med AC/DC, rätt snabba byten dock x)
Citera
2009-10-16, 21:45
Medlem
orkzs avatar
Jag skulle vilja lära mig spela gitarr, främst för att jag ska utbilda mig till fritidspedagog och vill kunna spela och sjunga med barnen. Problemet är att jag är vänsterhänt.

Jag antar att en vänsterhänt akustisk gitarr med nylonsträngar är det jag letar efter.
Citera
2009-10-17, 00:34
Medlem
The Barrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkz
Jag skulle vilja lära mig spela gitarr, främst för att jag ska utbilda mig till fritidspedagog och vill kunna spela och sjunga med barnen. Problemet är att jag är vänsterhänt.

Jag antar att en vänsterhänt akustisk gitarr med nylonsträngar är det jag letar efter.

Gör det någon skillnad egentligen? Man använder ju båda händerna ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in