2011-12-23, 10:59
  #3745
Medlem
Novums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C21H30O2-
men överlag brukar d faktiskt vara värt att lägga lite pengar på strängarna och inte köpa billigaste skiten för det är stor skillnad på hur dom låter. hur spelar du? spelat länge? kör du mkt fingerplock lr är det mest bara strumma ackord? olika strängar passar olika ändamål.


Tack för tipsen hittills allihopa!

Helt klart, billigast är oftast sämre inom musikbranschen!

Jag har spelat i knappt två månader seriöst, kanske ett år till och från. Helt nybörjare är jag inte. Mestadels blir det att strumma, men försöker variera med fingerplock också.

Försöker helt enkelt få så bra grund som möjligt i mitt gitarrspelande.

Bra tips hur som, köper lite olika strängar så man har. Får väl prova mig fram. Elixir verkar ju vara hållbara, vilket är ett stort plus så börjar att prova dom!
Citera
2011-12-23, 23:18
  #3746
Medlem
BrunoStengruss avatar
Jag undrar vad för slags plugg man ska använda när man ska koppla vanliga 3,5 mm stereohörlurar till en Vox förstärkare med ''vanligt'' förstärkarstorlek på in och utgångarna. Alltså skulle jag behöva en slags konverter, jag har sett dem innan men jag kan inte hitta dem på google ens efter evigheter av sökande då jag inte vet vilka mått det är på förstärkaränden. tacksam för svar!
Citera
2011-12-23, 23:32
  #3747
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoStengrus
Jag undrar vad för slags plugg man ska använda när man ska koppla vanliga 3,5 mm stereohörlurar till en Vox förstärkare med ''vanligt'' förstärkarstorlek på in och utgångarna. Alltså skulle jag behöva en slags konverter, jag har sett dem innan men jag kan inte hitta dem på google ens efter evigheter av sökande då jag inte vet vilka mått det är på förstärkaränden. tacksam för svar!

6,35 mm stereo.
Citera
2011-12-24, 02:05
  #3748
Medlem
BrunoStengruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
6,35 mm stereo.

Tack så mycket, det är tur att det finns goda människor som du. God jul!
Citera
2011-12-24, 17:22
  #3749
Medlem
paradigmforcosmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C21H30O2-
beror helt på vilket "coating" du väljer, men d är sant många elixir strängar låter metalliskt vilket jag inte heller inte gillar. sj kör jag nu på elixir med polyweb coating o då får man det där fina varma ljudet. så alla låter ju inte mettaliskt. vad är dina favorit strängar? och vad är din spelstil? för min del är det just fingerplockning jag föredrar när jag ska lira stålsträngad akustisk.


Jag gillar GHS Phosphore Bronze, de är lite mjukare än Elixir och billigare. Jag spelar mest jazz med plektrum så jag tycker det är viktigt att man kan attackera strängarna rätt hårt utan att ljudet blir allt för skarpt.
Citera
2011-12-27, 02:02
  #3750
Bannlyst
Jag råder er att inte välja Elixir. Fyfan vad metalliskt det låter, tar bort det sköna ljudet som strängar annars har.

Aja åter till topic. Jag får fortfarande inte till Tears in heaven på gitarrjäveln och det är givetvis pull on/pull off delen som inte alls låter som i originalet. Hjälp mig någon.
Citera
2011-12-27, 02:09
  #3751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote
Jag råder er att inte välja Elixir. Fyfan vad metalliskt det låter, tar bort det sköna ljudet som strängar annars har.

Aja åter till topic. Jag får fortfarande inte till Tears in heaven på gitarrjäveln och det är givetvis pull on/pull off delen som inte alls låter som i originalet. Hjälp mig någon.

ja.. det är ju övning som gäller. försök att dra strängen rakt ner när du kör pull off, så att det blir lite tjong i det hela.. istället för att dra ut från greppbrädan bara, vilket många verkar tro ska ge stark ton :S när det gäller pull on så är det tummen i mitten bakom halsen som gäller, sikte och styrka... försök träffa så nära bandsträngen som möjligt
Citera
2011-12-27, 11:19
  #3752
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote
Jag råder er att inte välja Elixir. Fyfan vad metalliskt det låter, tar bort det sköna ljudet som strängar annars har.

Aja åter till topic. Jag får fortfarande inte till Tears in heaven på gitarrjäveln och det är givetvis pull on/pull off delen som inte alls låter som i originalet. Hjälp mig någon.


Släng upp en video på hur du spelar det, så kan vi avgöra om det är en fråga om övning eller om du gör fel.
Citera
2011-12-27, 15:33
  #3753
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OCB-Filtret
Släng upp en video på hur du spelar det, så kan vi avgöra om det är en fråga om övning eller om du gör fel.

Här är en video. http://tinypic.com/player.php?v=1zygadh&s=5

Spelar det ganska sakta så att du ska förstå hur jag gör.
Citera
2011-12-27, 15:46
  #3754
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote
Här är en video. http://tinypic.com/player.php?v=1zygadh&s=5

Spelar det ganska sakta så att du ska förstå hur jag gör.

Du ska inte slå an strängen med högerhand när du gör din pull-off, det sköter långfingret på vänsterhanden.
Citera
2011-12-27, 15:47
  #3755
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Du ska inte slå an strängen med högerhand när du gör din pull-off, det sköter långfingret på vänsterhanden.

Nu förstår jag inte. Kameran filmar spegelvänt så jag trycker ner strängarna med min vänsterhand och spelar med högerhanden.

Kan inte du illustrera med en bild, video eller nåt?
Citera
2011-12-27, 15:48
  #3756
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote
Nu förstår jag inte. Kameran filmar spegelvänt så jag trycker ner strängarna med min vänsterhand och spelar med högerhanden.

Kan inte du illustrera med en bild, video eller nåt?

Att kameran filmade spegelvänt förutsatte jag, men din höger- och vänsterhand sitter väl där de ska på kroppen.

Du ska inte pilla på strängen igen med din högerhand när du lyfter på fingret på vänsterhanden och gör din pull-off. Det lät som om du gjorde det nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in