2010-11-11, 06:21
Medlem
Zwerchstands avatar
En av de vanligaste, mollpentatonisk + triton, i A:
Kod:
e———————————————————
B———————————————————
G———————————————————
D————G——————A———————
A————D——Eb——E———————
E————A—————————C————

= 

e———————————————————
B———————————————————
G———————————————————
D————5—————7————————
A————5——6——7————————
E————5————————8—————
Citera
2010-11-11, 18:14
Medlem
strategasiats avatar
Någon som kan rekommendera en stålsträngad gura runt 1500? begagnat går också bra
Citera
2010-11-11, 22:23
Medlem
Subways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
Någon som kan rekommendera en stålsträngad gura runt 1500? begagnat går också bra
Musikbörsen har en del akustiska gitarrer runt det priset. Men det är ju gitarr för nybörjare med inte så höga krav. Finns inte så många tips att ge eftersom du inte får tag på någon vidare bra gitarr för det pris.

Med detta menar jag givetvis inte att du inte ska köpa, utan mer att du inte behöver något tips eftersom gitarrer i den prisklass är av samma karaktär.
Citera
2010-11-12, 08:54
Medlem
Busnicke35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Kod:
e———————————————————
B———————————————————
G———————————————————
D————G——————A———————
A————D——Eb——E———————
E————A—————————C————

= 

e———————————————————
B———————————————————
G———————————————————
D————5—————7————————
A————5——6——7————————
E————5————————8—————

Tackar så mycket
Citera
2010-11-12, 09:43
Medlem
strategasiats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subway
Musikbörsen har en del akustiska gitarrer runt det priset. Men det är ju gitarr för nybörjare med inte så höga krav. Finns inte så många tips att ge eftersom du inte får tag på någon vidare bra gitarr för det pris.

Med detta menar jag givetvis inte att du inte ska köpa, utan mer att du inte behöver något tips eftersom gitarrer i den prisklass är av samma karaktär.

ok, men finns det någon gitarr som är speciellt prisvärd då? kan sträcka mig till 2000
Citera
2010-11-12, 09:57
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
ok, men finns det någon gitarr som är speciellt prisvärd då? kan sträcka mig till 2000
Det lättaste är att gå till en musikaffär och känna dig fram. Och har du en budget på 1500-2000 så kommer du få dugliga prylar vad du än väljer.

Citera
2010-11-12, 10:48
Medlem
e-frees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Kod:
e————A——————C———————
B————E——————G———————
G————C——————D—Eb—————
D————G——————A———————
A————D——Eb——E———————
E————A—————————C————

= 

e————5——————8———————
B————5——————8———————
G————5————7—-8——————
D————5———— 7————————
A————5——6——7————————
E————5————————8—————

Vill man göra det lite roligare för sig och lägga till alla höga toner för bends och så kan man köra hela skalan en oktav till.
Citera
2010-11-12, 14:52
Medlem
Zwerchstands avatar
Och fler oktaver finns!
Citera
2010-11-12, 17:45
Medlem
Dags för en förstärkare men jag kan inte bestämma mig om jag ska köpa en vanlig rörförstärkare eller ett ljudkort till datorn.. Spelar inte i band så det kan nog vara roligare om man har möjligheten att spela in eget material. Line6 POD HD500 verkar ju bra men funkar det med datorn? Sitter på en bärbar dator så externt ljudkort är ett måste isf.. Om jag nu skulle välja en vanlig rörförstärkare. Hur många watt klarar man sig på hemma? Rörwatt sägs skrika bättre än transistor/vanliga förstärkare? Har ni några kloka ord till mig?
Citera
2010-11-12, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvand
Dags för en förstärkare men jag kan inte bestämma mig om jag ska köpa en vanlig rörförstärkare eller ett ljudkort till datorn.. Spelar inte i band så det kan nog vara roligare om man har möjligheten att spela in eget material. Line6 POD HD500 verkar ju bra men funkar det med datorn? Sitter på en bärbar dator så externt ljudkort är ett måste isf.. Om jag nu skulle välja en vanlig rörförstärkare. Hur många watt klarar man sig på hemma? Rörwatt sägs skrika bättre än transistor/vanliga förstärkare? Har ni några kloka ord till mig?

POD:en har USB, så du kan koppla den direkt till din laptop. Du behöver inget extra ljudkort.

Att spela in med en POD eller något liknande ger fantastiskt resultat för pengarna. Men vill du ha något att verkligen spela på är en rörstärkare mer.. ok, jag kommer inte på något bättre ord än det slitna "dynamisk".

Om hemma är i en lägenhet och du vill spela distat klarar du dig med mindre än 1 watt. Kolla t.ex. här: http://www.youtube.com/watch?v=EKn7RDXdPbI
Ett annat populärt val är den här http://www.youtube.com/watch?v=msCWcmNr2TQ
Citera
2010-11-14, 20:22
Medlem
Sådär, framsteg har gjorts. Tre frågor.

Först om legato. ÄR det vanligt att ringfingret och lillfingret inte samarbetar? Jag menar, om jag spelar legato med pek-, lång-, och ringfinger funkar det bra. Pek-, lång- och lillfinger likadant. Men om både ringfingret och lillfingret ska användas i legatot blir det klumpigt och går långsamt. Går det träna bort?

Hur ska man hålla handen vid stallet när man ska spela snabbt, typ shredda? Så inte strängarna rasslar alltså.

Och sist, jag har beställt en finare Ibanez med Floyd. Hur ska jag sätta upp den när den kommer, intonera och allt sånt skit? Jag vill lära mig göra det själv.

Tack på förhand
Citera
2010-11-14, 21:05
Medlem
Jag spelar akustisk gitarr. Det ända jag lärt mig är: em, am, D, G, C, dem ackorden kan jag. Jag skulle vilja ha tips på låtar som är lätta att lära sig. Skulle vilja ha tips på någon ackord-hemsida med låtar.
Jag gillar pop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in