Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Okej! Visst går det för mig, men stackars små barn!
Tack
En till fråga föresten: har börjat nosa lite på skalor. Ett litet personligt mål är ju att bli så bra på gitarr att man kan dra ett snabbt solo ala Yngwie Malmsteen eller någon och då är det ju givet att man måste veta var man kan placera fingrarna. Bör man plugga in skalorna eller kommer sånt naturligt efterhand? Jag hör utan problem om det är rätt eller fel, så det handlar bara om att hitta noterna.
Kan man spela skalor och vet vilken skala man skall använda i vilken låt, blir saker o ting mycket enklare

Efter som om du spelar endast noterna i respektive skala, låter d aldrig fel. Om det gör det, så är det fel skala. Att öva på skalor hjälper otroligt mycket också med att bli snabbare i fingrarna. Vad man också skall tänka på när man spelar skalor, är att öva dem så att man använder ett finger/band. Ex. Om vi tar A-dur skalan och börjar från grundtonen på låga E 5-band och spelar den på alla strängar, (tab. E-5-7 A-4-5-7 D-4-6-7 -G-4-6-7 B-5-7 E-4-5-7 tror detta är rätt, men sitter på jobbet o har inte gitarren här

). Så vad du gör då är att alla noter på 4-band spelar du med pekfingret, alla på 5-band med långfingret, alla på 6-band med ringfingret och alla på 7-band med lillfingret. När du lär dig detta, behöver du inte se på greppbrädan utan kan bara lägga ner fingret på det band du skall spela (gud vilken dålig förklaring, men kanske du förstår

).
Vill man lira Yngwie, så använder han mycket något som kallas "arpeggios". Sen använder han ofta en teknik som kallas "sweep picking" (fy fan vad jag hatar att träna "sweep picking" btw). Vad "arpeggios" och "sweep picking" är tänker jag inte gå in på närmare. Löns att söka på yuotube där finns massor med "lessons" i båda fallen... Sen är det bara att börja öva och det kräver mycket övning. Tro mig!