2008-10-11, 20:17
Medlem
e-frees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av entvå3
En Warmoth borde man nog kunna plocka ihop för under 10papp.
Men med större märken så blir det nog svårt ^^ En ESP Custom quote jag gjorde fick jag ett uppskattat pris på 5200 dollar xD

http://www.warmoth.com/
Där kan du ju trycka runt och kolla. Har inte vart där på bra länge så har inte koll på priserna längre. Men priset för en Les Paul kropp ligger runt 300 dollar och uppåt om jag inte minns helt fel. Har en kompis som brukar bygga ihop lite warmoth guror då o då.

I see.. Finns det ingen luthier (heter det så?) någonstans i här i Stockholmstrakten man kan gå till och fråga? Var och kikade på Warmoth, men den egentligen viktigaste delen för mig (fluorescent rosa finish ) fanns inte där, och de tog inte emot custombeställningar för tillfället.
Citera
2008-10-11, 20:18
Medlem
Har absolut noll koll på luthiers i Sthlm men om du frågar runt lite så kan du nog hitta någon. Isåfall behöver du bara beställa hem alla delar så kan nog han sätta ihop det och eventuellt lacka också.
Citera
2008-10-11, 23:53
Medlem
e-frees avatar
Ok, det är inte särskilt bråttom med gitarren (nåt år eller så, måste spara pengar ), utan var mest nyfiken. Men vet du vad ett lackeringsjobb skulle kunna kosta? I fluorescent rosa dådå
Citera
2008-10-12, 00:13
Medlem
bump!

Citat:
Ursprungligen postat av Evert!!
Tjenare!

Jag köpte en akustisk gitarr för någon månad sen, med mich i. Jag har nu blivit sugen på att spela in lite via datorn. Vad är det då man behöver?

kabeln och något hightech ljudkort, eller duger det inbyggda?

När det gäller kabeln, vad ska man då ha? Jag är nybörjare så jag mottager all hjälp!

mvh
Citera
2008-10-12, 12:32
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evert!!
bump!

En "vanlig gitarrladd" sen kopplar du om den med en switcher som gör uttaget blir mindre (om du inte har ett stort uttag på ditt ljudkort). Sedan kopplar du in den i mikrofon-uttaget och ställer in ljudkortet på att spela in från mickrofonen (om den inte redan gör det). Sedan kan du spela in med windows inspelning eller så tankar du Audacity, som är ett mycket bättre inspelningsprogram, och rockar helt enkelt

Hoppas du förstod någonting, är ganska bakis just nu.
Citera
2008-10-12, 13:23
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnaker
En "vanlig gitarrladd" sen kopplar du om den med en switcher som gör uttaget blir mindre (om du inte har ett stort uttag på ditt ljudkort). Sedan kopplar du in den i mikrofon-uttaget och ställer in ljudkortet på att spela in från mickrofonen (om den inte redan gör det). Sedan kan du spela in med windows inspelning eller så tankar du Audacity, som är ett mycket bättre inspelningsprogram, och rockar helt enkelt

Hoppas du förstod någonting, är ganska bakis just nu.

Glöm inte att det behövs en stärkare mellan gitarren och datorn med! Annars blir det inte mycket ljud inte....
Citera
2008-10-12, 13:34
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Glöm inte att det behövs en stärkare mellan gitarren och datorn med! Annars blir det inte mycket ljud inte....

Jo visst eller så tankar man Guitar rig och gör datorn till en stärkare. Dock får jag cleant ljud utan förstärkare eller förstärkar program till datorn med min gurka, räcker med att jag kopplar in den och slår på högtalarna, kanske beror på att jag kör via Line in.
Citera
2008-10-14, 01:57
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
Någon som har ett tips på en schysst förstärkare? Har en Marshall MG50DFX, och jag är fan inte helt nöjd... Kom inte dragandes med en massa gnäll om MG serien, det var något av ett impulsköp.

Vill ha en rörstärkare, helst combo. Spelar enbart hemma än sålänge, så något watt-tal över 50 är bara slöseri. Lirar metal/rock/blues med också lugn musik.
Kanske lite tips på en bra låda/topp och några pedaler? Delay, Fuzz och en noisegate skulle vara najs. Budgeten går att diskutera, har det inte så tajt med pengar.

Har spanat lite på Orange, men har ingen erfarenhet utav dom...

Bring on the förslag!

Bumpar min egen fråga.
Citera
2008-10-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Okej! Visst går det för mig, men stackars små barn!
Tack

En till fråga föresten: har börjat nosa lite på skalor. Ett litet personligt mål är ju att bli så bra på gitarr att man kan dra ett snabbt solo ala Yngwie Malmsteen eller någon och då är det ju givet att man måste veta var man kan placera fingrarna. Bör man plugga in skalorna eller kommer sånt naturligt efterhand? Jag hör utan problem om det är rätt eller fel, så det handlar bara om att hitta noterna.

Kan man spela skalor och vet vilken skala man skall använda i vilken låt, blir saker o ting mycket enklare Efter som om du spelar endast noterna i respektive skala, låter d aldrig fel. Om det gör det, så är det fel skala. Att öva på skalor hjälper otroligt mycket också med att bli snabbare i fingrarna. Vad man också skall tänka på när man spelar skalor, är att öva dem så att man använder ett finger/band. Ex. Om vi tar A-dur skalan och börjar från grundtonen på låga E 5-band och spelar den på alla strängar, (tab. E-5-7 A-4-5-7 D-4-6-7 -G-4-6-7 B-5-7 E-4-5-7 tror detta är rätt, men sitter på jobbet o har inte gitarren här ). Så vad du gör då är att alla noter på 4-band spelar du med pekfingret, alla på 5-band med långfingret, alla på 6-band med ringfingret och alla på 7-band med lillfingret. När du lär dig detta, behöver du inte se på greppbrädan utan kan bara lägga ner fingret på det band du skall spela (gud vilken dålig förklaring, men kanske du förstår ).
Vill man lira Yngwie, så använder han mycket något som kallas "arpeggios". Sen använder han ofta en teknik som kallas "sweep picking" (fy fan vad jag hatar att träna "sweep picking" btw). Vad "arpeggios" och "sweep picking" är tänker jag inte gå in på närmare. Löns att söka på yuotube där finns massor med "lessons" i båda fallen... Sen är det bara att börja öva och det kräver mycket övning. Tro mig!
Senast redigerad av Anttu 2008-10-14 kl. 13:32.
Citera
2008-10-14, 13:06
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Bumpar min egen fråga.
http://www.thomann.de/se/orange_tiny_terror_combo.htm
En Tiny Terror kanske vore något?

http://www.thomann.de/se/peavey_jsx_mini_colossal.htm
Eller kanske en Mini Colossal?
Citera
2008-10-14, 13:54
Medlem
Citat:
Bumpar min egen fråga.

Har hört bra saker om "orange tiny terror"... Annars kan du också prova t.ex "Fender Hot Rod Deluxe" eller "Peavey Classic 30" Som har en till kanal, vilket ger lite fler möjligheter. Har själv en "Fender blues deville" som är lite liknande "Hot Rod Deluxe" och Fenders cleana sound är grymt.
Citera
2008-10-14, 14:25
Medlem
Krackshots avatar
Tack för tipsen. Dock har min budget förändrats avsevärt då jag nyligen blev av med jobbet... Så jag får stå ut med min MG tills jag har lite mer dineros.

Blir nog en Orange.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in