2008-07-22, 17:38
Medlem
Okej tack

Att stämma gitarren med stämapparat var svårare än vad jag trott. Någon som har lust att hjälpa mig grundligt, alltså varje litet steg, eller har någon bra länk att skicka?
Citera
2008-07-22, 17:59
Medlem
Val av gitarr

Hej hallå allihopa sitter här och ska köpa en elgura till hösten, ska köpa en med hollow body aka semiakustisk på svenska.

Har kollat lite vad som finns vill ha en trevlig lite vintagegitarr, inte nån hårdrockargrej liksom, men det är väl något man slipper om man väljer en semi

Iaf, har kollat på två st, en Ibanez och klassiska Gibson es335 fast i Epiphone, då jag inte vill lägga ner för mycket pengar just nu.

Vill helst ha hjälp utav folk som kan gitarrer, jag skriver musik som är lugn i stil med t.ex Bright Eyes, lite akustiskt bögigt.

Länk till es335

http://www.samash.com/catalog/ showitem.asp?ItemPos=2&TempID= 3&STRID=112533&Method=2&Catego ryID=0&BrandID=1343&PriceRange ID=0&PageNum=0&DepartmentID=0& pagesize=10&SortMethod=3&Searc hPhrase=+dot&Contains=%2Adot%2 A&Search_Type=SEARCH&GroupCode =

Länk till Ibanez AS-73

http://www.samash.com/catalog/ showitem.asp?ItemPos=0&TempID= 1&STRID=18332&Method=2&Categor yID=0&BrandID=1380&PriceRangeI D=0&PageNum=0&DepartmentID=0&p agesize=10&SortMethod=3&Search Phrase=+as73&Contains=%2Aas73% 2A&Search_Type=SEARCH&GroupCod e =

Tack på förhand ni som kan gitarrer!

Ps. Gjorde en egen tråd, men såg sen denna så det är därför ni kanske ser mig två ggr, haha! Ds.
Citera
2008-07-22, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cheesios
Okej tack

Att stämma gitarren med stämapparat var svårare än vad jag trott. Någon som har lust att hjälpa mig grundligt, alltså varje litet steg, eller har någon bra länk att skicka?

http://www.ullberg.com/gitarrkurs/stamma5.shtml

Det programmet är grymt att stämma med om du har en mikrofon! Hur en apparat fungerar vet jag dock inte, tyvärr.
Citera
2008-07-22, 21:42
Medlem
Det finns många fina hollowbody gitarrer. Själv hade jag inte valt en Epiphone.

Utav de jag nämner så har jag bara testat Hagström Viking, vilket jag tyckte var väldigt skön och den skrek av kvalité. Dom andra är bara för att visa alternativ på design.

Kolla även in dessa:

Höfner HCT-VTH-
http://www.thomann.de/se/hoefner_hctvth_sb_verythin_contem.htm

Hagström Viking
http://www.thomann.de/se/hagstrom_viking_tb.htm

IBANEZ AJD91
http://www.thomann.de/se/hagstrom_viking_tb.htm
Citera
2008-07-23, 19:01
Medlem
tror ni det funkar att byta från 0,11 strängar till 0,13 på min akustiksa gitarr, har hört att halsen kan bli sned? Eller blir det så att man kanske bara msåte justera stränghöjden lite ?
Senast redigerad av jonnie_9 2008-07-23 kl. 19:45.
Citera
2008-07-23, 21:23
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Okej tack

Gör så här:
Ha allt redo och påslaget (stämapparat, förstärkare (om du har elgitarr)), sen slår du på E-strängen (nr. 6, den tjockaste, som är överst när du har gitarren i knäet).
Se till att det står 6E (eller E6 eller vad som helst i displayen, bara det är rätt sträng).
Om det inte gör det, så vrider du på stämskruven tills det står rätt sträng på displayen, och du får ett grönt ljus (eller att "nålen" visar mitt i, eller både och (skiljer lite på olika stämapparater).

När sträng nr. 6 är helt stämd, gå vidare till sträng nr. 1 (e-strängen, den tunnaste som är längst ner på gitarren när du har den i knäet). Repetera stämningsproceduren på alla strängar, ta det 6-1-5-2-4-3 (så har jag alltid gjort, fick lära mig det för länge sen).

OBS! Stäm alltid upp till rätt ton (alltså, dra ner strängen till en mörk ton, och stäm sedan den ljusare), då det kan finnas spänningar kvar i strängen som släpper när du spelar om du stämmer neråt.

Hoppas att detta bringade lite klarhet till allting.
Citera
2008-07-23, 22:18
Medlem
Krackshot: Tack för det mycket bra svaret!

Nu till min nästa fundering. Har läst mycket om att man först bör lära sig olika ackord till att börja med, någon tipsade tex om denna sida http://chordfind.com/. Men vad ska man sedan med dessa ackord till?

Det jag kan nu är strängarnas namn och olika bokstäver/toner, alltså om man t.ex. håller in band 1 på sträng E blir det F. Dock vet jag inte hur jag ska fortsätta och som sagt så förstår jag inte mycket av ackorden just nu. Upskattar verkligen all hjälp!
Citera
2008-07-23, 22:39
Medlem
suocas avatar
Citat:
Krackshot: Tack för det mycket bra svaret!

Nu till min nästa fundering. Har läst mycket om att man först bör lära sig olika ackord till att börja med, någon tipsade tex om denna sida http://chordfind.com/. Men vad ska man sedan med dessa ackord till?

Det jag kan nu är strängarnas namn och olika bokstäver/toner, alltså om man t.ex. håller in band 1 på sträng E blir det F. Dock vet jag inte hur jag ska fortsätta och som sagt så förstår jag inte mycket av ackorden just nu. Upskattar verkligen all hjälp!

du ska spela ackorden... Välj nån enkel låt du gillar och lär dig ackorden, spela med. Sen lär du dig en annan låt med nåt nytt ackord. Tills du kan en massa ckord. Sen kan du börja lära lite intron, de brukar vara enkla och låta bra vilket ger fortsatt motivation. Sen ger du dig på solon. Sen lär du dig teori och skalor för att försöka lära dig improvisera.
Citera
2008-07-23, 23:22
Medlem
Indianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suoca
du ska spela ackorden... Välj nån enkel låt du gillar och lär dig ackorden, spela med. Sen lär du dig en annan låt med nåt nytt ackord. Tills du kan en massa ckord. Sen kan du börja lära lite intron, de brukar vara enkla och låta bra vilket ger fortsatt motivation. Sen ger du dig på solon. Sen lär du dig teori och skalor för att försöka lära dig improvisera.

Du beskrev nyss den typiska gitarrspelaren.

Inte mitt tips, då du inte behöver teori för att spela gitarr.

Självlärning is the shit, lär dig grundackord och sen lek dig fram.
Låt ljudet leda dig till hur du ska spela, inte ett papper.
Citera
2008-07-24, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indiana

Kan inte annat än att hålla med där. Jag har inte gått en lektion, inte läst någon bok... och ja man lär sig att utveckla ett eget sätt att spela på. Men ett fel som jag gör, sätter gränserna för lågt. Man ska sätta ribban högt för att man ska komma framåt. Nu har jag suttit väldigt länge utan att det hänt något.
Citera
2008-07-24, 00:30
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indiana

Nää skärp dig! Klart man inte behöver kunna teori för att spela gitarr. Men det underlättar som fan om man förstår lite hur saker och ting fungerar, vad som passar..vad som inte passar. Har läst lite teori och börjat haja litegranna (äntligen) å från det lilla jag lärt mig har jag utvecklats. Låt ljudet leda dig....jo skitlätt. Man vet ju hur det är, man kommer på en cool truddelutt i form av ett riff/lick/solo/whatever....sen då? Man kommer på ett till? Men när man sätter ihop dom två man kom på låter det bara flumm...då är det bra att kunna lite teori så man kan bygga vidare sin idè. Så tycker jag iaf, puss!
Citera
2008-07-24, 00:41
Medlem
En sak som jag tycker är riktigt bra med att gå lektioner är att man får in hela övningsproceduren. Man får en läxa och nöter den för att liksom visa sin lärare "titta vad duktig jag är!", medan många självlärda (ska självklart inte säga alla!) bara "lär" sig riffet/licket/låten/whatever och spelar det slarvigt och är nöjd med det.

En lärare sätter perspektiv på saker och ting. Bara för att man kan spela det,betyder det inte att man kan det... om man nu kan säga så. Många kan där. Det är iaf hur jag upplever det.

Nu kommer säkert en massa självlärda hoppa på mig, och det okej, självklart får ni göra det. Men innan ni gör det, tänk efter... har ni nån gång bara suttit och spelat en grejj en två gånger och känt "nu kan jag det"? När ni isåfall gör det, tänk efter: hur låter det här? Spelar jag det snyggt? I många fall nej.

Om ni inte är jävligt duktiga och har lyckats komma riktigt långt. Då har ni troligtvis passerat det jag pratar om. Ha en god kväll/natt/morgon.

*edit* snyggade till lite med styck indelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in