Citat:
Ursprungligen postat av cheesios
Okej tack
Att stämma gitarren med stämapparat var svårare än vad jag trott. Någon som har lust att hjälpa mig grundligt, alltså varje litet steg, eller har någon bra länk att skicka?

Gör så här:
Ha allt redo och påslaget (stämapparat, förstärkare (om du har elgitarr)), sen slår du på E-strängen (nr. 6, den tjockaste, som är överst när du har gitarren i knäet).
Se till att det står 6E (eller E6 eller vad som helst i displayen, bara det är rätt sträng).
Om det inte gör det, så vrider du på stämskruven tills det står rätt sträng på displayen, och du får ett grönt ljus (eller att "nålen" visar mitt i, eller både och (skiljer lite på olika stämapparater).
När sträng nr. 6 är helt stämd, gå vidare till sträng nr. 1 (e-strängen, den tunnaste som är längst ner på gitarren när du har den i knäet). Repetera stämningsproceduren på alla strängar, ta det 6-1-5-2-4-3 (så har jag alltid gjort, fick lära mig det för länge sen).
OBS! Stäm alltid upp till rätt ton (alltså, dra ner strängen till en mörk ton, och stäm sedan den ljusare), då det kan finnas spänningar kvar i strängen som släpper när du spelar om du stämmer neråt.
Hoppas att detta bringade lite klarhet till allting.