2010-11-14, 21:13
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GynoPhobia
Sådär, framsteg har gjorts. Tre frågor.

Först om legato. ÄR det vanligt att ringfingret och lillfingret inte samarbetar? Jag menar, om jag spelar legato med pek-, lång-, och ringfinger funkar det bra. Pek-, lång- och lillfinger likadant. Men om både ringfingret och lillfingret ska användas i legatot blir det klumpigt och går långsamt. Går det träna bort?
Natruligtvis! Bara att träna på!
Citat:
Ursprungligen postat av GynoPhobia
Och sist, jag har beställt en finare Ibanez med Floyd. Hur ska jag sätta upp den när den kommer, intonera och allt sånt skit? Jag vill lära mig göra det själv.
http://www.ehow.com/how_4422042_adjust-intonation-floyd-rose-tremolo.html
Citera
2010-11-14, 21:18
Medlem
Citat:
Natruligtvis! Bara att träna på!

Ah tack Trodde det hade att göra med den här senan mellan lillfingret och ringfingret (elr, whatever.)

Så då återstår bara om någon skulle kunna förklara hur ni proffs får bort strängrassel när ni spelar snabbare. Typ medresonans, alltså.
Citera
2010-11-14, 22:06
Medlem
Rörförstärkare??
Citera
2010-11-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superman2
Jag spelar akustisk gitarr. Det ända jag lärt mig är: em, am, D, G, C, dem ackorden kan jag. Jag skulle vilja ha tips på låtar som är lätta att lära sig. Skulle vilja ha tips på någon ackord-hemsida med låtar.
Jag gillar pop.
Knockin' on heaven's door, lätt att kompa till, om du skulle ha svårt med att spela melodin.
Sen om du bara kan lära dig dm, A, F och B så kan du ju alltid försöka dig på en låt av björn Rosenström kallad Ragnar!
Finns tonvis med låtar jag kan rekormendera men det är jag allt för trött för att göra
Citera
2010-11-14, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whipitover
Knockin' on heaven's door, lätt att kompa till, om du skulle ha svårt med att spela melodin.
Sen om du bara kan lära dig dm, A, F och B så kan du ju alltid försöka dig på en låt av björn Rosenström kallad Ragnar!
Finns tonvis med låtar jag kan rekormendera men det är jag allt för trött för att göra

Just Knockin' on heaven's door, har vi spelat i skolan. Jag spelar hellre engelska låtar. Men visst du skulle kunna länka någon annan låt av björn Rosenström med ackord och hur man ska spela för jag har ingen anning.....
Citera
2010-11-15, 09:19
Medlem
Citat:
Just Knockin' on heaven's door, har vi spelat i skolan. Jag spelar hellre engelska låtar. Men visst du skulle kunna länka någon annan låt av björn Rosenström med ackord och hur man ska spela för jag har ingen anning.....
Om du lär dig ackorden E, B, C#m och A så kan du lira nästan alla hits
Citera
2010-11-15, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jontzohr

Okej så bra då. Vet du någon bra hemsida där jag kan börja spela låtar?
Citera
2010-11-15, 19:53
Medlem
MrDunnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontzohr

Alternativt G - D - Em - C
Citera
2010-11-15, 20:28
Bannlyst
Citat:

Här har du dom viktigaste accorden:

C, G, D, A, E = Hej Joe med Jimi Hendrix
E, G, A = After Midnight med J.J. Cale
E, A, D = Introt till "Everybody needs somebody" med Blues Brothers
E, A, D ger ochså Back in Black med ACDC
D, C, G är ackordsföljden till Sweet Home Alabama
A, F#/D, G är accorden till Highway to Hell med ACDC

+ Jättemånga andra låtar som jag inte kommer ihåg nu...
Citera
2010-11-16, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Här har du dom viktigaste accorden:

C, G, D, A, E = Hej Joe med Jimi Hendrix
E, G, A = After Midnight med J.J. Cale
E, A, D = Introt till "Everybody needs somebody" med Blues Brothers
E, A, D ger ochså Back in Black med ACDC
D, C, G är ackordsföljden till Sweet Home Alabama
A, F#/D, G är accorden till Highway to Hell med ACDC

+ Jättemånga andra låtar som jag inte kommer ihåg nu...

Okej. Just rock tycker jag inte låter så bra med en akustisk gitarr. Hade mer vilja ha pop.
Citera
2010-11-16, 19:45
Medlem
Citat:
Okej. Just rock tycker jag inte låter så bra med en akustisk gitarr. Hade mer vilja ha pop.
Allt förutom möjligtvis metal går att lira på en akustisk gitarr. Så länge du inte ska köra massa avancerade solon med mycket bends så funkar det utmärkt.
Citera
2010-11-16, 20:18
Medlem
BocadilloLocos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvand
Dags för en förstärkare men jag kan inte bestämma mig om jag ska köpa en vanlig rörförstärkare eller ett ljudkort till datorn.. Spelar inte i band så det kan nog vara roligare om man har möjligheten att spela in eget material. Line6 POD HD500 verkar ju bra men funkar det med datorn? Sitter på en bärbar dator så externt ljudkort är ett måste isf.. Om jag nu skulle välja en vanlig rörförstärkare. Hur många watt klarar man sig på hemma? Rörwatt sägs skrika bättre än transistor/vanliga förstärkare? Har ni några kloka ord till mig?

Rörförstärkare kommer du vilja ha förr eller senare, frågan är bara om du verkligen gillar att spela gitarr. Om de bara är en fas är nog POD bättre.

Annars att rekommendera gällande rörisar:

Orange Tiny terror - 15 eller 7 w, finns som top(förstärkaren) plus låda(högtalare) eller de smidiga combo (allt i ett). En orangefärgad rocker

Vox night train - 15 - 7 w, finns bara som topp plus låda. Liknanade Tiny terror fast VOX då förstås

Finns en till i liknande format men kommer inte ihåg namnet.

Marshall class 5, 5 w, combo med ett jtm liknande ljud ( som en tidig marshall) kan man säga. Den är på 5 w men är ganska högljud ändå.

De är väl några jag gått igenom nu och tycker speciellt om Orange. Ett skönt men lite tunt ljud rent. Annars class 5 har ett tyngre ljud även rent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in