Hej musikforumet!
Har nu bestämt mig för att börja lira gitarr igen på riktigt, har spelat väldigt sporadiskt under kanske 4 år men är inte alls duktig, spelar mest rätt mkt powerchord låtar punk/rock, kanske med nåt enkelt riff det är allt jag klarar av

. Är nu beredd att lägga ner mycket tid och ork för att bli riktigt bra på gitarr då detta alltid har varit en dröm för mig så att man kanske kan spela nåt fräckt när någon frågar om man spelar gitarr istället för att sitta som ett våp och hamra på några väl valda powerchords

.
Har alltså försökt lägga upp en rimlig tidsplan och har kommit fram efter studier av min dag att jag skulle kunna frilägga upp till 4 timmar varje dag att öva gitarr på. Låter kanske överambitiöst då jag även går i skolan och tränar nästan varje dag men som sagt upp till 4 timmar är mitt mål.
Nu till min fråga, finns det någon som har något tips till mig om hur jag ska öva för att bli så duktig som möjligt, spelar mest rock gammalt som nytt.
Brukar lära mig låtar genom tabs eller guitar pro, spelar dom i början långsamt så att man lär sig och sedan i normaltakt. Lärde mig till exempel MJ's beat it igår och kan nu spela den utan större problem även om den är rätt monoton, visserligen gav jag mig inte ens in på att lära mig solot i låten men det är sådant jag vill lära mig, samt bli snabbare, säkrare och lära mig andra tekniker.
Kan också tillägga att jag har nu börjat på allvar att spela upp ner när jag plockar, innan gjorde jag bara ner

.
Märkte att mina fingrar var jävligt ömma nu efter 4+ timmars övande igår men det stoppar inte mig nu

.
Hoppas att det finns nån som kan ge mig lite tips på hur jag lär mig snabbast.
Har sett en del hemsidor som lär ut gitarr på nätet, är de nåt att ha?
Ursäkta för en rörig post men ville mest ha några personer att ventilera mina tankar med och det gör man ju bäst på FB

.
Hadet gott
P.S kan tillägga att jag är väldigt seriös med detta projekt, det är något jag verkligen inte kommer att lägga ner i första taget.