2009-08-21, 00:04
Medlem
wzbzs avatar
Lite offtopic kanske, men kom å tänka på denna:
http://img262.imageshack.us/img262/9581/waltz19pq.jpg
Citera
2009-08-21, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Nybörjarnivå på Guitar Hero!
Citera
2009-08-21, 00:16
Medlem
truperts avatar
Kan spela piano hyfsat bra, är det någon hjälp om man vill lära sig spela gitarr? Hur lika är noterna? Vad ska man tänka på när man köper en gitarr? Duger en billig gitarr för 300 spänn från blocket? Vill lära mig att både spela både komp- och melodispel.
Citera
2009-08-21, 14:38
Medlem
Krackshots avatar
Citat:

http://www.youtube.com/watch?v=sCgT94A7WgI
Citera
2009-08-22, 01:34
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trupert
Kan spela piano hyfsat bra, är det någon hjälp om man vill lära sig spela gitarr? Hur lika är noterna? Vad ska man tänka på när man köper en gitarr? Duger en billig gitarr för 300 spänn från blocket? Vill lära mig att både spela både komp- och melodispel.
Att du kan spela piano är väl bra då du förmodligen har känsla för toner, bra gehör, kan teori bakom ackord osv. Så det är ett enormt plus tror jag. Om du ska köpa en gitarr så är en musikbutik att rekommendera. Om du har en budget på tusenlappen så finns det garanterat bra nybörjargitarrer (jag tycker du ska satsa på en nylonsträngad om du vill ha ett så vitt spektrum av spelmöjligheter som möjligt. De är också generellt billigare än stålsträngade).

Jag har en Yamaha C45 som jag tycker är toppen. Det blir inte mer lättspelat än såhär (ja, dyrare prylar är mer svårspelade, men de har bättre sound). C45:an kostar 1200 nypris. Om det är för dyrt så finns det billigare gitarrer. Håll dig dock borta från Hobbex/Clas-Ohlson/Rusta/Lidl. Att köpa begagnat kan vara en mycket bra idé, men det säger sig självt att det är riskabelt att köpa på blocket utan möjlighet till att provspela innan.
Citera
2009-08-22, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trupert

Här finns en karta över gitarrhalsen och dess toner:
http://www.guitarforanyone.com/guitar_notes.html

De inringade tonerna är alltså samma som de vita tangenterna på ett piano och resten av tonerna som de svarta tangenterna. Jag tror man har otroligt stor nytta av att ha spelat piano innan man börjar med gitarr.

Lycka till
Citera
2009-08-24, 00:14
Medlem
truperts avatar
Citat:

Att du kan spela piano är väl bra då du förmodligen har känsla för toner, bra gehör, kan teori bakom ackord osv. Så det är ett enormt plus tror jag. Om du ska köpa en gitarr så är en musikbutik att rekommendera. Om du har en budget på tusenlappen så finns det garanterat bra nybörjargitarrer (jag tycker du ska satsa på en nylonsträngad om du vill ha ett så vitt spektrum av spelmöjligheter som möjligt. De är också generellt billigare än stålsträngade).

Jag har en Yamaha C45 som jag tycker är toppen. Det blir inte mer lättspelat än såhär (ja, dyrare prylar är mer svårspelade, men de har bättre sound). C45:an kostar 1200 nypris. Om det är för dyrt så finns det billigare gitarrer. Håll dig dock borta från Hobbex/Clas-Ohlson/Rusta/Lidl. Att köpa begagnat kan vara en mycket bra idé, men det säger sig självt att det är riskabelt att köpa på blocket utan möjlighet till att provspela innan.

Ja, en tusenlapp kan jag allt avvara för att få mig ett nytt intresse! Får dra iväg så snart som möjligt till en musikbutik. Är det i stort sett bara att be om en "nybörjargitarr" eller är det bara ett uttryck?

Citat:
Ursprungligen postat av DanGF
Här finns en karta över gitarrhalsen och dess toner:
http://www.guitarforanyone.com/guitar_notes.html

De inringade tonerna är alltså samma som de vita tangenterna på ett piano och resten av tonerna som de svarta tangenterna. Jag tror man har otroligt stor nytta av att ha spelat piano innan man börjar med gitarr.

Lycka till

Aha tack för bilden! Förklarade ett och annat för mig! Ska genast börja surfa runt lite efter mer information. Tack för stödet!
Citera
2009-08-25, 09:52
Medlem
Izunis avatar
Lära mig spela gitarr

Hej musikforumet!

Har nu bestämt mig för att börja lira gitarr igen på riktigt, har spelat väldigt sporadiskt under kanske 4 år men är inte alls duktig, spelar mest rätt mkt powerchord låtar punk/rock, kanske med nåt enkelt riff det är allt jag klarar av . Är nu beredd att lägga ner mycket tid och ork för att bli riktigt bra på gitarr då detta alltid har varit en dröm för mig så att man kanske kan spela nåt fräckt när någon frågar om man spelar gitarr istället för att sitta som ett våp och hamra på några väl valda powerchords.

Har alltså försökt lägga upp en rimlig tidsplan och har kommit fram efter studier av min dag att jag skulle kunna frilägga upp till 4 timmar varje dag att öva gitarr på. Låter kanske överambitiöst då jag även går i skolan och tränar nästan varje dag men som sagt upp till 4 timmar är mitt mål.

Nu till min fråga, finns det någon som har något tips till mig om hur jag ska öva för att bli så duktig som möjligt, spelar mest rock gammalt som nytt.

Brukar lära mig låtar genom tabs eller guitar pro, spelar dom i början långsamt så att man lär sig och sedan i normaltakt. Lärde mig till exempel MJ's beat it igår och kan nu spela den utan större problem även om den är rätt monoton, visserligen gav jag mig inte ens in på att lära mig solot i låten men det är sådant jag vill lära mig, samt bli snabbare, säkrare och lära mig andra tekniker.

Kan också tillägga att jag har nu börjat på allvar att spela upp ner när jag plockar, innan gjorde jag bara ner .

Märkte att mina fingrar var jävligt ömma nu efter 4+ timmars övande igår men det stoppar inte mig nu.

Hoppas att det finns nån som kan ge mig lite tips på hur jag lär mig snabbast.

Har sett en del hemsidor som lär ut gitarr på nätet, är de nåt att ha?

Ursäkta för en rörig post men ville mest ha några personer att ventilera mina tankar med och det gör man ju bäst på FB.

Hadet gott

P.S kan tillägga att jag är väldigt seriös med detta projekt, det är något jag verkligen inte kommer att lägga ner i första taget.
Senast redigerad av Izuni 2009-08-25 kl. 09:54.
Citera
2009-08-25, 16:54
Medlem
Kan du inte skaffa en gitarrlärare?
Citera
2009-08-25, 17:31
Medlem
heroines avatar
Jag anser nog att man lär sig mer effektivt av sig själv. Plugga in de grundläggande ackorden (a,c,g,d,e,f) och surfa sedan in på www.ultimateguitar.com, sök på din favoritlåt och sedan är det bara att köra!

http://www.gitarrkurser.net/course/lekt1.shtml är en bra sida med många tips som är helt gratis.
Citera
2009-08-25, 19:05
Medlem
kavajmongots avatar
Underskatta inte vikten av att kunna musikteori. Håller på att lära mig mer och mer om det, och det hjälper mig väldigt mycket att förstå vad det är jag gör, varför det låter som det låter och det är bra hjälp när man ska improvisera solon.
Citera
2009-08-25, 22:30
Medlem
Izunis avatar
Tack för svaren alla, hade gärna skaffat en gitarrlärare, tyvärr så fick jag nobben från mitt vanliga sommarjobb och ska börja plugga i veckan, har tyvärr inga pengar över för det.

Ska kolla sidan som länkades.

Fortsätt gärna svara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in