2010-11-16, 20:39
Medlem
om du bara ska lira hemma så är en solid state amp mkt mer kraft i. tube behövs dels värmas upp och bytas ibland och sen måste man kräma på rejält i ampen för att dom ska låta någe bra.

randall lr line6 30w är mitt tips

sen metallicalåtar som tex enter sandman är skitlätta o börja med+ att dom oftast använder standard EADGBE

Guitar pro är sjukt fint me... vetifan om nån skrivit liknande detta men vafan :P
Citera
2010-11-16, 21:33
Medlem
wearcapeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skates
om du bara ska lira hemma så är en solid state amp mkt mer kraft i. tube behövs dels värmas upp och bytas ibland och sen måste man kräma på rejält i ampen för att dom ska låta någe bra.

sen metallicalåtar som tex enter sandman är skitlätta o börja med+ att dom oftast använder standard EADGBE

Guitar pro är sjukt fint me... vetifan om nån skrivit liknande detta men vafan :P

Lågwattade rörisar är utmärkta för hemmabruk och behöver inte nödvändigtvis vara mycket dyrare än en transistorstärkare.

Det bör va' rör!
Citera
2010-11-16, 22:37
Medlem
BocadilloLocos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skates

Solidstate håller inte i längden, tro mig. De låter vasst och äckligt på högre volymer. Men ja förvisso i vissa förhållanden som om man bor i lägenhet kanske man får mer tillfällen att spela om man har en solidstate. De finns rörförstärkare med master volume också. Har en Marshall jmp med sådan och den låter som en tv ungefär med preamp volymen runt 12 och master kl 9 utan och den tonen slår ändå vilken solidstate line 6 burk som helst. Att värma upp är dock jobbigt ibland. Speciellt om man har en lite större förstärkare. Kan ta upp till en timma eller två men då har man ruskigt bra ton, så när inpå den bästa tonen som kan uppnås.
Citera
2010-11-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jontzohr
Allt förutom möjligtvis metal går att lira på en akustisk gitarr. Så länge du inte ska köra massa avancerade solon med mycket bends så funkar det utmärkt.

Okej. Men vet du någon bra hemsida jag kan hitta låtar hur man spelar?
Citera
2010-11-17, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superman2
Okej. Men vet du någon bra hemsida jag kan hitta låtar hur man spelar?
http://www.ultimate-guitar.com/ Bara söka på den låt du vill spela så kommer passande tabulatur upp .
Citera
2010-11-17, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jontzohr
http://www.ultimate-guitar.com/ Bara söka på den låt du vill spela så kommer passande tabulatur upp .

Det står inte hur många gånger man ska spela varje acckord. Det behöver man ju veta.
Jag tror jag ska börja spela på johnny cash Hurt. Den verkar lagom svår och så får jag lära mig F ackord. Det lättaste sättet att lära sig den verkar vara youtube för där beskriver dem precis hur många gånger du ska spela på varje ackord och vilka strängar man ska spela på.
Citera
2010-11-17, 11:03
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Det står inte hur många gånger man ska spela varje acckord. Det behöver man ju veta.
Om du nu känner att du absolut måste spela exakt som originalet, trots att ingen kommer märka det eller ens bry sig, så får du helt enkelt ta och lyssna på låten i fråga och härma.
Citera
2010-11-17, 18:55
Medlem
Nu har jag lärt mig att spela låten. Har svårt att hinna med och byta men jag kan göra den i min egen takt. Det som jag skulle vilja lära mig är att spela lite mer musikaliskt. Jag vill kunna spela med det rätta gitarrljudet. Då man spelar upp och ner med handen. Hur får man det att låta så?

Kolla från : 3.35 min.
http://www.youtube.com/watch?v=q7VqTbuDBBo
Citera
2010-11-17, 19:33
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Nu har jag lärt mig att spela låten. Har svårt att hinna med och byta men jag kan göra den i min egen takt. Det som jag skulle vilja lära mig är att spela lite mer musikaliskt. Jag vill kunna spela med det rätta gitarrljudet. Då man spelar upp och ner med handen. Hur får man det att låta så?

Kolla från : 3.35 min.
http://www.youtube.com/watch?v=q7VqTbuDBBo
Slå an varje fjärdedelstakt takt och kläm in en två slag på de sista åttontakterna (dvs på uppåtvägen också). Om du inte förstår så föreslår jag att du kollar på klippet du länkade så både ser du och hör tydligt hur han spelar!
Senast redigerad av wzbz 2010-11-17 kl. 19:38.
Citera
2010-11-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Slå an varje fjärdedelstakt takt och kläm in en två slag på de sista åttontakterna (dvs på uppåtvägen också). Om du inte förstår så föreslår jag att du kollar på klippet du länkade så både ser du och hör tydligt hur han spelar!

Jag förstår inte riktigt. Klippet är svårt att se med ögat och även svårt att se. Slår man bara på alla strängarna upp en gång eller 2 gånger?
Citera
2010-11-17, 21:21
Medlem
JAg hade velat ha lite fler nybörjar låtar som alternativ till Johnny cash - Hurt. Svår att få röst som honom.

Gärna någon beatles låt som innehåller de lätta ackorden (c,d,g,em,am,f)
Citera
2010-11-18, 08:45
Medlem
titta runt lite på tabs här http://www.ultimate-guitar.com/
finns säkert massa förenklade beatles låtar i dom lättaste ackordformerna, finns iaf mkt lätta med clapton
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in