2011-11-24, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skez
Övar, övar, övar! Trodde att jag eventuellt gjorde bytet på fel sätt men har fått till det lite snabbare nu än innan.

Allt handlar om att få dina fingrar att veta exakt vart de ska, så att man inte fumlar kring. Öva muskelminne. Att tänka på optimala positioner för att byta mellan visackorden är nog att göra en höna av en fjäder.
Citera
2011-11-24, 22:16
Medlem
CB4lifes avatar
Lär ni er exakt allting i låten? När jag lär mig t.ex. en jimi hendrix låt så lär jag mig rytmen och sen solona och sånt lägger jag på själv.

Tänkte bara höra om någon annan också spelar så eller om det rekommenderas att lära sig allt.
Citera
2011-11-24, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB4life
Lär ni er exakt allting i låten? När jag lär mig t.ex. en jimi hendrix låt så lär jag mig rytmen och sen solona och sånt lägger jag på själv.

Tänkte bara höra om någon annan också spelar så eller om det rekommenderas att lära sig allt.

det ena är nog inte bättre än det andra. man övar ju olika färdigheter. vill man lära sig licks och sånt är det nog bäst att lära sig solon i låtar och så också, vill man lära sig göra egna solon är det såklart bättre att göra egna solon. själv har jag inte lärt mig en låt på flera år (kanske plankar något riff emellanåt), utan spelar bara eget material
Citera
2011-11-24, 22:48
Bannlyst
Tjena. Jag hoppas någon erfaren och duktig lirare kan hjälpa mig.

Jag försöker ta ut rytmen till denna låt: http://www.youtube.com/watch?v=_aIfgoSQ5ZQ

Ackorden är Cm, G#, A#, G och G7. Men jag har jävligt svårt för takten/rytmen.

Någon kunnig som på ett ungefär vet hur man ska spela? Har försökt att strumma upp och ner, ner och upp och allt möjligt men det låter inte alls som originalet.
Citera
2011-11-24, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote

Jag försöker ta ut rytmen till denna låt: http://www.youtube.com/watch?v=_aIfgoSQ5ZQ

Någon kunnig som på ett ungefär vet hur man ska spela? Har försökt att strumma upp och ner, ner och upp och allt möjligt men det låter inte alls som originalet.

hmmm, det är shuffle på sextondelarna är jag ganska säker på. lyssna noga. sätt på dig lurar också, han spelar lite olika i höger och vänster kanal ibland. vet inte riktigt hur jag ska skriva för att du ska förstå. Många av slagen är endast "döda" noter vilket betyder att du inte trycker ner strängarna utan försöker dämpa dem så bra som möjligt med vänsterhanden istället.

lycka till!
Citera
2011-11-25, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote

Som ovan så är det snabb shuffle. Försök med följande grund. v nerslag, ^ uppslag och V markerat nedslag
Kod:
v V v^V v V v^V^|
v V v^V v V v^V^|
v V v^V v V v^V^|
v V v^V^v V v^V |
Sen kan du variera det där lite som du tycker att det passar, och slänga in döda noter lite här och var.
Senast redigerad av patwotrik 2011-11-25 kl. 02:35.
Citera
2011-11-25, 09:48
Medlem
Catlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeSC
Jag har nyligen börjat spela elgitarr och jag gör det för att jag vill spela deathcore/metalcore osv, men vet inte riktig vilken tjocklek jag ska ha på mina strängar om jag ska spela i Drop B. Jag hade "vanlig" tjocklek på mina förra strängar, vet inte riktigt storleken. Smällde dock E-strängen precis. Tänkte att då kan jag lika bra köpa tjockare strängar men är osäker på tjockleken som de ska vara.
Vilken storlek borde jag ha? Jag läste något om 0.11 om man ska spela metal och liknande. Dock så varierar vissa låtar så om jag vill stämma om den till Drop C eller A eller något så vill jag helst att det ska gå, men primärt Drop B.

Tack!

Jag kör Drop B, jag har 11-54 och det är på gränsen till för mjukt på de tjockare strängarna.. Rekommenderar 11-56 eller 11-58.

Om du ska sätta på tjockare strängar och byta stämma kommer du behöva justera dragstången samt intonera den för stämman du ska spela i.
Citera
2011-11-25, 11:19
Medlem
LaktosMonstrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB4life

Bara rytmen. Allt annars kör jag bara allt eftersom som låter bra. Aldrig gillat att planka rakt av när jag spelar covers. Man sätter sin egen stämpel på det och kör sitt race. Det är det som är så bra med musik. Finns egentligen inget rätt eller fel bara bra eller dåligt.
Citera
2011-11-25, 12:52
Medlem
vad heter detta barréackord?

nuuu börjar jag bli lite less här.
Jag behöver hjälp med att fatta vad detta barréackord heter
Edit:Med pekfingret på 5e bandet

1-------|-----|-------
1-------|-----|-------
1-------|-----|--3----
1-------|-----|--2----
1-------|-----|-------
--------|-----|-------

Har letat men allt jag hittar är typ "de fyra olika barréackorden" där denna inte finns med.

Hjälp mottages varmt
Citera
2011-11-25, 13:01
Medlem
Semestas avatar
Måhända att det är ett D5?
Citera
2011-11-25, 13:03
Medlem
Om jag tyder det rätt så är det ett Dsus2
Citera
2011-11-25, 13:10
Medlem
tack för era svar, får jag fråga på vilka grunder ni antog att det är det barréackord ni tror?
Är det den här kvintcirkeln man ska lära sig? Okej, jag håller precis på att lära mig teori så ni får ursäkta min grönhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in