2012-06-20, 12:56
Medlem
Två av mina gitarrer går inte att intonera ordentligt. Några av skruvarna går inte att skruva tillräckligt långt för att det ska bli rätt, skruvarna ramlar rentav ut om jag försöker. Vad kan jag göra åt detta? Byta skruvar?
Citera
2012-06-20, 13:32
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Två av mina gitarrer går inte att intonera ordentligt. Några av skruvarna går inte att skruva tillräckligt långt för att det ska bli rätt, skruvarna ramlar rentav ut om jag försöker. Vad kan jag göra åt detta? Byta skruvar?

Kan du byta skruvar låter det som en bra grej. Definitivt!

Att man "förlänger" gör man för att kompensera för stränghöjden. som är längre än den teoretiska mensuren.

Var försiktig bara, det är ingen barnlek! tänk på att använda rätt gängor ochså.

Du vill absolut inte få skruven att snurra runt i hålet utan att få grepp!

Det kan jag lova dig, är något av det mest irriterande man kan råka ut för!
Senast redigerad av mernilio 2012-06-20 kl. 13:36.
Citera
2012-06-20, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash

Är halsen verkligen helt rak?
Citera
2012-06-20, 15:57
Medlem
Jag får väl gå till musikaffären och se till att fixa skruvar som fungerar. Kan inte se hur det skulle vara så krångligt, jag har ju faktiskt tappat ut en av skruvarna och fått sätta tillbaka den i hålet vilket gick fint.

@subsanity: Så vitt jag kan se så är de raka, men jag verkligen ingen expert på det här området. Grejen är ju att alla strängar går att intonera utom en eller två, tror det är D-strängen på en av gitarrerna t.ex. Det som händer är att "skåran" som strängen ligger mot i stallet hamnar så långt fram att det tar stopp, innan strängen är helt intonerad. Alla de andra skårorna ligger någonstans i mitten vilket är OK.

Det kan inte ha något med stränghöjden eller stämningen att göra då? Min Gibson är t.ex alltid stämd i Eb och har rätt hög stränghöjd. Är den lättare att intonera om jag stämmer om gitarren eller sänker strängarna en aning?
Citera
2012-06-20, 21:58
Medlem
om det inte är halsen så är det troligtvis:

fel strängar för gitarren

stränghöjden

för djupa skåror som strängarna vilar i längst ut på halsen
Citera
2012-06-24, 09:39
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prixm
Har länge funderat på att skaffa mig en gitarr. Mest för att jag har noll att göra många dagar i veckan efter jobbet/lediga dagar. Men har aldrig gjort det, mestadels för att jag aldrig har spelat något som helst instrument och min taktkänsla är kanske inte den bästa.

Hur som helst, jag kanske skaffar mig någon till helgen, vad skulle ni rekommendera för en first-timer? Och hur ska man gå till väga för att lära sig själv tycker ni? Jag har rört en gitarr typ en gång i mitt liv, så ända nerifrån grunden så långt det går.

Edit: Finns det gitarrer för runt 1000-1500kr som inte är förjävliga? Inte för jag hade hört någon skillnad men man vill ju ha något som håller ett tag iaf tänker jag.

Visst finns ok gitarrer för 1-1,5k, har själv en yamaha c40(som brukar kosta runt tusenlappen ny) som jag haft snart 7 år och den fungerar fortfarande perfekt, spelar dock ej så mkt nylonsträngat numera föredrar stålsträngad aukustisk.

Hade jag vart du hade jag tagit en titt efter någon begagnad gitarr, finns massvis me prisvärda gitarrer på ex blocket för en prisvärd slant(se dock till att du köper någon vettig gitarr så gör gärna lite research på aktuell modell), hade jag vart du hade jag satsat på en nylon eller stålsträngad akustisk, från ex yamaha eller fender, tkr de gör mkt sköna gitarrer.

Du kan lära dig själv att spela mkt lätt mha internet, jag kan tipsa om http://www.justinguitar.com/, han har en beginner-course som lär dig mkt basics och han förklarar allt bra och pedagogiskt.
Senast redigerad av cdxz11 2012-06-24 kl. 09:45.
Citera
2012-06-24, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Visst finns ok gitarrer för 1-1,5k, har själv en yamaha c40(som brukar kosta runt tusenlappen ny) som jag haft snart 7 år och den fungerar fortfarande perfekt, spelar dock ej så mkt nylonsträngat numera föredrar stålsträngad aukustisk.

Hade jag vart du hade jag tagit en titt efter någon begagnad gitarr, finns massvis me prisvärda gitarrer på ex blocket för en prisvärd slant(se dock till att du köper någon vettig gitarr så gör gärna lite research på aktuell modell), hade jag vart du hade jag satsat på en nylon eller stålsträngad akustisk, från ex yamaha eller fender, tkr de gör mkt sköna gitarrer.

Du kan lära dig själv att spela mkt lätt mha internet, jag kan tipsa om http://www.justinguitar.com/, han har en beginner-course som lär dig mkt basics och han förklarar allt bra och pedagogiskt.

Tack så hemskt mycket, ska titta runt lite .
Citera
2012-07-01, 01:30
Medlem
Signaturums avatar
Vet inte riktigt om detta är rätt tråd för ämnet, men kör på ändå.

Jag anser att det är dags för en ny gitarr, och tänker då sikta på en lite finare modell som skall ersätta min nuvarande Squier.
Har tittat runt lite och fastnade för http://www.carvinworld.com/catalog/guitars/jb200c .
Dock så hittar jag inget pris på gitarren och undrar därför om någon vet hur jag skall gå tillväga för att beställa den, alternativt om någon lite mer kunnig kan gissa sig till ett pris baserat på specifikationerna.

Tack på förhand
Citera
2012-07-01, 20:36
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Vet inte riktigt om detta är rätt tråd för ämnet, men kör på ändå.

Jag anser att det är dags för en ny gitarr, och tänker då sikta på en lite finare modell som skall ersätta min nuvarande Squier.
Har tittat runt lite och fastnade för http://www.carvinworld.com/catalog/guitars/jb200c .
Dock så hittar jag inget pris på gitarren och undrar därför om någon vet hur jag skall gå tillväga för att beställa den, alternativt om någon lite mer kunnig kan gissa sig till ett pris baserat på specifikationerna.

Tack på förhand

Carvin gör bra gitarrer. Dock är dom så relativt ovanliga i Sverige så att nästan ingen har spelat på en sådan. Att du sen inte vet priset eller ens hur du ska beställa tyder starkt på att du bör kolla på ett annat märke!

Ibanez gör bra gitarrer. Det är mitt tips. Egentligen spelar märket inte så stor roll. Bara den känns skön att spela på! Om du beställer den via posten vet du ju i alla fall inte hur den låter med din förstärkare eller pedaler.
Citera
2012-07-11, 13:05
Medlem
Hej! Har precis återupptagit mitt gitarrspelande.
Försökte första gången när jag var 13, men det spårade ur,
för när man är i den åldern tror man att man klarar allting på en
kvart, och jag tänkte väl så... sen tog jag upp spelandet för ca 2 år
sedan, men då spårade det också ur... och nu, för ca 1 vecka sedan
körde jag igång igen... känns som att jag fått ett bättre intresse och
att ha tålamod.

Från förra veckan tills nu har jag lärt mig att sätta dessa ackord:
C, F, G, A, Am, D, Em... vad jag har förstått så är dessa ackord "grundackorden."

Vilka låtar kan jag spela med dessa? Tips? Kör gärna ihop ett par så man kan lära sig några!
Citera
2012-07-11, 16:51
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=QpB_40hYjXU

dessa låtar kan du spela med ackordföljden C - G - Am - F, inte hundra på att de kör i den tonarten men intervallen är desamma.
Citera
2012-07-11, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PringlesMannen
Från förra veckan tills nu har jag lärt mig att sätta dessa ackord:
C, F, G, A, Am, D, Em... vad jag har förstått så är dessa ackord "grundackorden."

Vilka låtar kan jag spela med dessa? Tips? Kör gärna ihop ett par så man kan lära sig några!

Haha vilken låt som helst i princip...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in