2010-08-23, 11:15
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adnanisH
Tack wbz och Cookiepants för era svar, jag återkommer med fler frågor snart.

Jag antar att vi alla har varit i en fas där vi inte kan så mycket, jag kan medge att jag inte är en talang på att spela gitarr men ger mig inte för det. Tack för ditt trevliga bemötande, jag som trodde att forumet var till för hjälp och frågor.

Kände att jag ville tillägga lite!

Jag vill föreslå att du tittar på CAGED-systemet ifall du vill lära dig lite mer om hur du kan ta ackord över hela halsen.

Nu har jag, dessvärre, ingen länk att dela med mig av, men jag är säker på att det finns flera guider osv om du googlar det!

Lycka till!
Citera
2010-08-24, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.bergkamp
tack så mycket!

vilken skulle du föredra mellan en solid cedar eller en solid spruce?
de nämner även high tension/nomal tension? vad menas? vad är skillnaden?

blev mycket imponerad av esteve 12 classical guitar, mycket fin gitarr och tack än en gång för tipsen.

Solid ceder med high tension alla gånger. Luktar himmelskt och har en snärtig fin bas. Poängen med cederträ är just att det är rörligt och dynamiskt och presterar väl över gitarristens förmåga. Traditionell alpgran är inte dåligt men ceder är bättre. Runt medelhavet så stoppar man in cederfaner i sina graderober just för luktens skull och att för att få den i kläderna. Esteve 12 är inte ett dåligt val men innan du investerar en massa pengar så gå till lite olika gitarraffärer och testa/lyssna/känn och bli helt säker på vad du vill ha så att du får ut det mesta möjliga av din gitarr. Investera sedan en femhundralapp i att få den injusterad för just de strängar _du_ gillar och tycker om att höra när du spelar _din_ musik. Det där lilla extra kommer att ge så mycket i längden. High tension = strängar med högre strängtryck vilket ställer lite högre krav på gitarren men kan ge mer när allt stämmer. En bättre och mer definierad bas drar t.ex. igång det för gitarrer så viktiga mellanregistret. Om du går till en (dyr) hifihandlare, t.ex. Linn-försäljare så märker du med en gång vad en bättre (mer ren, bättre definierad, bättre insignal) bas kan göra för ex.vis sång. Det låter helt plötsligt som om sången bär låten och inte tvärt om. Det är samma grej med (lite dyrare) gitarrer bara det att gitarrer inte kostar +150000 för en "uppgradering".
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2010-08-24 kl. 01:50.
Citera
2010-08-24, 10:13
Bannlyst
Einar-Fredrik: tack för upplysningen, jag antar att esteve 7sr med high tension blir det val som passar mig. dessutom är gitarren mycket billigare än esteve 12. ska i alla fall känna på strängar med high tension och se hur det känns. tack ska du ha!

vet nån hur jag kan ta denna tabulatur?

Citat:
E-|------------------------|
B-|-3-----------4-----1----|
G-|-----3-----3---0-2---0-2|
D-|---5-----5---1-----1----|
A-|-5-----5-----3----------|
E-|-3----------------------|

främst är det 4 - 1 - 3 som ska slåss samtidigt. tycker nästintill att det är omöjligt i farten. finns det någon annan variant eller är det bara att nöta på?
Senast redigerad av d.bergkamp 2010-08-24 kl. 10:37.
Citera
2010-08-24, 11:22
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.bergkamp
Einar-Fredrik
främst är det 4 - 1 - 3 som ska slåss samtidigt. tycker nästintill att det är omöjligt i farten. finns det någon annan variant eller är det bara att nöta på?
Nöt på.
Citera
2010-08-31, 21:44
Medlem
Bugslife.s avatar
Finns den nån tråd där man kan posta klipp eller ljud man önskar få hjälp med att ta ut på tab?

Visste inte vart jag skulle skriva så skrev min fråga här!

Tack på förhand.
Citera
2010-08-31, 22:10
Medlem
MrDunnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bugslife.
Finns den nån tråd där man kan posta klipp eller ljud man önskar få hjälp med att ta ut på tab?

Visste inte vart jag skulle skriva så skrev min fråga här!

Tack på förhand.

Jag tror den heter "Kan någon tabba den här låten-tråden".

EDIT: https://www.flashback.org/t743459
Citera
2010-09-01, 11:25
Medlem
temps avatar
Tjenare.

Har spelat akustisk gitarr nu i snart ett år och tänkte uppgradera mig från min:
SX DG1K
http://jam.se/produkt/Gitarr--Staolstraengad/A23221-SX-DG1K-BK-st%C3%A5lstr--gitarrpaket--svart.jam

Jag har varit runt i affärer i Stockholm och spottat ut tre stycken möjliga kandidater. En utav dem är en Hagström Mora Natur som jag knappt hittar på internet. Jävligt speciellt modell som riktigt underbar att spela. Går på 2995kr. Det är fjärde gitarren från höger om ni kollar på bilden på denna länk:
http://www.hagstromguitars.se/uploads/pics/Teaser_start_acoustics_EM.jpg

Den andra gitarren jag kollat på är en Tanglewood. Närmare bestämt:
http://www.jam.se/produkt/Gitarr--Staolstraengad/A42302-Tanglewood-TRDVS-Dreadnaught-Vintage-Sunburst-Rosewood-Reserve-Series.jam
Tusenlappen dyrare men frågan är om det inte är värt de. Fruktansvärt lättspelad och ett klockrent ljud. Även en fröjd för ögat.

Den tredje vet jag inte modellen på men kanske återkommer. Någon som spelat dessa två och kan komma med kritik eller kanske rent utav äger nån av dem? Har ni tips på någon annan gitarr i 3-4 tusenkronors-klassen som man kan testspela här i Stockholm, så tveka inte att yttra dem.
Tack!
Citera
2010-09-01, 15:48
Medlem
Hallo, två snabba frågor:

När man hittar på ett ackord, säg ett durackord, vilken skala tar man då tonerna ur (tonika, ters och kvint)? Man räknar väl inte med en skala med alla toner i, som jag trodde förut?

T.ex II-V-I-ackordföljder, samma sak där, vilken skala räknar man i där? Durskala gissar jag, eller tar man t.ex en mollskala om man vill ha en låt som låter ledsammare?

Om någon skulle kunna förklara hur man gör i de här situationerna skulle jag bli glad
Citera
2010-09-01, 16:41
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GynoPhobia
Hallo, två snabba frågor:

När man hittar på ett ackord, säg ett durackord, vilken skala tar man då tonerna ur (tonika, ters och kvint)? Man räknar väl inte med en skala med alla toner i, som jag trodde förut?

T.ex II-V-I-ackordföljder, samma sak där, vilken skala räknar man i där? Durskala gissar jag, eller tar man t.ex en mollskala om man vill ha en låt som låter ledsammare?

Om någon skulle kunna förklara hur man gör i de här situationerna skulle jag bli glad
Vet inte om jag fattat frågan rätt men, skalan går på grundtonen.
Om G är tonika/grundton spelar man G skala.
Det går också bra att glida över i kvintens skala. tex om låten går G C D och G är grundton så funkar det att spela på D skalan också i vissa lägen
Citera
2010-09-01, 16:49
Medlem
@526:
Alltså, det förstår ju jag också, att man använder respektive skala för respektive ackord. Vad jag undrar är vilken skala man använder. Det är ju knappast en Hirojoshi-skala du använder för att sätta ihop ett D-moll-ackord.

BTW, menar inte att låta otrevlig eller så. Bara göra mig tydlig
Citera
2010-09-01, 22:23
Medlem
Headshrinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temp
Har ni tips på någon annan gitarr i 3-4 tusenkronors-klassen som man kan testspela här i Stockholm, så tveka inte att yttra dem.
Tack!

Gå bara in i en musikaffär och be dom plocka fram gitarrer åt dig efter din budget och spela på allt som låter. Plötsligt hittar du din gitarr, förmodligen en gitarr du aldrig hade haft en tanke på att spela på eller köpa innan du gick dit.
Senast redigerad av Headshrinker 2010-09-01 kl. 22:27.
Citera
2010-09-01, 23:57
Medlem
temps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headshrinker
Gå bara in i en musikaffär och be dom plocka fram gitarrer åt dig efter din budget och spela på allt som låter. Plötsligt hittar du din gitarr, förmodligen en gitarr du aldrig hade haft en tanke på att spela på eller köpa innan du gick dit.

Så sant som det är sagt. Tänkte inte riktigt på hur dum frågan egentligen var. Man känner om gitarren är "The Guitar" redan efter första ackordet. Man får pröva sig fram helt enkelt.
Senast redigerad av temp 2010-09-02 kl. 00:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in