Alltid lika roligt att fråga i den här tråden på grund av dess mysiga stämning!

Så here goes!
Jag har försökt mig på att spela John Mayer - Who says ett flertal gånger den senaste tiden. Uppenbarligen behöver man kunna klara av spelstilen som används för att få det rätt och det går bara inte igenom för mig.
Som jag har förstått det hela så ska man smiska till strängen med tummen så att den gör ett slags "trumljud" samtidigt som man spelar på de andra strängarna. Problemet uppstår inte när jag ska göra någonting med tummen, eller spela ner med fingrarna ist för upp, utan problemet uppstår när jag ska göra de här sakerna samtidigt. Antingen blir tumsmiskandet för mjukt så att det inte hörs, eller så är fingerslagen för höga så att strängen som man tummar på inte hörs. Sen det vanligaste fenomenet - allting låter som en jävla sörja och jag träffar för många strängar med både tummen och pekfingret.
Jag har kollat på de flesta youtube videoklippen där någon försöker förklara det hela, men det har inte hjälpt. Jag har spelat någon timma om dagen i snart en veckas tid och jag är fortfarande på samma ställe.
Jag vet inte vad jag förväntar mig för svar riktigt, men jag vill bara komma igång så att jag vet att jag gör rätt och så att jag kan arbeta med tempot därefter. För just nu kan jag inte ens genomföra det hur långsamt jag än gör det...
Tacksam för alla svar!
Mvh
edit:
Ifall jag har förklarat dåligt så tveka inte för att rätta mig eller fråga hur jag menar, för jag vet uppenbarligen inte vad jag håller på med!