2010-04-15, 00:50
Medlem
moviemovies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artiq
Alltså jag kan ju ta ackord och sånt men min tumme är konstig. typ övre delen av tummen rör inte halsen och mitten av tummen trycker.

Låter fullt normalt att det är mittenpartiet på tummen som trycker.
Citera
2010-04-15, 04:06
Medlem
GaletAnonyms avatar
Håller på att lära mig en låt(cliffs of dover) med en hel del snabba passager och undrar hur ni bygger upp er hastighet? Vad jag förstår finns det (minst)3 populära metoder:
1: Spela så fort du bara kan, små misstag är okay.
2: Spela så fort du bara kan(med metronom), utan att göra misstag.
3: Ta reda på din max hastighet och lägg dig sedan en bit under för att sedan öka till max(med metronom)(och då ska man alltså ha en snabbare max hastighet, låter lite för bra för att vara sant men ska utvärdera den under några dagar framöver)

Det andra alternativet tycker jag låter mest korrekt, men jag måst erkänna att jag ibland drar mer åt det första hållet.

Men jag är intresserad av att höra vad ni har för erfarenheter, kanske använder ni en helt annan metod?
Citera
2010-04-15, 09:32
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaletAnonym
Håller på att lära mig en låt(cliffs of dover) med en hel del snabba passager och undrar hur ni bygger upp er hastighet?
Spela långsamt. Öka bara några få bpm i taget. Öka endast tempo när du sätter det tidigare långsammare 100 %. Alternativ 1 är alltså inte att rekommendera. Kom ihåg, fart är bara en biprodukt av teknik!
Citera
2010-04-15, 10:49
Medlem
SniperJackals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Spela långsamt. Öka bara några få bpm i taget. Öka endast tempo när du sätter det tidigare långsammare 100 %. Alternativ 1 är alltså inte att rekommendera. Kom ihåg, fart är bara en biprodukt av teknik!

This is true. Kan man inte spela det snabbt ska man inte heller göra det.
Ju mer man övar något desto bättre blir man ju (säger ju sig självt). Man kan öva 6 timmar på raken utan att känna överdrivet stor "framgång" men man märker skillnaden dagen efter då hjärnan har fått vilat och bearbetat det. Då kommer det man tyckte var så svårt kännas lättare.

efter ett tag kommer du kunna spela det utan att tänka i princip och efter det kommer snabbheten.

Jag spelar mycket fingerplock, tror du jag tänker på varje not jag spelar? omöjligt. mina fingrar vet vart som ska helt enkelt och samma är det för folk som kör snabba solos etc
Citera
2010-04-15, 15:19
Medlem
uniqezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pex
Finns ju för fan bara en HANK
Exakt !!!!!!!!
Citera
2010-04-15, 16:46
Medlem
Plinkaplonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SniperJackal
This is true. Kan man inte spela det snabbt ska man inte heller göra det.
Ju mer man övar något desto bättre blir man ju (säger ju sig självt). Man kan öva 6 timmar på raken utan att känna överdrivet stor "framgång" men man märker skillnaden dagen efter då hjärnan har fått vilat och bearbetat det. Då kommer det man tyckte var så svårt kännas lättare.

efter ett tag kommer du kunna spela det utan att tänka i princip och efter det kommer snabbheten.

Jag spelar mycket fingerplock, tror du jag tänker på varje not jag spelar? omöjligt. mina fingrar vet vart som ska helt enkelt och samma är det för folk som kör snabba solos etc

Känner igen mig sjukt mycket. Så har det varit varje gång jag har suttit 4-8 timmar. Dagen efter känns det mycket lättare.
Citera
2010-04-15, 17:50
Medlem
SniperJackals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plinkaplonka
Känner igen mig sjukt mycket. Så har det varit varje gång jag har suttit 4-8 timmar. Dagen efter känns det mycket lättare.

mm det bästa sättet är egentligen att öva intensivt bara någon timme eller två per dag.

det är som vanlig träning, det är ju inte bra att träna för mycket. vilan är ju minst lika viktig.

jag brukar köra typ korta pass. har guran vid datorn. Spelar kanske en halvtimme, lägger undan den sen några timmar senare får man lust igen osv osv.

Det man kan göra är att förbereda sin träning. "nästa gång ska jag öva på det partiet, den skalan" eller whatever. samt ha allt tills hands så man inte mitt i ska behöva leta plektrum eller vad som helst.

det ger helt klart mer än att bara spela i flera timmar i sträck.
Citera
2010-04-17, 17:24
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Alltid lika roligt att fråga i den här tråden på grund av dess mysiga stämning! Så here goes!

Jag har försökt mig på att spela John Mayer - Who says ett flertal gånger den senaste tiden. Uppenbarligen behöver man kunna klara av spelstilen som används för att få det rätt och det går bara inte igenom för mig.

Som jag har förstått det hela så ska man smiska till strängen med tummen så att den gör ett slags "trumljud" samtidigt som man spelar på de andra strängarna. Problemet uppstår inte när jag ska göra någonting med tummen, eller spela ner med fingrarna ist för upp, utan problemet uppstår när jag ska göra de här sakerna samtidigt. Antingen blir tumsmiskandet för mjukt så att det inte hörs, eller så är fingerslagen för höga så att strängen som man tummar på inte hörs. Sen det vanligaste fenomenet - allting låter som en jävla sörja och jag träffar för många strängar med både tummen och pekfingret.

Jag har kollat på de flesta youtube videoklippen där någon försöker förklara det hela, men det har inte hjälpt. Jag har spelat någon timma om dagen i snart en veckas tid och jag är fortfarande på samma ställe.

Jag vet inte vad jag förväntar mig för svar riktigt, men jag vill bara komma igång så att jag vet att jag gör rätt och så att jag kan arbeta med tempot därefter. För just nu kan jag inte ens genomföra det hur långsamt jag än gör det...

Tacksam för alla svar!
Mvh

edit:
Ifall jag har förklarat dåligt så tveka inte för att rätta mig eller fråga hur jag menar, för jag vet uppenbarligen inte vad jag håller på med!
Citera
2010-04-20, 03:04
Medlem
Nisques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants
Alltid lika roligt att fråga i den här tråden på grund av dess mysiga stämning! Så here goes!

Jag har försökt mig på att spela John Mayer - Who says ett flertal gånger den senaste tiden. Uppenbarligen behöver man kunna klara av spelstilen som används för att få det rätt och det går bara inte igenom för mig.

Som jag har förstått det hela så ska man smiska till strängen med tummen så att den gör ett slags "trumljud" samtidigt som man spelar på de andra strängarna. Problemet uppstår inte när jag ska göra någonting med tummen, eller spela ner med fingrarna ist för upp, utan problemet uppstår när jag ska göra de här sakerna samtidigt. Antingen blir tumsmiskandet för mjukt så att det inte hörs, eller så är fingerslagen för höga så att strängen som man tummar på inte hörs. Sen det vanligaste fenomenet - allting låter som en jävla sörja och jag träffar för många strängar med både tummen och pekfingret.

Jag har kollat på de flesta youtube videoklippen där någon försöker förklara det hela, men det har inte hjälpt. Jag har spelat någon timma om dagen i snart en veckas tid och jag är fortfarande på samma ställe.

Jag vet inte vad jag förväntar mig för svar riktigt, men jag vill bara komma igång så att jag vet att jag gör rätt och så att jag kan arbeta med tempot därefter. För just nu kan jag inte ens genomföra det hur långsamt jag än gör det...

Tacksam för alla svar!
Mvh

edit:
Ifall jag har förklarat dåligt så tveka inte för att rätta mig eller fråga hur jag menar, för jag vet uppenbarligen inte vad jag håller på med!

Hmm.. Min Jobbdator har inte den bästa ljudåtergivningen, men jag hörde inget trummljud. Det jag hörde va en trummis som spelade med vispar på en virvel..

Måste du spela exakt som Mr. Mayer? Att halfassa är inte fy skam. Göra låten lite egen är mer plus än minus.
iofs bara min åsikt.
Citera
2010-04-20, 09:05
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisque
Hmm.. Min Jobbdator har inte den bästa ljudåtergivningen, men jag hörde inget trummljud. Det jag hörde va en trummis som spelade med vispar på en virvel..

Måste du spela exakt som Mr. Mayer? Att halfassa är inte fy skam. Göra låten lite egen är mer plus än minus.
iofs bara min åsikt.

Saken är ju den att det inte är en trummis, du hör det lite bättre i den här tutorialen:
http://www.youtube.com/watch?v=pEyzLbSn57I&feature=related

Jag har försökt så gott jag kan, men det tråkiga är jag personligen inte kan märka ifall jag gör rätt. Jag har lärt mig att trumma på E-strängen samtidigt som jag slår nedåt med ett finger på en av GBe-strängarna. Så framsteg har jag ju faktiskt gjort. Men när det ska trummas på D-strängen samtidigt så låter det absolut ingenting när jag spelar.

Självfallet hade man kunnat göra om låten lite, men då jag verkligen vill kunna använda spelstilen så känns det som att det inte är endast en låt man lär sig.

Tack för svaret!
Citera
2010-04-21, 05:30
Medlem
börja spela gitarr?

Hejsan FB. jag är 20 år gammal o har länge tänkt att gitarr verkar kul att kunna.

mina frågor är;

är jag för gammal att börja?
jag är vänsterhänt, nackdel?
svårt att lära sig själv?
kostare mkt?
spelat trumpet i 7 år, ngn fördel?
ngn rekomendation för nybörjare?
dedikerar jag min sommar, blir jag nå vidare då?
Citera
2010-04-21, 05:33
Medlem
vill inte bli nån superseriös men nått att plinka på när man har tid över. inte elgitarr osv. den ambitionen har jag inte. ska bli civilingenjör osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in