Citat:
Ursprungligen postat av d.bergkamp
ok, nej jag köpte bara en ny uppsättning strängar och det är som du säger, den tjocka e strängen som skorrar mest. halsen är rak och stabil men jag har fortfarande inte lokaliserat felet.
Är nog strängen då, ta med gitarren till en gitarraffär så att de får justera i värsta fall.
Citat:
Ursprungligen postat av d.bergkamp
har du tips på någon bra klassisk gitarr med ett härligt ljud och bra kvalité?
jag håller mig gärna till gitarrer med solitt ceder-lock eller granlock som du nämnde, känns som att det är bättre även fast jag inte provat.
Upp till 10000:- Esteve, låter kanon för pengarna, 7sr t.ex. Ceder och solitt lock för vettiga pengar.
Över 10000:- Så är det dina öron som avgör. De två bästa är Hermanos Conde och Ramirez men på den nivån så drar priset iväg bortåt 50000 eller mer. Finns fynd att göra bland vissa tillverkare, Alhambra eller Esteves handbyggda Adalid-serie t.ex. Annars så kan du ha tur och hitta en välvårdad Bohlin eller Hallgren på blocket eller i någon gitarraffär. Tänk såhär när det gäller instrument: Det är bättre att köpa ett dyrt och antingen behålla länge eller sälja rätt snart beroende på hur du gillar det än att köpa ett billigt och göra om den "billiga" affären en massa gånger då instrumentet inte svarar upp och hindrar dig i utvecklingen. Vissa av de dyra instrumenten ökar även i värde över tid men det beror helt på hur det låter och utvecklas.