2010-08-22, 16:25
Medlem
burntfacemans avatar
Jag försöker spela sk "power chords" på en akustisk gitarr, men jag har svårt att avgränsa dem vilket gör att det låter jäkligt illa när fler strängar kommer i svängning. Finns det några knep för att få till detta, eller är det inte meningen att man ska kunna spela power chords på en akustisk gitarr?
Citera
2010-08-22, 16:46
Bannlyst
Någon som kan förklara för mig hur man tar C EM D F och Am i barreackord? Och vad har barreackord för syfte egentligen?
Citera
2010-08-22, 16:59
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burntfaceman
Jag försöker spela sk "power chords" på en akustisk gitarr, men jag har svårt att avgränsa dem vilket gör att det låter jäkligt illa när fler strängar kommer i svängning. Finns det några knep för att få till detta, eller är det inte meningen att man ska kunna spela power chords på en akustisk gitarr?

Jorå det kan man göra...du får lära dig muta strängerna med vänsterhanden
Citera
2010-08-22, 19:27
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adnanisH
Någon som kan förklara för mig hur man tar C EM D F och Am i barreackord? Och vad har barreackord för syfte egentligen?
C
Kod:
3
5
5
5
3
-

Em
Kod:
7
8
9
9
7
-

D
Kod:
5
7
7
7
5
-

F
Kod:
1
1
2
3
3
1

Syftet? Tjaa... alla barréackord är ju väldigt lika rent greppmässigt, så det kan därför vara enklare att byta mellan dem, än om man spelade öppna ackord. Sen låter de ju lite annorlunda gentemot sina öppna varianter. Och sen finns det ju vissa ackord som enbart har en barré-variant.
Citera
2010-08-22, 19:37
Bannlyst
Bareé accord har det syftet att du kan greppa tonika över hela greppbrädan. Rent allmänt kan du dra åt helvete för du är en kille som inte ska syssla med musik.
Citera
2010-08-22, 19:39
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Bareé accord har det syftet att du kan greppa tonika över hela greppbrädan. Rent allmänt kan du dra åt helvete för du är en kille som inte ska syssla med musik.
Vafan?
Citera
2010-08-22, 19:51
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:

Det är en stor skillnad på voicingen när du tar det genom olika ackordformationer och det innebär en möjlighet att få "samma" ackord att låta annorlunda. Det finns inget direkt bestämt syfte med det, bara extra möjligheter.

Men ifall du ska sitta och förolämpa folk så tror jag att jag talar för alla, i den här trevliga forumsdelen på flashback, att ingen vill ha dig här.

Mvh.
Senast redigerad av Mr.Cookiepants 2010-08-22 kl. 19:55.
Citera
2010-08-22, 20:00
Bannlyst
Tack wbz och Cookiepants för era svar, jag återkommer med fler frågor snart.

Citat:

Jag antar att vi alla har varit i en fas där vi inte kan så mycket, jag kan medge att jag inte är en talang på att spela gitarr men ger mig inte för det. Tack för ditt trevliga bemötande, jag som trodde att forumet var till för hjälp och frågor.
Citera
2010-08-23, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.bergkamp
ok, nej jag köpte bara en ny uppsättning strängar och det är som du säger, den tjocka e strängen som skorrar mest. halsen är rak och stabil men jag har fortfarande inte lokaliserat felet.

Är nog strängen då, ta med gitarren till en gitarraffär så att de får justera i värsta fall.

Citat:
Ursprungligen postat av d.bergkamp
har du tips på någon bra klassisk gitarr med ett härligt ljud och bra kvalité?

jag håller mig gärna till gitarrer med solitt ceder-lock eller granlock som du nämnde, känns som att det är bättre även fast jag inte provat.

Upp till 10000:- Esteve, låter kanon för pengarna, 7sr t.ex. Ceder och solitt lock för vettiga pengar.
Över 10000:- Så är det dina öron som avgör. De två bästa är Hermanos Conde och Ramirez men på den nivån så drar priset iväg bortåt 50000 eller mer. Finns fynd att göra bland vissa tillverkare, Alhambra eller Esteves handbyggda Adalid-serie t.ex. Annars så kan du ha tur och hitta en välvårdad Bohlin eller Hallgren på blocket eller i någon gitarraffär. Tänk såhär när det gäller instrument: Det är bättre att köpa ett dyrt och antingen behålla länge eller sälja rätt snart beroende på hur du gillar det än att köpa ett billigt och göra om den "billiga" affären en massa gånger då instrumentet inte svarar upp och hindrar dig i utvecklingen. Vissa av de dyra instrumenten ökar även i värde över tid men det beror helt på hur det låter och utvecklas.
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2010-08-23 kl. 04:49.
Citera
2010-08-23, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants
Det är en stor skillnad på voicingen när du tar det genom olika ackordformationer och det innebär en möjlighet att få "samma" ackord att låta annorlunda. Det finns inget direkt bestämt syfte med det, bara extra möjligheter.

Låt oss ta ett exempel, detta hade låtit riktigt tråkigt och varit hyfsat ospännande om inte B-ackordet hade varit ett Barré:

http://www.youtube.com/watch?v=9efHwnFAkuA&feature=related (05:14 och framåt för den som vill spola.)
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2010-08-23 kl. 05:05.
Citera
2010-08-23, 10:09
Bannlyst
Jag vill be om ursäkt om det jag skrev tidigare.

Det här ska vara ett trevligt forum där man uppmuntrar varandra. Det gjorde inte jag. Jag vet inte varför, djävulen fick mig att skriva elakt antar jag.

Så, ännu en gång. Förlåt!

http://www.youtube.com/watch?v=kZzhQXG7OfY
Senast redigerad av krigsmat 2010-08-23 kl. 10:20.
Citera
2010-08-23, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Är nog strängen då, ta med gitarren till en gitarraffär så att de får justera i värsta fall.

Upp till 10000:- Esteve, låter kanon för pengarna, 7sr t.ex. Ceder och solitt lock för vettiga pengar.
Över 10000:- Så är det dina öron som avgör. De två bästa är Hermanos Conde och Ramirez men på den nivån så drar priset iväg bortåt 50000 eller mer. Finns fynd att göra bland vissa tillverkare, Alhambra eller Esteves handbyggda Adalid-serie t.ex.

tack så mycket!

vilken skulle du föredra mellan en solid cedar eller en solid spruce?
de nämner även high tension/nomal tension? vad menas? vad är skillnaden?

blev mycket imponerad av esteve 12 classical guitar, mycket fin gitarr och tack än en gång för tipsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in