2009-06-30, 01:04
Medlem
alThors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Jag tycker också man ska börja med elgitarr om det är det man vill. Det är sån stor skillnad att jag tror många blir avskräckta och besvikna när man måste sitta och lära sig öppna ackord som aldrig används inom hårdrocken ändå.

Bara för att man börjar med elgitarr så kan man ju fortfarande gå tillbaka och lära sig lite akustiskt och sånt när man känner för det. Man kan ju spela cleant på en elgitarr också vafan! Om man vill börja skjuta med vapen så förstår ni väl att det inte är särskilt motiverande att ge någon en pilbåge som denne måste leka med i ett år.

Jag tycker det handlar om lite vad man har för ambitioner. Vill man lära sig att spela Smoke on the Water eller Blizkrig?

Om man bara sittter och klingar så kör på elgitarren om det är det du gillar. Om du ska ÖVA, lära dig teori etc så är det nog bättre att grabba akustiska guran. Eller iaf slå på cleant på elgitarren.
Citera
2009-06-30, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopneger
Hur mycket måste man lägga ut för att få en duglig elgitarr och förstärkare?
ett nybörjarpaket är inte dyrt alls, men du kommer få dåligt ljud på grund av att de där små 10w förstärkarna låter förfärligt. köp en nybörjargitarr, de funkar prima, och sedan en begagnad förstärkare för ~2000kr så har du ett kit du kan klara dig på länge
Citera
2009-06-30, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Om du tycker att du slår an för hårt så kan du testa ett plektrum som är väldigt tunt.

Dock så handlar det i slutändan alltid om att övning ger färdighet. Det kanske låter klichéartat, men det är det enda sättet att bli bättre. Ju mer du spelar, desto mer känsla för spelet och lärdom om dynamik kommer du att få.

När du spelat tillräckligt länge så inser du att det inte handlar om vilket plektrum du använder, det handlar alltid om teknik (jag kör med mynt ibland om jag slarvat bort ett plektrum).

När jag började spela så började jag med det tunnaste plektrumet som gick att köpa. Sen efter ett tag så ökade jag tjockleken successivt! Det är bara att se till att inte fastna för det tunnaste plektrumet, helt värdelöst på plockande nämligen.. Tror jag kör på ett "medium" plektrum nu. Vet inte hur tjockt det är..
Citera
2009-07-01, 18:23
Medlem
norrlandssnubbes avatar
En snabb fråga:

Tänkte lära mig lira en låt, måste "tune down ½ step".
Hur mycket menas?

Jag har en stämningsapparat, om det underlättar.
Citera
2009-07-01, 18:41
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopneger
Hur mycket måste man lägga ut för att få en duglig elgitarr och förstärkare?

Lägg inte ner mycket pengar alls i början. Jag satt själv med en skitig hobbex-gitarr och en gammal sunkig Roland-förstärkare i flera år. När du väl når en viss gräns så kommer du själv att lista ut exakt vad du vill ha i prylväg. Men i början är det bara dumt att lägga ner pengar som potentiellt kan hamna i sjön. Prylarna är inte det viktigaste som nybörjare utan det är ambition och vilja.
Citera
2009-07-01, 21:21
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandssnubbe
En snabb fråga:

Tänkte lära mig lira en låt, måste "tune down ½ step".
Hur mycket menas?

Jag har en stämningsapparat, om det underlättar.
Det betyder att du skall stämma ned hela gitarren ett halvt tonsteg. Alltså, varje sträng ska ned från
E - B - G - D - A - E
till
E♭ - B♭ - G♭ - D♭ - A♭ - E♭.
Citera
2009-07-08, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Det betyder att du skall stämma ned hela gitarren ett halvt tonsteg. Alltså, varje sträng ska ned från
E - B - G - D - A - E
till
E♭ - B♭ - G♭ - D♭ - A♭ - E♭.

Enligt mig gör man det lättast genom att sätta en capo på första bandet och stämma ner gitarren till EADGBE..

Jag har en fråga med.. Nu har jag spelat gitarr ett tag och känner att det är dags att ta tag i skalor, musikteori och allt sånt där. Någon som känner till något bra material som tar upp allt från grunden?
Citera
2009-07-08, 01:43
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvand
Jag har en fråga med.. Nu har jag spelat gitarr ett tag och känner att det är dags att ta tag i skalor, musikteori och allt sånt där. Någon som känner till något bra material som tar upp allt från grunden?
Kika i den här tråden, där jag ställde samma fråga och fick några bra svar.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=921397
Citera
2009-07-08, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Kika i den här tråden, där jag ställde samma fråga och fick några bra svar.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=921397

Gött! Jag gillade http://musictheory.net/translations.html#se ! Förklarades så att t.o.m jag förstod! Hade varit bättre om det visades på en gitarr dock! Men den var helt okej iaf!
Citera
2009-07-08, 11:02
Medlem
-=Jager=-s avatar
Någon som vet mer om tablaturer eller noter
en bra sida för nybörjare kanske? Jag Har lite svårt att förstå siffer noterna
Citera
2009-07-08, 12:04
Medlem
Sevenfoldeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Jager=-

Det hela är inte så svårt som det kan tyckas..

en tablatur kan t ex se ut så här

-2----------------------
-3----------------------
-2----------------------
-0----------------------
------------------------
------------------------

I detta fall är det ackordet D som visas, de horisontella strecken är gitarrens strängar med den nedersta strängen överst ritad (som du ser det när du sitter med gitarren och tittar ner på den, alltså:
e-2----------------------
b-3----------------------
g-2----------------------
d-0----------------------
a------------------------
e------------------------

siffrorna som visas är på vilket band som aktuell sträng ska tryckas ner, i det här fallet; tunna E strängen på andra bandet, B strängen på tredje bandet, G strängen på andra bandet och D strängen spelas öppen.

Ett tips är att ta dom ackorden som du själv kan och skriva ner dem i tablaturform och sedan spela exakt som du har skrivit ner dem, då ser du om du läst av och skrivit på rätt sätt.

Observera att när alla siffror står vågrätt ovanför varandra som i ovanstående fall så spelas dessa samtidigt, är det mellanrum mellan siffrorna som i fallet nedan så spelas strängarna en och en.

e-------2----------------------
b-----3------------------------
g---2--------------------------
d-0----------------------------
a------------------------------
e------------------------------

Lycka till!
Citera
2009-07-08, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Jager=-

http://www.ultimate-guitar.com/lessons/for_beginners/how_to_read_tablaturetabs.html

På den sidan hittar du mycket nyttigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in