2010-07-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temp
Vad menas egentligen i en tabulatur då ackordet står på tex följande vis:

C/E

Är ackordet som följer efter den symbolen alltid ett E? Har det något med en övergång till ackordet E att göra?

C ackord där du anväder dig av E som baston
Citera
2010-07-26, 17:07
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klamydia123
C ackord där du anväder dig av E som baston
Exakt. Såhär skulle C/E se ut i tabbar:
Kod:
e - 0
B - 1
G - 0
D - 2
A - 3
E - 0

En annan vanlig är C/B:
Kod:
e - 0
B - 1
G - 0
D - 2
A - 2
E - -
Citera
2010-07-26, 23:22
Medlem
bahrains avatar
Hur håller ni fingrarna när ni slår utan plektrum? jag fastnar bara och allt blir fel
Citera
2010-07-26, 23:37
Medlem
bahrains avatar
Hallå är nybörjare och jag får verkligen inte rätt hur han slår vid 00:40
Någon som kan förklara?
Citera
2010-07-27, 00:00
Medlem
526s avatar
[/quote]
Citera
2010-07-27, 00:38
Medlem
Naikons avatar
Gör jag fel om jag håller plektrumet med tummen, pekfingret OCH långfingret? Alltid spelat så och aldrig tänkt på hur jag håller plektrumet... men det har ju i alla fall gått bra än så länge
Citera
2010-07-27, 00:40
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naikon
Gör jag fel om jag håller plektrumet med tummen, pekfingret OCH långfingret?

Finns inget direkt fel, men de flesta (säg 95%) håller bara med tum- och pekfingret; like so: http://www.learnguitarblog.com/images/how-to-hold-a-guitar-pick-2.jpg
Citera
2010-07-27, 05:24
Medlem
Citat:
Gör jag fel om jag håller plektrumet med tummen, pekfingret OCH långfingret? Alltid spelat så och aldrig tänkt på hur jag håller plektrumet... men det har ju i alla fall gått bra än så länge

Som ovan sa finns det väl inget fel sätt, bara du är bekväm med det. Dock så kan man spela mycket snabbare med pek+tumme, istället för tumme+pek+lång, när man spelar dom riktigt snabba låtarna då.
Citera
2010-07-27, 05:51
Medlem
GaletAnonyms avatar
Citat:

Fundera inte så mycket på det, men försök alltid göra det så lätt som möjligt.

Själv gick jag från att inte ens använda plektrum, till att använda det med tre fingrar som du och till slut blev det två fingrar, tummen och pekfingret. Efter ett tag började jag även vinkla plektrumet uppåt för att få lite mindre motstånd men sen märkte jag att det var lättare att vinkla det neråt.

Det jag försöker säga är att sånt där märker man själv efter behov. Även hur du ska använda det, jag har även börjat göra små konstiga rörelser med fingrarna som håller plektrumet(typ dra det fram och tillbaka mot handen med enbart fingrarna) samtidigt som jag spelar som vanligt, då går det ännu fortare - för mig.

Det enda jag medvetet övat på som har med plektrum att göra är "Alternate Picking"(det är nackdelen med att lära sig själv... vad fan heter allt på svenska?), men jag känner mig ganska säker på att man nog kommer på det själv när man märker att det inte går särskilt fort att bara slå på strängarna från ett håll.
Senast redigerad av GaletAnonym 2010-07-27 kl. 05:56.
Citera
2010-07-27, 19:11
Medlem
xpitzs avatar
Tjenare, håller på och lär mig denna nu:

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/y/you_me_at_six/kiss_and_tell_crd.htm

http://open.spotify.com/track/6sbYpbWBbT4L5qS51Ki6uh

Enligt mina öron är det inte ett G som ska spelas i låten, men jag är tondöv och dum i huvudet också. Någon som kan rätta mig och isf säga vad det är?

Mvh
Citera
2010-07-27, 19:41
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpitz
Enligt mina öron är det inte ett G som ska spelas i låten, men jag är tondöv och dum i huvudet också. Någon som kan rätta mig och isf säga vad det är?
G är korrekt.
Citera
2010-07-28, 00:29
Medlem
SarangHaes avatar
Jag känner mig som en nybörjare på nytt, då jag snart ska spela med andra musiker, kors i taket. Men är det möjligt att med en rörkombo 40-60W jamma och eventuellt göra mindre gig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in