2010-05-08, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jake88
http://www.gitarrkurser.net/course/lekt4.shtml

Denna sidan börja jag att lära mig ifrån. Det är på svenska också och han går igenom grundera rätt bra.

Men bara du lär dig typ 5 olika ackord sitter och plinkar dem några timmar eller hur mycket tid du nu har och gör det varje dag så kommer det va som att cykla sen. Sen när du lärt dig lite enkla ackord kan du börja öva på lättare låtar som typ Knocking on heavens door eller en ackord version av thears in heaven kanske.

Sen när du fått kläm på den kommer du ha hyfsat krut i fingergreppet och fingrarna kommer lyda ganska bra så då kan du gå över till att köra lite barre ackord emellan bara för att träna. Sen kommer du förmodligen ha utvecklats så att du känner igen låtar genom att bara sitta och plinka. Sen är det bara att fortsätta. Du kan ju lära dig lite teori också. Jag har inte gjort det så jag jobbar med den biten nu.

Det finns ganska enkla punk låtar som Ramones har gjort som du kan lära dig.

Det beror på hur mycket du vill lära dig och vad du vill spela.Ska du spela klassiskt så måste du nog ta teorin ganska snabbt och då ska du träna ganska mycket på att plocka med fingrarna.Men om du bara vill kunna sitta vid lägerelden och dra någon gammal Bob Dylan-låt så räcker det med att lära sig ackord.

Jag börja spela Cornelis låtar först och det var inte så lätt för han plockar massa konstiga saker och det lät allmänt skit när man bara körde ackorden rakt av. Men det höll gnistan uppe att ha nått att försöka med.Så var inte rädd för att prova någon enklare låt bara så att du har nått att spela. Det är ju inte så givande att bara sitta och köra Am,C,Em utan takt eller utan mening.

Jag ska väll inte uttala mig som nått proffs för jag har bara spelat sen agusti men jag tycker personligen att jag har lärt mig ganska snabbt och kan iaf besvara enklare frågor om det är något du undrar.

Ah jag har lärt mig A, E, D ackord på en dag och kör övningar för att byta mellan dessa snabbt. Går hur bra som helst och det känns jätte lätt.

OCh jag vill bara lära mig låtar som man kan dra kring lägerelden, har en utmaning att lära mig spela DOWN UNDER - Men at work tills slutet av sommaren. Så jag kämpar !
Citera
2010-05-08, 19:49
Medlem
Plinkaplonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vejovejo
Frågan har säker kommit upp förr, men jag vill inte gå igenom varje sida så jag frågar snabbt. Vart lär jag mig grunderna om gitarr?

Vill lära mig alla ackord, band, strängar o.s.v.

Jag använde mig av gitarrkurser.net i början, den var väl okej tycker jag. Om du orkar med en engelsk sida så finns justinguitar.com vilken är väldigt bra. Annars är det bara att googla "gitarrkurs online/på nätet" eller något liknande ("how to..." kanske?).
Citera
2010-05-08, 20:33
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Frågan har säker kommit upp förr, men jag vill inte gå igenom varje sida så jag frågar snabbt. Vart lär jag mig grunderna om gitarr?

Alla ackord? har spelat ett bra tag, inte duktig direkt. Men det finns många många ackord.
Strängar: http://guitarteacher.com/wp-content/uploads/2008/07/namingguitarstrings.jpg

Finns lite fler band beroende på vilken guitar. Men min akustiska har 19..

Googlade. Detta kanske passar: http://www.easymusiclessons.com/guitar-lessons/basic-guitar-chords.html

edit: Det finns många olika sätt att stämma en guitar på också. http://en.wikipedia.org/wiki/Guitar_tunings

Och "alla ackord" lär du dig inte...Vet inte hur många det finns. Men nån kanske har koll på sånt.
Lärde mig moonlight sonata nyligen och en massa nya ackord. Aja. Lycka till. Guitar är jävligt nice och kul.
Senast redigerad av [complex] 2010-05-08 kl. 20:36.
Citera
2010-05-08, 23:07
Medlem
Citat:
http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=C&mm=&get=Get
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php
Citera
2010-05-09, 00:42
Medlem
Jake88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Drunkenman
Ah jag har lärt mig A, E, D ackord på en dag och kör övningar för att byta mellan dessa snabbt. Går hur bra som helst och det känns jätte lätt.

OCh jag vill bara lära mig låtar som man kan dra kring lägerelden, har en utmaning att lära mig spela DOWN UNDER - Men at work tills slutet av sommaren. Så jag kämpar !

Då kan du nog A7 Em Am också bara du lär dig G så kan du köra knocking on heavens door. Den klassista första gitarr låten man lär sig.

xx2x2x= A7 samma som A fast ett finger mindre
x22xxx=Em samma som E fast ett finger mindre
xx221x=Am samma som E fast ett steg ner
32xx33=G

Fast på E A D kan du spela början till lurad av Björn Rosenström följden är A D E D A D E E
Citera
2010-05-09, 05:53
Medlem
GaletAnonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Drunkenman

Om ditt mål är att "bara" kunna spela lite ackord-komp och sjunga så föreslår jag att du så fort som möjligt lär dig en låt(lurad till exempel som mannen över mig föreslog) och så fort som möjligt börjar sjunga med. Jag känner många som har fått jobba med sjungandet efter att ha lärt sig spela gitarr och ett par som lärde sig båda samtidigt och de senare individerna upplevde det inte alls lika jobbigt, utan tyckte de kom naturligt.
Citera
2010-05-09, 08:31
Medlem
Ok, tackar för alla era svar. Har lagt in några som bokmärken. Justin var riktigt tydligt och bra, precis vad jag söker!

En fråga bara, vad betyder X:et som står utanför gitarrbandet?

http://demo.esboskolorna.fi/2005/tomas/images/gitarrackord/gitarrackord_f.gif

Sen ville jag ha hjälp med att tolka den här låten:
Vad betyder siffrorna?

Och framför allt, hur ska jag veta hur jag spelar strängarna vid hålet?
Citera
2010-05-09, 08:59
Medlem
Citat:
En fråga bara, vad betyder X:et som står utanför gitarrbandet?
Att dessa strängar inte ska slås an.
Citat:
Sen ville jag ha hjälp med att tolka den här låten:
Vad betyder siffrorna?
0 betyder "band 0" (öppen sträng), 1 betyder första bandet, osv.
Citat:
Och framför allt, hur ska jag veta hur jag spelar strängarna vid hålet?
I ditt exempel börjar du med att två på varandra följande gånger slå an de öppna strängarna G, B och höga E samtidigt. Efter det här slår du an höga E-strängen tre gånger - första gången öppet, andra gången håller du ner strängen ovanför band 2, och tredje gången håller du ner strängen ovanför band 3... och så vidare.
Citera
2010-05-09, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GaletAnonym
Om ditt mål är att "bara" kunna spela lite ackord-komp och sjunga så föreslår jag att du så fort som möjligt lär dig en låt(lurad till exempel som mannen över mig föreslog) och så fort som möjligt börjar sjunga med. Jag känner många som har fått jobba med sjungandet efter att ha lärt sig spela gitarr och ett par som lärde sig båda samtidigt och de senare individerna upplevde det inte alls lika jobbigt, utan tyckte de kom naturligt.

ah jag är inte världens bästa sångare precis, även om jag sjunger väldigt ofta till musik haha:
Jag tackar för alla tips, och jag lovar att uppdatera hur det går för mig. Kanske slänga upp en video om någon vecka där jag spelar en låt. Som sagt jag har väldigt kort tid på mig att lära så det är intensiv träning som gäller !!!
Citera
2010-05-09, 12:42
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Och "alla ackord" lär du dig inte...Vet inte hur många det finns. Men nån kanske har koll på sånt.
Lärde mig moonlight sonata nyligen och en massa nya ackord. Aja. Lycka till. Guitar är jävligt nice och kul.
Om man kan lite teori så är det bara att räkna ut hur ackorden skall tas. Och då kan man mycket väl lära sig "alla" ackord.
Citera
2010-05-09, 15:48
Bannlyst
Vilken sträng är noten E och vilken sträng är den lilla noten e? Blir förvirrad.
Citera
2010-05-09, 15:52
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adnanisH
Vilken sträng är noten E och vilken sträng är den lilla noten e? Blir förvirrad.
Den tjocka strängen, den som är lägst upp om du sitter vanligt med gitarren skrivs som "E" och den tunna ljusa som "e".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in