2009-10-23, 00:11
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iBOT
Aha okej tack då förstår jag! Varför underlättar detta då?
Var själv inne på thomann och kikade lite, ser intressant ut.

Synd att nummer två inte hade cutaway, inte för att jag kommer ha större behov av det men jag tycker det ser snyggare ut!
Cutaway är faktiskt inte så jätteviktigt när man börjar. Så oroa dig inte över det. Och det som capo hjälper till med är att transponera utan att man behöver stämma om gitarren. Tex, om du kan "Rock n Roll All Nite" i D så kan du bara lägga på ett capo respektive band och få den i önskad tonart. Det underlättar massvis om man ska sjunga och man kanske inte kan gå lika högt som Paul Stanley. Men du kan ju vänta med capot och sen köpa det när du inser att du vill ha ett.

Edit: Eller som Noet sa ovanför detta inlägg.
Citera
2009-10-23, 00:47
Medlem
Slopa "H" NU!

Vill uppmana alla snälla lärare här att SLUTA säga "H" istället för "B" osv. Detta gör gitarrteorin onödigt jävla svår för nybörjare, dessutom är det ett uråldrigt djävulskap som man måste utrota betydligt snabbare än Hitler försökte utrota judarna.

Och nej, jag ursäktar inte mitt passande ordval.

MVH
Citera
2009-10-23, 01:03
Medlem
unknownstones avatar
Jag ska ge ett tips till alla nybörjare.
En låt jag själv lärde mig när jag va färsking.

Tar ungefär en halv månad att lära sig utantill.

Smoke on the water - på E stängen

jag ska tabba den åt er nu

e------------------------------------------------
b------------------------------------------------
g------------------------------------------------
d------------------------------------------------
a------------------------------------------------
e---0--3--5---0--3--6-5------0---3---5---3-0---

Men håll ut - det lönar sig att öva

Nu kan jag spela de 2 första takterna i introt till nothing else matters av metallica...

Nån som har frågor angående detta kan PMa mig för expertis.
Citera
2009-10-23, 01:08
Medlem
wzbzs avatar
^En halv månad?^
Citera
2009-10-23, 13:30
Medlem
iBOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
^En halv månad?^

Snarare en musiklektion i mellan/högstadiet!
Citera
2009-10-23, 20:12
Medlem
Hur åstadkommer folk här sitt vibrato? Själv har jag harvat på i snart tio år och tycker att det mesta gått framåt dock suger mitt vibrato fortfarande och det är ju bland det absout viktigaste i solo-spel, identifierar ens ton/spelstil och är om det används rätt, i lagom stor utsträckning, mycket vackert och stilfullt.

Alla gitarrister som jag beundrar har skitsnygga vibraton:
Knopfler, Mike Bloomfield, Nils Lofgren, SRV, Stefan Grossman, Rory Gallagher, Hendrix, BB. (med sitt efterblivet "säregna", eleganta, spinnande katt-darr).

Något jag noterat är att många verkar böja/töja nedåt i sitt vibrato i stället för uppåt, som jag alltid gjort. Uppåt behärskar jag väl någorlunda men det motsatta känns mer som "the real deal" för mitt vidkommande.

Mao. jag vill alltså: kunna töja ner-upp ist. för upp-ner. Men hur i helvete klarar man av det på låt säga första bandet el. 20:e. Och med samtliga fingrar? Pekfingret kan jag möjligen förstå att det går att öva upp (är ju starkast) men de övriga små "gynnarna", hur är det möjligt???????????????????
Jag känner mig alldeles för klen för det. Upp-ner är ju en baggis i jämförelse. Ska man tvingas börja med hantlar för att fixa det. Är det en fråga om fingerstorlek/längd? Många av gitarrhjältarna har ju nästan groteskt überfeta och/eller långa fingrar: Hendrix, Clapton, Gary Moore, Knopfler, BB m.fl.

Ber om ursäkt för långa meningar, ev. svamligheter + alla parenteser (Har en förkärlek för detta schizofrena monologliknande uttryckssätt. Känns som att en del av mig skriver och en annan (parentesen) i-skrivande-stund-analyserar)

Hjälp, råd, tips och tricks mottages tacksamt.
Senast redigerad av rostbiffsglade-rolf 2009-10-23 kl. 20:16.
Citera
2009-10-23, 20:28
Medlem
Bartman777s avatar
har spelat gitarr i 4 år, men kom och tänka på en nybörjarfråga ändå

C och Am är ju samma skala.

är det så att tex D är samma skala som Bm, E = C#m osv osv...?
Citera
2009-10-23, 20:33
Medlem
avans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostbiffsglade-rolf

YJM är världsbäst på vibraton

Här är en lektion som jag tyckte var rätt bra och informativ

http://www.youtube.com/watch?v=06M2-51JF80

Sedan så kan du ju fixa en sådan här hals, så ska det tydligen bli ännu enklare

http://truefire.com/forum/attachment.php?attachmentid=565&stc=1&d=1248923533

Ett konkret tips till dig är att använda handleden, inte fingrarna. Föreställ dig en violinist, dom vickar/vrider handleden snabbt, det är så du ska göra, inte sträcka fingrarna upp/ner. Du kan se det tydligt i denna videon att det är handleden han vrider och inte så mkt med fingrarna

http://www.youtube.com/watch?v=SzW8fi8z5C8

Hoppas det var till nån hjälp
Senast redigerad av avan 2009-10-23 kl. 20:47.
Citera
2009-10-23, 21:19
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
har spelat gitarr i 4 år, men kom och tänka på en nybörjarfråga ändå

C och Am är ju samma skala.

är det så att tex D är samma skala som Bm, E = C#m osv osv...?
Yeah! Stämmer!
Citera
2009-10-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avan
YJM är världsbäst på vibraton

Här är en lektion som jag tyckte var rätt bra och informativ

http://www.youtube.com/watch?v=06M2-51JF80

Sedan så kan du ju fixa en sådan här hals, så ska det tydligen bli ännu enklare

http://truefire.com/forum/attachment.php?attachmentid=565&stc=1&d=1248923533

Ett konkret tips till dig är att använda handleden, inte fingrarna. Föreställ dig en violinist, dom vickar/vrider handleden snabbt, det är så du ska göra, inte sträcka fingrarna upp/ner. Du kan se det tydligt i denna videon att det är handleden han vrider och inte så mkt med fingrarna

http://www.youtube.com/watch?v=SzW8fi8z5C8

Hoppas det var till nån hjälp

Tackar

Handleden ja, det är mycket riktigt vad jag hört sägas och själv konkluderat.
Men det känns jävligt tungt att omsätta i praktik. Gillar inte Yngwies vibrato som ju många anser vara det bästa, men det har nog mer med genren i sig att göra. Har hört honom lira blues unplugged på en elgitarr och jävlar vad det sjöng snyggt om hans vibrato då. Det var faktiskt mycket skönare än det distade, skitnödiga, vulgära hårdrocksvibratot han annars brukar köra med. Men teknisk är han ju så det förslår, så visst kan man lära sig en hel del genom att studera den mannen.

Nu var det emellertid inte vibrato + böj jag undrade över, som i Justin-videon, utan enbart vibrato. Slarvigt förklarat av mig dessvärre. Med böja ner/upp eller upp/ner avsåg jag snarare hur man tekniskt bär sig åt för att applicera själva vibratot. Alltså inte böja som i bends, utan den marginella friktion man utvinner vid vibratot.

Rock/Blues-vibratot framkallas ju genom att böja lätt upp och ner eller ner och upp. Dock inte så till den grad att tonen höjs i egentlig mening som i bends.

Nu låter det ju nästan som att jag förklarar saken för dig och inte vice versa Nåväl så kan det bli ibland om man slarvar som jag gjorde, sorry.
Senast redigerad av rostbiffsglade-rolf 2009-10-23 kl. 22:26.
Citera
2009-10-23, 22:20
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostbiffsglade-rolf

Jag gör exakt som när jag gör bends, bara det att det är en mindre rörelse. Det är väl vad jag har att säga om saken
Citera
2009-10-23, 23:21
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Yeah! Stämmer!

tänkte väl det, nu när jag testat ackorden så hör man ju att det låter "lika" också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in