2009-11-18, 21:46
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iBOT
Får man längre fingrar av gitarr?
Hmm.. låter konstigt. Skulle kunna vara så att det bildas lite extra fett/kött på fingertopparna som skyddar mot strängarna. Detta lilla påbygge kan nog göra stor skillnad estetiskt.

En annan teori, som kanske är mer trolig, är att folk med långa fingrar lär sig gitarr lättare. Är kanske lika många människor med små knubbiga fingrar som försöker lära sig spela, men det är svårare för dem så de ger upp lättare.

Som sagt, bara spekulationer..
Citera
2009-11-20, 10:29
Medlem
calamuss avatar
Lär mig spela gitarr

Jag är en nybörjare som kommit en liten bit på vägen mot mitt mål att lära mig spela gitarr. Jag köpte en gitarr för lite drygt 2 månader sedan och har malt två böcker med lätta låtar. Böckerna heter "100 lätta låtar del1/del2".

Jag har börjat snudda lite vid barré ackord och jag lära mig några små enkla intron genom att titta på youtube och apa efter, t.ex. Redeption song. Vad jag dock har märkt är att jag har börjat köra fast lite grann och jag vet inte vad jag bör fokusera på att lära mig först och vad jag bör vänta med. Jag funderade på att ta lektioner, men det var så förbannat dyrt.

Så nu funderar jag på att köpa en bok/bokserie som är bra och pedagogisk och det är nu jag kommer till min fråga:

-Vilka böcker är bra? Jag vill lära mig så mycket som jag kan, även om jag har vissa preferenser som att kunna spela reggae. Men har möjlighet att bli så duktig så kommer jag också vilja lära mig spela klassiskt och kunna läsa noter, få bättre gehör, etc...

Har ni några tips på bra böcker, dvd:er, mm. som är bra att börja med?

Tack!
Citera
2009-11-20, 10:52
Medlem
du kan ju alltid lära dig "tabs" eller tablatur. typ som noter fast mkt enklare enligt mig. Finns skitmånga bra sidor med tabs på nätet.

Jag brukar använda mig av ultimate-guitar.com men om du söker på "valfri artist och låtnamn + tab" på google så kommer du hitta det du söker!
Citera
2009-11-20, 13:41
Medlem
Det som fick allt att lossna för mig var när jag lärde mig "boxen". Även om det är i första hand nyttigt för sologitarrister så är det oumbärligt då du får grepp på hur hela gitarrhalsen hänger samman, öhm.

Jag är inte alldeles vältalig idag, men kolla upp den. Det går ut på att om du t.ex. spelar i a-moll så har du olika "boxar" över hela halsen som korresponderar med den tonarten. Det kallas "box" för att det är liksom förpassat inom ramen av din hand, från tonen a (i det fallet) på e-strängen ända upp till tonen c på lilla e-strängen.

Om du lär dig behärska dessa så kommer du ha ändlösa timmar av experimenterande framför dig. Sedan kan man fördjupa sig i olika skalor och licks. Men skit i sånt om du inte är intresserad av solon, det är nyttigt i vilket fall.
Citera
2009-11-20, 14:29
Medlem
Greengrasss avatar
Man kommer alltid till stadier där det käns som man kör fast men fortsätt ,
Det säger bara vips och du har lärt dig massor , man lär sig som trappsteg skulle man kunna säga , jag gjorde iallafall det , nöt nöt nöt nöt nöt
Citera
2009-11-20, 17:54
Medlem
SexMurderArts avatar
Nu var det länge sen jag var i din position men nåt du måste förstå är att du alltid måste ägna tid åt allt du tycker är svårt. Det ska va som ett mantra hela tiden. Därefter kan du chilla med coola riff som oftast ändå är 99% av tiden typ spela sånt som låter bra, knåpa på låtar osv.

Men det jag borde förstått direkt är ju att det är det tråkiga som att spela och traggla det som är svårt, som ger omedelbara resultat. Då handlar det inte om att det ska låta bra utan enbart om teknik där du sakta men säkert får igång fingerfärdigheten.

Så börja ex med nedersta strängen och kör ett enkelt lick, kör licket tills det börjar värka i fingrarna, vila eller plinka låtar "skapa" i ett par minuter sen återgår du till det värdelösa och oftast tråkiga licket igen och jag lovar att du direkt känner att du har blivit snabbare och mindre klumpig när du kör på.

Så där går det till i min värld iaf. För att inte tala om dagen efter då märker du direkt vilket flyt du har i fingerkombinationen. Minns inte men man kanske hade värk ett par dar ändå så då är det inte lönt att träna men direkt du är fräsch i fingrarna märker du en enorm skillnad för det går snabbt när man väl kommit igång

Japp! Jag är lite påverkad nu men hoppas ändå att det gav nåt?
Senast redigerad av SexMurderArt 2009-11-20 kl. 18:06.
Citera
2009-11-20, 18:31
Medlem
cyber_zekes avatar
Bästa sidan

Jag lär mig via http://www.justinguitar.com/ helt outstanding... Han tar dig ifrån nybörjare till proffs helt GRATIS!!! Massor av låtar i olika svårighetsgrader, jazz, blues och rock, men dessvärre ingen reagge. Kolla in den ändå för att den är klart den bästa gitarrskola som jag har sett.
Citera
2009-11-20, 18:35
Medlem
Jepp, justinguitar är den i särklass bästa sidan imo.
Citera
2009-11-22, 13:29
Medlem
calamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexMurderArt
Nu var det länge sen jag var i din position men nåt du måste förstå är att du alltid måste ägna tid åt allt du tycker är svårt. Det ska va som ett mantra hela tiden. Därefter kan du chilla med coola riff som oftast ändå är 99% av tiden typ spela sånt som låter bra, knåpa på låtar osv.

Men det jag borde förstått direkt är ju att det är det tråkiga som att spela och traggla det som är svårt, som ger omedelbara resultat. Då handlar det inte om att det ska låta bra utan enbart om teknik där du sakta men säkert får igång fingerfärdigheten.

Så börja ex med nedersta strängen och kör ett enkelt lick, kör licket tills det börjar värka i fingrarna, vila eller plinka låtar "skapa" i ett par minuter sen återgår du till det värdelösa och oftast tråkiga licket igen och jag lovar att du direkt känner att du har blivit snabbare och mindre klumpig när du kör på.

Så där går det till i min värld iaf. För att inte tala om dagen efter då märker du direkt vilket flyt du har i fingerkombinationen. Minns inte men man kanske hade värk ett par dar ändå så då är det inte lönt att träna men direkt du är fräsch i fingrarna märker du en enorm skillnad för det går snabbt när man väl kommit igång

Japp! Jag är lite påverkad nu men hoppas ändå att det gav nåt?

Vad är licks?
Citera
2009-11-22, 13:54
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calamus
Vad är licks?
Lite svårt att definiera/förklara tycker jag. Man kan säga att det är som ett kort (några sekunder bara) riff eller mönster med tydlig början och slut.

Tex
http://www.youtube.com/watch?v=GcYyDoKI4Ks

Kanske inte det allra lättaste, men..
Citera
2009-11-22, 20:00
Medlem
calamuss avatar
Tack för alla svar
Citera
2009-11-24, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamus
Vad är licks?

Ofta instrumentala inpass mellan textfraserna, kallas även för fills. Skillnaden mellan lick och riff är att ett lick inte nödvändigtvis upprepas. Riff är ett återkommande tema. Ibland baseras hela kompet på riffet. Riff återfinns inom de flesta musikstilar: blues, jazz, pop, rock, heavy metal, punk etc.

Och så inom film förstås, gamla klassikern Riffifi.
Senast redigerad av rostbiffsglade-rolf 2009-11-24 kl. 05:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in