2010-01-08, 16:46
Medlem
någon som varit med om detta eller vet något?
Citera
2010-01-08, 19:55
Medlem
WSPRs avatar
Sprickor är ett ganska vanligt problem på akustiska gitarrer. Som du säger så påverkar det (oftast) inte ljudet något och det går att låta dem vara. Risken är då att sprickan blir större med tiden.

Tyvärr vet jag inte riktigt vad de kan gå på men jag tror inte att de bör vara så jättedyrt. Det enklaste är att ta kontakt med närmaste gitarreparatör eller musikaffär och höra med dem.
Citera
2010-01-08, 21:04
Medlem
chainhearts avatar
Funderar på att köra igång med gitarrspelandet igen efter sådär 5 års uppehåll. Spelade tidigare akustisk gitarr och har i princip inga färdigheter kvar då jag inte var speciellt bra från första början, hade inte riktigt intresset för 5 års sedan. Hur som helst så vet jag inte riktigt om jag ska köra igång med en akustisk gura igen eller fixa en elektrisk (som jag är lite mer intresserad av). Har hört någonstans att det bästa är att börja med akustisk och sedan gå över till elgitarr, stämmer detta?

Låt säga att jag ska köpa en elgitarr, vad brukar då priset ligga för ett komplett paket? Är inte ute efter gitarrer i världsklass utan endast något billigt som en student kan ha råd med men som fortfarande ger ett tillräckligt häftigt ljud och inte något som får en att vilja sluta spela för att det låter så jävla skit, så att säga. Några tips på gitarrer och förstärkare?
Citera
2010-01-08, 21:15
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chainheart
Har hört någonstans att det bästa är att börja med akustisk och sedan gå över till elgitarr, stämmer detta?
Nej. Helt onödigt.
Citat:
Låt säga att jag ska köpa en elgitarr, vad brukar då priset ligga för ett komplett paket

Minst 4 laxar är inte att ta i. 2500 för gitarren + 1500 för förstärkare så får du helt okej nybörjarprylar! Om detta är för mycket så sänk hellre budgeten för gitarren än för förstärkaren. Kolla också på begagnat. Där kan man spara en hel del och utbudet för begagnade elgitarrer är faktiskt riktigt stort.
Citera
2010-01-08, 21:19
Medlem
Citat:
Funderar på att köra igång med gitarrspelandet igen efter sådär 5 års uppehåll. Spelade tidigare akustisk gitarr och har i princip inga färdigheter kvar då jag inte var speciellt bra från första början, hade inte riktigt intresset för 5 års sedan. Hur som helst så vet jag inte riktigt om jag ska köra igång med en akustisk gura igen eller fixa en elektrisk (som jag är lite mer intresserad av). Har hört någonstans att det bästa är att börja med akustisk och sedan gå över till elgitarr, stämmer detta?

Låt säga att jag ska köpa en elgitarr, vad brukar då priset ligga för ett komplett paket? Är inte ute efter gitarrer i världsklass utan endast något billigt som en student kan ha råd med men som fortfarande ger ett tillräckligt häftigt ljud och inte något som får en att vilja sluta spela för att det låter så jävla skit, så att säga. Några tips på gitarrer och förstärkare?
Nej det stämmer inte, gör du någonting du inte egentligen vill kommer det leda till tappat intresse. Om du är helt nybörjare, gå till närmsta musikaffär och berätta hur det ligger till så hjälper dom dig.

När jag köpte min första gitarr för 1500kr, inkl, stärkare, var jag extremt nöjd med den. Kläm och känn i affär! Be att få testa i provrum om du hittar något du gillar.

Kör du på akustisk nylon så lägg ut iaf 800-900 på den, skulle säga 1500 för en stål.

Detta är ganska grova tips men så du vet på ett ungefär, lycka till!
Citera
2010-01-08, 21:59
Medlem
chainhearts avatar
Tack för svar. Har redan två stycken akustiska gitarrer men har såna problem med att stämma dem korrekt, och elgitarr är som sagt även av stort intresse. Får ta mig en funderare om man ska lägga ut och köpa en sådan eller fortsätta spela på de akustiska tills man fått ihop lite mer pengar.
Citera
2010-01-08, 23:29
Medlem
Citat:
Tack för svar. Har redan två stycken akustiska gitarrer men har såna problem med att stämma dem korrekt, och elgitarr är som sagt även av stort intresse. Får ta mig en funderare om man ska lägga ut och köpa en sådan eller fortsätta spela på de akustiska tills man fått ihop lite mer pengar.
Om du har problem att stämma dom kanske en stämapparat vore på sin plats? Dom går på en hundring eller 2
Citera
2010-01-09, 14:51
Medlem
Kyabetsus avatar
Kanske inte helt rätt tråd, men jag provar.

Försöker spela Thåström - The Haters
http://www.youtube.com/watch?v=V4qSq7t-Guw

Kollar på denna tab:
http://www.ultimate-guitar.com/tabs/t/thastrom/haters_crd.htm

Allt verkar rätt på den där sidan förutom första raden i refrängen. "Vi byggde vår stil på en helig allians av tre ackord och sur Tirnave"

Får inte den raden att låta bra. Är det rätt ackord som står där?

Tack på förhand!
Senast redigerad av Kyabetsu 2010-01-09 kl. 14:52. Anledning: Stavfel
Citera
2010-01-09, 15:31
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyabetsu
Kanske inte helt rätt tråd, men jag provar.

Försöker spela Thåström - The Haters
Tack på förhand!
Testa:

Kod:
    D                                       G             D   Em
Vi byggde vår stil på en helig allians av tre ackord och surtinader
Citera
2010-01-09, 16:06
Medlem
netkos avatar
Citat:

Om du inte har lust att slänga ut pengar på en stämapparat (som förövrigt är en bra investering) så kan du testa denna... lite koncentration och ett par försök så får du nog det någorlunda rätt!
http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/
Citera
2010-01-15, 02:20
Medlem
Funderar på att köpa denna elgitarr:
http://www.thomann.de/se/harley_benton_hb-l400cs_gitarre.htm

Duger det för nybörjaren men som ändå vill ha någorlunda skönt sound? Kommer väl mest lira Rock/Metal, mycket Metallica. Har ingen monsterekonomi just nu och jag tycker den ser riktigt stilig ut, men frågan är om den duger. Kunniga? Tell me

Och för övrigt.. vart kan jag köpa sån omvandlare så jag kan koppla elgitarren till datorn och spela via högtalarna sedan? Ska vänta med förstärkare och köpa nåt redigt tänkte jag. Det är bara en omvandlare som behövs va? Och en kabel ofc. Tack på förhand.
Citera
2010-01-15, 02:47
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shad0w
Funderar på att köpa denna elgitarr:
http://www.thomann.de/se/harley_benton_hb-l400cs_gitarre.htm

Duger det för nybörjaren men som ändå vill ha någorlunda skönt sound? Kommer väl mest lira Rock/Metal, mycket Metallica. Har ingen monsterekonomi just nu och jag tycker den ser riktigt stilig ut, men frågan är om den duger. Kunniga? Tell me

Och för övrigt.. vart kan jag köpa sån omvandlare så jag kan koppla elgitarren till datorn och spela via högtalarna sedan? Ska vänta med förstärkare och köpa nåt redigt tänkte jag. Det är bara en omvandlare som behövs va? Och en kabel ofc. Tack på förhand.

Det där med gitarrer är sjukt individuellt, folk säger att man ska ha "ditten" och man ska ha "datten", fuck det!
Är du nybörjare behöver du inte köpa en jävla Gibson Custom variant för 40 000. Och även om du INTE är nybörjare så kanske du pissar Gibson, PRS, Fender & Ibanez i munnen för att du har en fet jävla Tokai eller Eagle eller whatever som du tycker låter bra.
Köp den där gitarren, den duger gott och väl för dina planer, om du senare blir biten av rock n roll-myggan på riktigt så kan vi snacka om att uppgradera lite.

Men frågan är väl snarare: vad har du för förstärkare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in