2008-10-04, 11:51
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taszh
Ehr, jo. Det var därför jag frågade Vissa, som jag vet att James Hetfield till exempel gör mycket, spelar i princip allt på downstroks. då behöver man inte använda hammr on/pull off. Alla gör lite olika.

Jojo det är klart, men lägger du pekfingret över både e och b strängen eller flyttar du det hela tiden?

Varför skulle man inte behöva hammr on/pull offs om man spelar mycket downstroke? Det går ju inte lika snabbt som när spelar alternate picking. Vet att han spelar mycket riff med endast downstroke, det du länka är dock ett solo...
Citera
2008-10-04, 11:54
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Håller på att lattja lite med sweeps.
Kod:
e:-12-8----------8-15-12----------12-
B:-----10------10-------13------13---
G:-------9----9-----------12--12-----
D:---------10---------------14-------
A:-----------------------------------
E:-----------------------------------
etc
Det jag undrar är åt vilket håll man ska slå 10 + 14, dvs bytesplatsen (upp eller ner). Jag är mest bekväm att ta dem på vägen ner och hoppa en sträng när jag ska upp igen, men det är svårt att få bra flow på uppgången då tycker jag.

Jag har bara spelat i ca en månad så detta kanske är lite överkurs, men det är den sista delen jag har kvar av att lära mig av en låt (Dethklok - Thunderhorse)

Jag skulle spela dem på uppvägen, för då blir det precis som du säger: ett bättre "flow" genom licket..
Citera
2008-10-04, 13:02
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnaker
Jag skulle spela dem på uppvägen, för då blir det precis som du säger: ett bättre "flow" genom licket..
Mmmm tack min vän!
Citera
2008-10-05, 17:08
Medlem
kuktomtes avatar
Jag skulle behöva lite hjälp då en del på min gammla elgura verkar vara glapp.
Jag är osäker på vad den heter så jag ringade in den i grönt på den här bilden:
http://img516.imageshack.us/my.php?image=fiestared1961stratocastie5.jpg

Det borde väl finns det sånna att köpa lösa? Bra tips på butiker (online eller fysiska) uppskattas.

Tack på förhand!
Citera
2008-10-05, 17:12
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuktomte
Jag skulle behöva lite hjälp då en del på min gammla elgura verkar vara glapp.
Jag är osäker på vad den heter så jag ringade in den i grönt på den här bilden:
http://img516.imageshack.us/my.php?image=fiestared1961stratocastie5.jpg

Det borde väl finns det sånna att köpa lösa? Bra tips på butiker (online eller fysiska) uppskattas.

Tack på förhand!

Mikrofonswitchen...

Det kan du öppna bakpå gitarren och löda ihop själv om du känner för det
Citera
2008-10-05, 17:33
Medlem
kuktomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Mikrofonswitchen...

Det kan du öppna bakpå gitarren och löda ihop själv om du känner för det

Ok tack

Vet du var kan man köpa en ny? Eller menar du att jag skulle löda ihop sladdarna bara och så att säga förbikoppla den?
Citera
2008-10-05, 17:44
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuktomte
Ok tack

Vet du var kan man köpa en ny? Eller menar du att jag skulle löda ihop sladdarna bara och så att säga förbikoppla den?

Ok, nu vet ju inte jag vad som är trasigt och HUR trasigt det är. Men om det är en lödning som gått upp så sladden inte sitter fast så kan du görat själv.

Om allt är helpaj, verkligen helpaj så kan du köpa nytt här www.gmf.se
Citera
2008-10-05, 18:17
Medlem
kuktomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Ok, nu vet ju inte jag vad som är trasigt och HUR trasigt det är. Men om det är en lödning som gått upp så sladden inte sitter fast så kan du görat själv.

Om allt är helpaj, verkligen helpaj så kan du köpa nytt här www.gmf.se

När man rör vid spaken så sprakar det, det verkar som att det är glapp inuti själva switchen, jag öppnade och kollade alla sladdar och de verkar sitta som de ska.
Vet om man ska försöka plocka ut switchen och se om det går att komma in i den för att hitta glappet.
Jag ska kolla sidan du länkade till, tack ännu en gång!
Citera
2008-10-05, 20:48
Bannlyst
Hej! Har en gammal Akustisk Gitarr hemma som jag tänkte att det kunde vara roligt att börja spela på skoja med Jag kan knappt några ackord, typ A, G, E-mol

Och låtar så kan jag bara introt till Nothin Else Matters :P Fast det är väldigt simpelt.
Kollade lite snabbt på Youtube och hittade en den låtar, men det känns som att dem säger massor som man inte fattar ett skit av

Har ni här något tips på en Enkel låt att spela? Typ något intro till någon känd låt mm.

Smells Like a Teen Spirit verkar inte så svårt, men jag skulle behöva en riktigt bra beskrivning och så. För fattar ej tabs :P
Citera
2008-10-05, 21:37
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
Hej! Har en gammal Akustisk Gitarr hemma som jag tänkte att det kunde vara roligt att börja spela på skoja med Jag kan knappt några ackord, typ A, G, E-mol

Och låtar så kan jag bara introt till Nothin Else Matters :P Fast det är väldigt simpelt.
Kollade lite snabbt på Youtube och hittade en den låtar, men det känns som att dem säger massor som man inte fattar ett skit av

Har ni här något tips på en Enkel låt att spela? Typ något intro till någon känd låt mm.

Smells Like a Teen Spirit verkar inte så svårt, men jag skulle behöva en riktigt bra beskrivning och så. För fattar ej tabs :P

Välkommen till The Meatballs snabbkurs i tabulaturläsning

[e -------------------------- <-------Tunnaste strängen
[b --------------------------
[g --------------------------
[d --------------------------
[a --------------------------
[E -------------------------- <-------Tjockaste strängen

Det kan se ut så här:
[E 1--2--4-----------------
Siffrorna visar vilket band du ska trycka ner strängen mot. Bokstaven visar vilken sträng.

Prova nu att spela denna välkända slinga:
[E 0--3--5--0--3--6--5--0--3--5--3--0-

Sen kan vissa andra tecken förekomma, jag tänker bara nämna de vanligaste och vad deras förkortning betyder, hur man utför de får du söka exempel på youtube.
H=hammer on
P=Pull-off
S=Slide
V=Vibrato
Citera
2008-10-05, 21:41
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro

Noting else matters introt? Menar du då de öppna strängarna i början? lär dig resten i sånt fall, riktigt bra fingerträning (Meatball gav ju en bra förklaring till hur du läser tabsen)
Citera
2008-10-05, 21:52
Medlem
Windforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnaker
Noting else matters introt? Menar du då de öppna strängarna i början? lär dig resten i sånt fall, riktigt bra fingerträning (Meatball gav ju en bra förklaring till hur du läser tabsen)

Den är lite tuff för en nybörjare kanske, kör på knock on heavens door

Går

G - D - Am

G - D - C
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här