2009-03-01, 23:24
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
Sådär, nu har jag tabbat ut sweeppicking övningen
Tack så mycket!

PS. Jag HATAR att rulla barré vid sweepning.
Citera
2009-03-02, 01:11
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Tack så mycket!

PS. Jag HATAR att rulla barré vid sweepning.

Hah, jo, det tar ett tag att lära sig göra rätt Men men, allt kommer med nötning!
Citera
2009-03-04, 21:12
Medlem
Lära sig spela gitarr

Jag tänkte ta tag i ett mål jag har haft för länge sedan, jag vill lära mig spela gitarr. Frågan är vad jag kommer behöva, finns det någon "lär dig spela gitarr hemma-bok" eller hur tycker ni jag ska gå tillväga för att lära mig spela hemma?

Vad rekommenderar ni för gitarrer att börja med? Skulle vilja köpa både en billig akustisk och elgitarr. Så jag tar gärna emot tips på två nybörjar gitarrer med tillbehör.
Citera
2009-03-04, 21:23
Medlem
ochså jävligt sugen på o lära mig skulle va kul
Citera
2009-03-04, 22:47
Medlem
bob-marerlys avatar
Angående den akustiska gitarren skulle jag rekommendera en nylonsträngad billig version. Det tar ett tag att få till fingersättning och sånt i början om man aldrig har spelat förut, och då en nylonsträngad har större greppbräda och mer utrymme mellan strängarna, är detta ett bra alternativ. Den kanske inte har det bästa ljudet, men du kan få en väl fungerande för runt 200 spänn. Är ju bara att uppgradera sen om du känner att du avancerar.

Börja med en akustisk innan du köper en elgitarr tycker jag.
Citera
2009-03-05, 14:49
Medlem
taszhs avatar
Tänkte kolla med er vad ni använder för dagliga övningar? Eller uppvärmningsövningar.
Anledningen till att jag undrar är att jag tänkte lära mig lite gitarronani, lite iaf.
Så därför letar jag efter övningar som man gör dagligen som hjälper en med farten och med onani solona

Jag har spelat i 4 år ungefär, men har aldrig fastnat för att lära mig spela snabbt, eller solon, så därför är jag helt enkelt inte särskilt bra på det. Men plektrumteknik och sånt där har jag. Så det behöver inte vara jättenybörjar grejer.

Så fram med alla tråk-övningar!
Citera
2009-03-05, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taszh
Tänkte kolla med er vad ni använder för dagliga övningar? Eller uppvärmningsövningar.
Anledningen till att jag undrar är att jag tänkte lära mig lite gitarronani, lite iaf.
Så därför letar jag efter övningar som man gör dagligen som hjälper en med farten och med onani solona

Jag har spelat i 4 år ungefär, men har aldrig fastnat för att lära mig spela snabbt, eller solon, så därför är jag helt enkelt inte särskilt bra på det. Men plektrumteknik och sånt där har jag. Så det behöver inte vara jättenybörjar grejer.

Införskaffa John Petruccis instruktionsdvd Rock Discipline. Där finns några mysiga övningar. Man kan nästan säga att han närmar sig "gitarronanin" lite som en idrottsman iställe för musiker. T.ex. så inleder han med att stretcha. Jag rekommenderar den verkligen!
Citera
2009-03-05, 18:19
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Införskaffa John Petruccis instruktionsdvd Rock Discipline. Där finns några mysiga övningar. Man kan nästan säga att han närmar sig "gitarronanin" lite som en idrottsman iställe för musiker. T.ex. så inleder han med att stretcha. Jag rekommenderar den verkligen!
Usch! Mr. Petrucci, nej tack. Så extremt vill jag då inte ha det Snarare vanliga solon, 80'tals melodiska metal solon.
Citera
2009-03-05, 18:25
Medlem
Citat:
Usch! Mr. Petrucci, nej tack. Så extremt vill jag då inte ha det Snarare vanliga solon, 80'tals melodiska metal solon.
Du ville ju ha gitarronani! Finns det någon bättre att.. eh.. konsultera Men även om du vill ha 80'tals melodiska solon så skadar det ju fortfarande inte att vara bättre... rent tekniskt!
Citera
2009-03-07, 12:24
Medlem
taszhs avatar
Citat:

Ingen som vill hjälpa en stackars sate?
Citera
2009-03-07, 12:57
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ingen som vill hjälpa en stackars sate?

I taben för sweeppickingövningen jag laddade upp (finns några inlägg upp) så har jag skrivit med en uppvärmningsövning.
Den repeteras två gånger enligt taben, sen flyttar du ner en sträng, repetera, flytta ner osv. Den kan också spelas över nästan hela halsen, så om du vill öva upp finliret vid 12an och upp, lägg övningen där.
Sen stretchar jag alltid före och efter mina övningsessions.
Sträck ut armen rakt från kroppen, med handflatan ned mot golvet. Ta tag i varje finger för sig och dra dom nedåt/bakåt så att du känner att det drar i ovansidan av underarmen.
Sen vänder du handen så att handflatan pekar uppåt och repeterar stretchingen.
Ibland sitter jag också och stretchar fingrarna åt sidorna, det mjukar upp lite och underlättar om du måste nå långt när du spelar.

Jag kör även lite kromatiska, spanska och bluesskalor som del i min dagliga rutin. Dom spanska är faktiskt väldigt bra och uppvärmningsövningen jag pratade om tidigare bygger på en spansk position.

Jag är bakis och oduschad, så har överseende med skumma formuleringar och grammatiska fel.
Citera
2009-03-07, 15:25
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
I taben för sweeppickingövningen jag laddade upp (finns några inlägg upp) så har jag skrivit med en uppvärmningsövning.
Den repeteras två gånger enligt taben, sen flyttar du ner en sträng, repetera, flytta ner osv. Den kan också spelas över nästan hela halsen, så om du vill öva upp finliret vid 12an och upp, lägg övningen där.
Sen stretchar jag alltid före och efter mina övningsessions.
Sträck ut armen rakt från kroppen, med handflatan ned mot golvet. Ta tag i varje finger för sig och dra dom nedåt/bakåt så att du känner att det drar i ovansidan av underarmen.
Sen vänder du handen så att handflatan pekar uppåt och repeterar stretchingen.
Ibland sitter jag också och stretchar fingrarna åt sidorna, det mjukar upp lite och underlättar om du måste nå långt när du spelar.

Jag kör även lite kromatiska, spanska och bluesskalor som del i min dagliga rutin. Dom spanska är faktiskt väldigt bra och uppvärmningsövningen jag pratade om tidigare bygger på en spansk position.

Jag är bakis och oduschad, så har överseende med skumma formuleringar och grammatiska fel.
Tackar för det. Alla tips är uppskattade!

Nån som sitter inne på ännu fler övningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in