2010-06-06, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oboymannen
Utmärkt tråd, har fått bra tips här.

Dock har jag problem med högerhanden och att få en bra rytm. Jag kan i princip bara spela med slag neråt (vad kallas det?) Använder en nylonsträngad och slår med tummen, för slag uppåt använder jag tumnageln men träffar bara då bara de 3 nedersta strängar. Det låter inte bra; hårt som fan och inte med samma fina klang som vid downstrums. Vad finns det för tips och tekniker för det här?

Gärna tutorialvideos om någon trycker på sådana.

Det är nog inte så saftigt ljud, spela antingen med plektrum eller med nageltopparna istället så ska du se att du både kan slå snabbare och med accuracy.
Citera
2010-06-06, 19:28
Medlem
Artiqs avatar
Citat:
Utmärkt tråd, har fått bra tips här.

Dock har jag problem med högerhanden och att få en bra rytm. Jag kan i princip bara spela med slag neråt (vad kallas det?) Använder en nylonsträngad och slår med tummen, för slag uppåt använder jag tumnageln men träffar bara då bara de 3 nedersta strängar. Det låter inte bra; hårt som fan och inte med samma fina klang som vid downstrums. Vad finns det för tips och tekniker för det här?

Gärna tutorialvideos om någon trycker på sådana.

Du ska inte träffa alla strängar på vägen upp.
Citera
2010-06-06, 19:29
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artiq
Ursäkta?
Citera
2010-06-06, 19:30
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:

Nehe? Varför inte?
Citera
2010-06-06, 19:48
Medlem
minador: Med nageltopparna? Slår med tummens topp på vägen ner, men går inte när jag ska upp pga. nageln. Eller man kanske ska använda ett annat finger på upstrokes?

Ska man inte slå samma strängar på både vägen ner och upp?
Citera
2010-06-06, 19:51
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
minador: Med nageltopparna? Slår med tummens topp på vägen ner, men går inte när jag ska upp pga. nageln. Eller man kanske ska använda ett annat finger på upstrokes?

Ska man inte slå samma strängar på både vägen ner och upp?

Tummen ned, insidan av pek/lång/ring upp, kanske? Eller så skaffar du ett mjukt plektrum.

Vilka strängar man ska slå an beror helt på låten. Ibland en sträng, ibland alla.

Därför var Artiqs uttalande så dumt; det finns ju liksom ingen regel.
Citera
2010-06-06, 19:52
Medlem
barA-kruTs avatar
Jag spelade akustisk gitarr i typ 6 månader när jag var mindre, men jag har inte rört en gitarr sen dess och det har nog gått 10 minst. Och nu tänkte jag börja spela igen hur länge bruka det ta innan man kan spela dom vanliga nybörjare låtarna? Alltså jag menar spela normalt utan att 'hacka' upp sig
Citera
2010-06-06, 20:03
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barA-kruT
Jag spelade akustisk gitarr i typ 6 månader när jag var mindre, men jag har inte rört en gitarr sen dess och det har nog gått 10 minst. Och nu tänkte jag börja spela igen hur länge bruka det ta innan man kan spela dom vanliga nybörjare låtarna? Alltså jag menar spela normalt utan att 'hacka' upp sig
För vissa tar det en timme. För andra veckor.

På en vecka bör man kunna lära sig ett par ackord och känna sig bekväm med dem.
Citera
2010-06-06, 20:47
Medlem
barA-kruTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
För vissa tar det en timme. För andra veckor.

På en vecka bör man kunna lära sig ett par ackord och känna sig bekväm med dem.
Jag kommer ihåg rätt många ackord men det är 'förflyttningen' som är seg.
Citera
2010-06-06, 22:53
Medlem
Artiqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Nehe? Varför inte?

Det är det jag lärt mig när man strummar vanligt. Var från Learn and Master Guitar videosna tror jag. Det blir ju väldigt otympligt att försöka träffa alla strängarna när man strummar och är påväg upp.
Senast redigerad av Artiq 2010-06-06 kl. 23:00.
Citera
2010-06-06, 23:26
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Det är det jag lärt mig när man strummar vanligt. Var från Learn and Master Guitar videosna tror jag. Det blir ju väldigt otympligt att försöka träffa alla strängarna när man strummar och är påväg upp.
Blir väl snarare mycket mer otympligt att behöva "sikta" ena gången.
Citera
2010-06-06, 23:45
Medlem
Artiqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Blir väl snarare mycket mer otympligt att behöva "sikta" ena gången.
Sikta på vad`? JAg bara slår upp och träffar de understa strängarna. Det är svårare att träffa alla strängar på vägen upp än bara på de understa.
Senast redigerad av Artiq 2010-06-06 kl. 23:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in