2006-07-09, 22:24
Medlem
Fryers avatar
Jag har en sån Yamaha, den är rätt ok...
Hursomhelst vet man inte hur de båda gitarrerna skiljer sig åt genom att läsa på nätet. Gå och "testa" dem i affären, kolla vilken som känns bekvämast och om det verkligen är en sån "500kronorsskillnad".

Om du kommer tycka att det är kul så kommer inte det vara någon stor skillnad, och om du inte kommer att tycka det är roligt så kommer du inte vara sur över att ha "slängt ut massa pengar".

Men jag kan personligen säga att det är jävligt kul (även om jag kör med el)
Citera
2006-07-09, 22:38
Avslutad
För det första tycker jag du ska köpa stålsträngad gitarr istället, mycket bättre
ljud och mer känsla tycker jag.. Du kan få bra sådana för 900spänn..

Stämapparat är ett måste, det tar lång tid innan man kan stämma den själv.

Det du sa om att ta ackord, ladda ner programet Guitar pro.
Sedan är det bara att söka tabs på google, dc eller w/ever.

Du behöver inte kunna ta ackord för att spela via guitar pro,
utan det står var du ska hålla fingrarna, och vipps du kan spela
alla din favoritlåtar. I början kommer det vara jobbigt och tråkigt
säkert för det är svårt, men bara spela varje dag sen sitter det..
Som gångertabellen. Lycka till!
Citera
2006-07-10, 00:37
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ichisebe
För det första tycker jag du ska köpa stålsträngad gitarr istället, mycket bättre
ljud och mer känsla tycker jag.. Du kan få bra sådana för 900spänn..

Stämapparat är ett måste, det tar lång tid innan man kan stämma den själv.

Det du sa om att ta ackord, ladda ner programet Guitar pro.
Sedan är det bara att söka tabs på google, dc eller w/ever.

Du behöver inte kunna ta ackord för att spela via guitar pro,
utan det står var du ska hålla fingrarna, och vipps du kan spela
alla din favoritlåtar. I början kommer det vara jobbigt och tråkigt
säkert för det är svårt, men bara spela varje dag sen sitter det..
Som gångertabellen. Lycka till!

Jasså, en stålsträngad säger du! Jo..
Jag ska nog bara ta med mig visakortet ner till butiken, duka upp det på bordet och säga "Jag vill bli Jimmie Hendrix, hjälp!".

Nej men gå når och känna på det är nog bäst, jag vill spela lite rockigare låtar. Ska börja med aukustisk gura, fastnar jag blir det garanterat elgura senare (men det pallar jag inte börja med).
Citera
2006-07-10, 00:42
Medlem
stålsträngad behöver inte betyda elgura
Citera
2006-07-10, 03:17
Avslutad
Jerkyll; Vill du spela rockiga låtar ska du ju ha just stålsträngad
Även bra för blues och det mesta annat.. Och som ovanstående person sa.
Det behöver inte betyda elgitarr, Jag menar vanlig ackustisk fast med stål
strängar istället för nylon..
Citera
2006-07-18, 11:10
Medlem
www.tabheaven.com
Citera
2006-07-18, 13:57
Medlem
Ett-Nolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ichisebe
Jerkyll; Vill du spela rockiga låtar ska du ju ha just stålsträngad
Även bra för blues och det mesta annat.. Och som ovanstående person sa.
Det behöver inte betyda elgitarr, Jag menar vanlig ackustisk fast med stål
strängar istället för nylon..

stålsträngad har också lite mindre mellanrum mellan strängarna och smalare hals vilket bör göra den lite lättare att spela på om man är nybörjare
Citera
2006-07-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ett-Noll
stålsträngad har också lite mindre mellanrum mellan strängarna och smalare hals vilket bör göra den lite lättare att spela på om man är nybörjare

Egentligen är det en smaksak. Jag har alltid tyck den exakta motsatsen. Nej, bred hals skall det vara.

Egentligen så är det väldigt svårt att rekommendera en bra gitarr eftersom det enda som spelar roll är hur du tycker att gitarren känns att spela på. Gå in på närmaste musikbörsen och prova några olika guror.
Själv har jag alltid älskat nylonljudet, men alltid tyckt att det är jobbigt att spela på.
Om du i framtiden planerar att börja spela elgitarr så kan det vara bättre att börja med en stålsträngad akustisk. Annars kommer du att få det väldigt svårt när du skall byta nylon->elgitarr.
Detta är mina personliga erfarenheter.
Citera
2006-07-18, 22:22
Medlem
L_ps avatar
Jag kan rekomendera dig att köpa en nylonsträngad till en början!
För det första är dem oftast billigare, för det andra kommer stålsträngarna i princip skära sönder dina fingertoppar innan du härdat dom efter att ha spelat ett tag och för det tredje så är väl (billiga) nylonsträngade gitarrer med sina breda halsar och lägra mellanrum mellan strängarna anpassade just för nybörjare? Hur som helst, ha tålamod så kommer det att gå skitbra!
Citera
2006-07-18, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L_p
Jag kan rekomendera dig att köpa en nylonsträngad till en början!
För det första är dem oftast billigare, för det andra kommer stålsträngarna i princip skära sönder dina fingertoppar innan du härdat dom efter att ha spelat ett tag och för det tredje så är väl (billiga) nylonsträngade gitarrer med sina breda halsar och lägra mellanrum mellan strängarna anpassade just för nybörjare? Hur som helst, ha tålamod så kommer det att gå skitbra!

Började lira för ett halvår sen. Har blivit biten! Älskar att lira!

Det är sant att stålsträngarna tär på fingertopparna samt pekfingret när man tar barreackord... Men vill du köra den hårda men lönsamma vägen så satsa på en stålsträngad. Tycker det oftas låter mycket bättre dessutom... Jose Gonzales är undantaget.

och ha tålamod som sagt. Spela låtar du hört eller tycker om och lär dig dom första ackorden typ A, D, G, C osv... Sen bygga vidare på det.

Lycka till, man blir lycklig när man känner att man gör framsteg.
Citera
2006-07-18, 22:39
Medlem
L_ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex_kidd
Började lira för ett halvår sen. Har blivit biten! Älskar att lira!

Det är sant att stålsträngarna tär på fingertopparna samt pekfingret när man tar barreackord... Men vill du köra den hårda men lönsamma vägen så satsa på en stålsträngad. Tycker det oftas låter mycket bättre dessutom... Jose Gonzales är undantaget.

och ha tålamod som sagt. Spela låtar du hört eller tycker om och lär dig dom första ackorden typ A, D, G, C osv... Sen bygga vidare på det.

Lycka till, man blir lycklig när man känner att man gör framsteg.

Hårda vägen definitivt, men lönsama? Är det egentligen mer lönsamt att BÖRJA spela med en stålsträngad än en nylonsträngad? Jag anser i alla fall att det är bättre att börja med en nylon och nöta in grundackord och ett par låtar så man blr hyfsat säker på det innan man köper en stålsträngad, men alla är vi olika, och tur är väl det?

Helt rätt, man blir lycklig när man gör framsteg, det är det som varit min stora morot under mitt spelande. Det och när folk berömmer en för ens skicklighet!!

Blev sjukt sugen på att lira nu bara för det....

Pejz
Citera
2006-07-19, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L_p
Hårda vägen definitivt, men lönsama? Är det egentligen mer lönsamt att BÖRJA spela med en stålsträngad än en nylonsträngad? Jag anser i alla fall att det är bättre att börja med en nylon och nöta in grundackord och ett par låtar så man blr hyfsat säker på det innan man köper en stålsträngad, men alla är vi olika, och tur är väl det?

Helt rätt, man blir lycklig när man gör framsteg, det är det som varit min stora morot under mitt spelande. Det och när folk berömmer en för ens skicklighet!!

Blev sjukt sugen på att lira nu bara för det....

Pejz

OK, huruvida det är den lönsamma vägen lär de lärda tvista om Hur länge har du lirat L_p?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in