2009-09-02, 07:54
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontzohr
Jo jag skiter nog i det, är inte händig direkt heller Jo, får ta mig dit och provspela, Ja, men utvecklades inte innan 15! dom första fem åren var det mest Dm, Am och små enkla notstycken och jag utvecklades inte alls eftersom jag aldrig tränade hemma. Men för några år sen så började en polare till mig spela gitarr, och då satt vi och spelade som fan i en vecka alltså, och efter det släppte det! Och nu lirar jag åtskilliga timmar varje dag!

Nu fick du en ointressant historia på köpet men den bjuder jag på!

Edit: Det jag egentligen borde svarat var förstås; på vilket sätt är den mer svårspelad?
Mysig historia

Dyrare gitarrer brukar vara mer svårspelade då de har relativt hög stränghöjd. De har de för att då får man ett starkare ljud (och att minimera riskerna för skorrande). Skillnaden är inte så jättestor, men det är bra att veta att en "bra" gitarr behöver inte alltid vara mer lättspelad. Jag snackar alltså om de som kostar runt 5 papp. Har aldrig lirat på någon värstinggitarr själv.
Citera
2009-09-02, 11:34
Medlem
Fargoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontzohr
Ingen aning Min första gitarr, fick den när jag var runt 10, Chansar på att den kostade mellan 500-1000 kr. Träet mellan banden är helt utnötta så man får inget fäste med strängarna. Och strängarna är stenhårda (antar att just det kan fixas med att byta strängar?. Och stränghöjden är helt åt helvete, det går väll inte att fixa på en billig akustisk? Hittar inga muttrar att vrida på iaf...

Om jag nu köper en ny, vad är så bra med den du länkade?

Lika bra att köpa en ny. Den där är antagligen ett hopplöst fall. Lägg ut 2-3k så får du en gitarr som duger att spela på, håller länge och är säkerligen 100 gånger bättre än din gamla.
Citera
2009-09-02, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Lika bra att köpa en ny. Den där är antagligen ett hopplöst fall. Lägg ut 2-3k så får du en gitarr som duger att spela på, håller länge och är säkerligen 100 gånger bättre än din gamla.
Siktar på att köpa en elgitarr inom en snar framtid, har sparat till det ett bra tag, men nu blev inköpet av en akustisk plötsligt akut. Så tänker inte lägga ut mer än 1-1.5k.
Citera
2009-09-03, 06:46
Medlem
DannyDannyDannys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avan
Eller för någon som inte lärt sig skalor och vart tonerna sitter din idiot
Ganska mycket roligare och lära sig själv. Då man blir tondöv annars.
Citera
2009-09-03, 11:11
Medlem
Rajvsarns avatar
Hej! Precis som TS så vill jag försöka lära mig spela gitarr.
Jag har nästan ingen erfarenhet av gitarrspelande, förutom då jag spelade lite akustisk gitarr på musiklektionerna i högstadiet (och guitar hero ). Skämt åsido, jag skulle verkligen vilja lära mig spela gitarr! Men jag har ingen aning om hur jag ska börja. Ska jag läsa på internet / titta på youtube filmer eller ta lektioner? Den musiken jag vill spela är främst metal, men det kanske inte är så bra att börja med.

Jag har kollat lite på gitarrer, och undrar om den här skulle vara bra som nybörjargitarr:
http://www.thomann.de/se/epiphone_lp_special_black.htm

Alla svar uppskattas!
Citera
2009-09-03, 12:00
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Mysig historia

Dyrare gitarrer brukar vara mer svårspelade då de har relativt hög stränghöjd. De har de för att då får man ett starkare ljud (och att minimera riskerna för skorrande). Skillnaden är inte så jättestor, men det är bra att veta att en "bra" gitarr behöver inte alltid vara mer lättspelad. Jag snackar alltså om de som kostar runt 5 papp. Har aldrig lirat på någon värstinggitarr själv.

Borde det inte bli lättare och spela om gitarren inte skorrar?
Citera
2009-09-03, 12:02
Medlem
h4xx3r_kuks avatar
de e ju bara att justera så attd det inte skorrar ju :P
Citera
2009-09-03, 15:03
Medlem
-Johan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rajvsarn
Hej! Precis som TS så vill jag försöka lära mig spela gitarr.
Jag har nästan ingen erfarenhet av gitarrspelande, förutom då jag spelade lite akustisk gitarr på musiklektionerna i högstadiet (och guitar hero ). Skämt åsido, jag skulle verkligen vilja lära mig spela gitarr! Men jag har ingen aning om hur jag ska börja. Ska jag läsa på internet / titta på youtube filmer eller ta lektioner? Den musiken jag vill spela är främst metal, men det kanske inte är så bra att börja med.

Jag har kollat lite på gitarrer, och undrar om den här skulle vara bra som nybörjargitarr:
http://www.thomann.de/se/epiphone_lp_special_black.htm

Alla svar uppskattas!

Ja den gitarren duger för att lära sig på. Fast det enda som egentligen är bra med den är att den ser bra ut.

Du kan ju egentligen börja vart du vill, men vanligast är att man lär in ett par ackord, det kan du göra från bok eller internet. Har du ingen bok men internet föreslår jag internet. Googla "lära sig gitarr", eller på engelska "learning guitar".

Annars rekommenderar jag lektioner, det är något jag önskar jag gjort tidigare. Då är det ju lättare att få det förklarat just varför det är så, och så vidare. Man kan ju inte alltid fråga en bok/hemsida tyvärr.

Har spelat nu "mer seriöst" i kanske 3 år, men har fortfarande mycket att lära och funderar på att snart ta lektioner, om det finns möjlighet.

Lycka till.
Citera
2009-09-03, 15:45
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Borde det inte bli lättare och spela om gitarren inte skorrar?
Skorrande är ju bara oljud som kan slinka in om stränghöjden är för låg. Eller jag förstår inte riktigt din poäng.
Citera
2009-09-03, 16:46
Bannlyst
Mitt råd är att börja studera blues/bluesbaserad musik. Det är grunden till att bli en bra rockgitarrist.

Att negligera det kan leda till att man börjar låta som Steve Vai.. hemska tanke
Citera
2009-09-03, 16:59
Medlem
Rajvsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Johan-
Ja den gitarren duger för att lära sig på. Fast det enda som egentligen är bra med den är att den ser bra ut.

Du kan ju egentligen börja vart du vill, men vanligast är att man lär in ett par ackord, det kan du göra från bok eller internet. Har du ingen bok men internet föreslår jag internet. Googla "lära sig gitarr", eller på engelska "learning guitar".

Annars rekommenderar jag lektioner, det är något jag önskar jag gjort tidigare. Då är det ju lättare att få det förklarat just varför det är så, och så vidare. Man kan ju inte alltid fråga en bok/hemsida tyvärr.

Har spelat nu "mer seriöst" i kanske 3 år, men har fortfarande mycket att lära och funderar på att snart ta lektioner, om det finns möjlighet.

Lycka till.

Okej, tack för tipsen!
Skulle du kunna rekommendera en annan gitarr (eller ett sånt där gitarrpaket) om den där inte är så bra? Jag kan tänka mig att betala max 2000kr för den, om det blir något av det hela så får jag väl köpa en bättre gitarr i framtiden.
Senast redigerad av Rajvsarn 2009-09-03 kl. 17:02.
Citera
2009-09-03, 19:02
Medlem
-Johan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rajvsarn
Okej, tack för tipsen!
Skulle du kunna rekommendera en annan gitarr (eller ett sånt där gitarrpaket) om den där inte är så bra? Jag kan tänka mig att betala max 2000kr för den, om det blir något av det hela så får jag väl köpa en bättre gitarr i framtiden.

Generellt så får man det man betalar för så den duger mycket väl när det gäller <2000kr. Annars Squire Stratocaster kan funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in