Citat:
Ursprungligen postat av Rajvsarn
Hej! Precis som TS så vill jag försöka lära mig spela gitarr.
Jag har nästan ingen erfarenhet av gitarrspelande, förutom då jag spelade lite akustisk gitarr på musiklektionerna i högstadiet (och guitar hero

). Skämt åsido, jag skulle verkligen vilja lära mig spela gitarr! Men jag har ingen aning om hur jag ska börja. Ska jag läsa på internet / titta på youtube filmer eller ta lektioner? Den musiken jag vill spela är främst metal, men det kanske inte är så bra att börja med.
Jag har kollat lite på gitarrer, och undrar om den här skulle vara bra som nybörjargitarr:
http://www.thomann.de/se/epiphone_lp_special_black.htm
Alla svar uppskattas!
Ja den gitarren duger för att lära sig på. Fast det enda som egentligen är bra med den är att den ser bra ut.
Du kan ju egentligen börja vart du vill, men vanligast är att man lär in ett par ackord, det kan du göra från bok eller internet. Har du ingen bok men internet föreslår jag internet. Googla "lära sig gitarr", eller på engelska "learning guitar".
Annars rekommenderar jag lektioner, det är något jag önskar jag gjort tidigare. Då är det ju lättare att få det förklarat just varför det är så, och så vidare. Man kan ju inte alltid fråga en bok/hemsida tyvärr.
Har spelat nu "mer seriöst" i kanske 3 år, men har fortfarande mycket att lära och funderar på att snart ta lektioner, om det finns möjlighet.
Lycka till.