2011-02-19, 12:02
Medlem
GaletAnonyms avatar
En fråga till er som snarare ser greppbrädan som ett gäng toner istället för band och strängar, hur lärde ni er(memorerade) var tonerna var placerade? Själv sitter jag alltid och räknar med toncirkeln från 1a/5e/12e bandet(där jag kan tonerna) när jag vill veta och har hoppats på att resten ska komma genom detta men det har inte skett. Jag eftersöker nu era erfarenheter, hur lärde ni er detta?

Kom det naturligt? Utövade ni någon speciell övning? Alla tips är välkomna, jag känner att jag måste lära mig det här nu!
Citera
2011-02-19, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaletAnonym
En fråga till er som snarare ser greppbrädan som ett gäng toner istället för band och strängar, hur lärde ni er(memorerade) var tonerna var placerade? Själv sitter jag alltid och räknar med toncirkeln från 1a/5e/12e bandet(där jag kan tonerna) när jag vill veta och har hoppats på att resten ska komma genom detta men det har inte skett. Jag eftersöker nu era erfarenheter, hur lärde ni er detta?

Kom det naturligt? Utövade ni någon speciell övning? Alla tips är välkomna, jag känner att jag måste lära mig det här nu!
För mig kom det i samband med att jag pluggade skalor. Närmare specifikt kyrkotonarterna, vill jag minnas. Jag ser inte skalor som en samling boxar över hela greppbrädan, utan jag ser tonerna tillhörande skalan. Jag kände att det skulle frigöra mitt spelande att inte se ett gäng boxar, utan toner. Så jag lärde mig tonerna i samband med skalorna, på något vis. Sedan har det utvecklats när man har räknat ut ackord, kontrollerat intervall etc. etc. Det kom som naturligt i samband med teoriplöjande!
Citera
2011-02-21, 19:26
Medlem
Handikappadkrabbas avatar
Fråga angående strängar till country/western gitarr

Jag köpte en gitarr för några månader sedan, på den satt dessa strängar:
Fender® Dura-Tone® Coated 80/20 Bronze (.012-.052 Gauge)

Bytte häromdagen strängar till dessa:
http://www.martinguitar.com/strings/display_set.php?display=124
(Martin SP Phosphor Bronze .013-.056 Gauge)

Tycker nu att det låter alldeles förskräckligt skränigt och högljutt när jag strummar med plektrum
Det låter bra när man "pickar", men det gör jag sällan.

Vad är det som orsakar detta? Materialet? Den ökade tjockleken?
Vad ska man välja för strängar om man vill ha ett lugnare/mjukare ljud, som lämpar sig för strumming?
Citera
2011-02-21, 19:36
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handikappadkrabba
Fråga angående strängar till country/western gitarr

Jag köpte en gitarr för några månader sedan, på den satt dessa strängar:
Fender® Dura-Tone® Coated 80/20 Bronze (.012-.052 Gauge)

Bytte häromdagen strängar till dessa:
http://www.martinguitar.com/strings/display_set.php?display=124
(Martin SP Phosphor Bronze .013-.056 Gauge)

Tycker nu att det låter alldeles förskräckligt skränigt och högljutt när jag strummar med plektrum
Det låter bra när man "pickar", men det gör jag sällan.

Vad är det som orsakar detta? Materialet? Den ökade tjockleken?
Vad ska man välja för strängar om man vill ha ett lugnare/mjukare ljud, som lämpar sig för strumming?

Det kan la vara så att du har ett för hårt plektrum alt. en knasig teknik där du river på strängarna i sidled när du strummar.

Ju tunnare strängar, ju snällare ljud.
Citera
2011-02-21, 22:16
Medlem
Handikappadkrabbas avatar
Hmm okej ska kolla över tekniken, och skaffa ett mjukare plektrum. Det jag har nu är hårt.
Citera
2011-02-22, 01:40
Medlem
Nä, nu jävlar ska jag lära mig spela gitarr.
Skiten har hängt på väggen i över 4 år och jag kan knappt ett ackord.
När jag fick den så petade jag runt med lite tabs och det var väl kul när det lät någorlunda likt men sen vart jag så förbannad så jag gav upp.

Så, hur ska jag börja?
Ska jag bara sitta och nöta in ackord?
Ska jag leka runt med tabbar igen?

Tips om bra guider online uppskattas! Jag har hittat några men jag vill gärna ha tips på en riktigt bra. Kanske någon som ni lärt er av?

Privatlektioner är inget jag har råd med.
Citera
2011-02-22, 14:58
Medlem
Halloj ! är det nån som har koll på vad jag kan få för en esp ltd ex-401 black nu när dom har slutats tillverkas ? lr ska man kanske spara på den o se om värdet stiger ? hehe
Citera
2011-02-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaliss
När jag fick den så petade jag runt med lite tabs och det var väl kul när det lät någorlunda likt men sen vart jag så förbannad så jag gav upp.

Så, hur ska jag börja?

Tips om bra guider online uppskattas! Jag har hittat några men jag vill gärna ha tips på en riktigt bra. Kanske någon som ni lärt er av?

Kul!

www.justinguitar.com är en otroligt bra sida, där finns nästan allt du behöver för att komma igång och lite till. Kolla Beginners Course.

Sen rekommenderar jag dig starkt att försöka lära dig lite teori i samma veva. När du utvecklas kommer du ångra dig om du inte lärt dig det innan.
Citera
2011-02-22, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skates
Halloj ! är det nån som har koll på vad jag kan få för en esp ltd ex-401 black nu när dom har slutats tillverkas ? lr ska man kanske spara på den o se om värdet stiger ? hehe
Om kanske 30 år så har värdet möjligtvis stigit... upp till dig om du vill vänta så länge. Det var ju ingen ovanlig modell när den tillverkades direkt och är inte bättre (speccmässigt iaf) i jämförelse med dom modellerna som ersatt den.
Citera
2011-02-23, 11:02
Medlem
Finnelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaliss

Så, hur ska jag börja?

Det är lite olika vad folk anser som bäst för att börja med. Jag själv ägnade mitt första år till att bara spela ackord och enkla skalor för att få igång tempot i de båda händerna och så att de blir "samspelta".
Lättast är att spela den musik du tycker om, då intresset inte svalnar lika lätt. Men börja lära dig ackord, skillnaden mellan dur och moll, baré etc. Förstå grundtonerna i melodier och liknande så kommer du utvecklas snabbt.

ultimate-guitar.com är en mycket bra sida med ackord och tabulatur. Ladda ner guitar pro!
Citera
2011-02-24, 16:23
Medlem
Halloj, är ganska ny på gitarr å lärt mig några ackord, men köpte en Capo/Barréklämma för ett tag sedan. Köpte en "Shubb Capo för Klassisk gitarr (Nylonsträngad)" från gitarren.se (går inte att länka den). Men det låter totalt jävla värdelöst när man sätter på den, antar att man inte kan göra så mycket fel, och gitarren är stämd och låter bra utan, men när man sätter på Capon låter det förjävligt, någon som vet vad som/jag gör för fel? :P
Citera
2011-02-24, 18:44
Medlem
Headshrinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepD0wn
Halloj, är ganska ny på gitarr å lärt mig några ackord, men köpte en Capo/Barréklämma för ett tag sedan. Köpte en "Shubb Capo för Klassisk gitarr (Nylonsträngad)" från gitarren.se (går inte att länka den). Men det låter totalt jävla värdelöst när man sätter på den, antar att man inte kan göra så mycket fel, och gitarren är stämd och låter bra utan, men när man sätter på Capon låter det förjävligt, någon som vet vad som/jag gör för fel? :P

Efter som att du köpte en shubb så har du ju privilegiet att kunna skruva åt den eller lätta på spänningen. Du ska inte ha för hårt för då låter det pankaka, hellre lite lösare, ja skruva lite så märker du när det låter bra. Sen ska du sätta den så nära det band du ska transportera låten till. Säg t.ex att du ska ha en capo på 3e band så ska den sitta så här; http://wccworship.files.wordpress.com/2009/09/kyser_classical_capo.jpg
Senast redigerad av Headshrinker 2011-02-24 kl. 18:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in