2009-09-03, 22:25
Medlem
milkmannenknas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uttersvamp
Huvudriffet i Smoke on the water med Deep Purple respektive Seven nation army med White Stripes är väldigt lätt att lära sig.

Men ack så uttjatat!
Citera
2009-09-04, 01:54
Medlem
som erfaren metallirare som har lagt enormt mycket tid med guran har jag ett viktigt tips! näst intill allt sitter i högerhanden(antar att du håller guran åt "rätt" håll). att flytta fingrarna på halsen lär man sig under tiden och det går ganska snabbt i jämförelse med vad det tar att utveckla en effektiv, snabb och vacker högerhandsteknik.
Citera
2009-09-04, 16:59
Medlem
milkmannenknas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hrym
jag skulle aldrig satsat på att köpa ett gitarrpaket, för en lite högre summa kan du få på tok mycket bättre grejjer härifrån:

http://www.thomann.de/se/gitarrer_basar.html

och nu tänker du "beställa gitarr från en hemsida, är han inte klok?" men så är inte fallet, det som är bra med thomann är det här:

"Alla priser är brutto inklusive svensk moms. Vi har 30 Dagar Pengarna Tillbaka och 3 års Garanti på ALLA VAROR (undantaget förbrukningsmaterial t.ex strängar, trumpinnar etc.) Minimiorder är 25€. Leveranskostnad till Sverige är ALLTID 15€ oavsett vad du beställer!" (tagit från hemsidan)

så med andra ord, det är svinbillig frakt (max 200 spänn, typ..) och 3 års garanti och 30 dagars öppet köp!

http://www.thomann.de/se/epiphone_lp_special_black.htm

http://www.thomann.de/se/marshall_mg15cd.htm

där har du ett jävligt bra "startpaket" som jag hade satsat på ifall jag hade köpt min första gitarr. du får en "märkesgitarr" som håller jävligt bra och en bra första förstärkare, satsa på det säger jag!

ifall du vill pröva gitarren, pröva bara en epiphone på närmsta musikaffär, skillnaden på en musikaffär och thomann är att thomann är exakt samma grej bara att det är jävligt mycket billigare!

lycka till med köpet!

edit: såg att det var en epiphone på musikbörsen länken med, men den jag länkade har lite finare micar (special 2:a) och annan finish.

samt att du får en mycket bättre stärkare.

Dessutom om jag inte missminner mig så är det gratis frakt om man handlar över en viss summa?
Citera
2009-09-04, 17:06
Medlem
milkmannenknas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanson
Jag har lärt mig G major, D major och C major, detta är vad det heter på engelska antar jag. Då jag har lärt mig dessa ackord från en engelsk sida?

Men vad innebär ett "major" ackord?

Finns det någon bra(möjligtvis svensk sida) där man kan lära sig alla moll- och durackord?

ett major ackord är den engelska benämningen på basackordet.. på svenska så skulle jag kalla ackorden du nämner att du lärt dig för endast "G, D och C". Major (engelskt uttal) är alltså grundackordet.
Sen finns det exempelvis F sharp (F#) som innebär att du går upp ett tonsteg. Alltså istället för första bandet på E så går du på andra bandet, så enkelt är det.

Sen finns det andra engelska uttryck med jag antar att de viktigaste är major och minor. Minor är ett moll, som exempelvis Em
Citera
2009-09-04, 18:03
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milkmannenkna
ett major ackord är den engelska benämningen på basackordet.. på svenska så skulle jag kalla ackorden du nämner att du lärt dig för endast "G, D och C". Major (engelskt uttal) är alltså grundackordet.
"Dur" heter det på Svenska.
Citera
2009-09-04, 20:33
Medlem
Kort och enkelt; kan man ta esus4 i barreform och isåfall hur?
Citera
2009-09-04, 20:34
Medlem
husseinbolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Köp begagnat. Jag skulle vilja påstå att det finns ingen gitarr som har dåligt ljud! Bara ett annorlunda.

Det viktiga är att den känns skön.

finns inga dåliga gitarrer bara dåliga gitarrister
Citera
2009-09-04, 21:11
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mweiner
Kort och enkelt; kan man ta esus4 i barreform och isåfall hur?

Kod:
e | -7--
B | -10-
G | -9--
D | -9--
A | -7--
E | ----

eller

e | -12-
B | -12-
G | -14-
D | -14-
A | -14-
E | -12-
Citera
2009-09-04, 23:08
Medlem
Gratis gitarrlektioner på nätet

Hej!
Jag driver hemsidan http://www.guitarforanyone.com
Där finns massor med gratis lektioner om hur man stämmer gitarren, läser tabulatur, powerchords, barreackord, riff och låtar, bluesriff och improvisation, gitarrens toner och mycket mer.

Hoppas att dessa lektioner kan vara till någon nytta,
lycka till
Citera
2009-09-05, 09:41
Medlem
Izunis avatar
Tackar för alla svar, hittils har det gått bra och jag har lärt mig en hel del, dock så har det inte blivit lika mycket som jag hoppades på pga att jag började på universitetet och det är mycket att göra just nu. förhoppningsvis blir det mer gitarr sen .
Citera
2009-09-05, 16:33
Medlem
banenes avatar
Jag har också fått för mig att jag ska lära mig lira gitarr så jag gick och köpte med en akustisk Fender igår. Nu ska jag bara lära mig grunderna. Man vill ju gärna vara grym från början men det går ju dessvärre inte
Citera
2009-09-05, 16:38
Medlem
SexMurderArts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wretborn
som erfaren metallirare som har lagt enormt mycket tid med guran har jag ett viktigt tips! näst intill allt sitter i högerhanden(antar att du håller guran åt "rätt" håll). att flytta fingrarna på halsen lär man sig under tiden och det går ganska snabbt i jämförelse med vad det tar att utveckla en effektiv, snabb och vacker högerhandsteknik.
Hahaha! Vill va lite speciell ikväll? Vacker högerhandsteknik...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in