2008-08-30, 23:12
  #685
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Fick en Jackson JS 30 RR (bild) idag och fyfan vad dryg den är att spela sittandes, men den var såå cool så det fick bli den ändå

Hur gör ni när ni spelar sittandes på liknande gitarrer? Att kila fast låret mellan "vingarna" verkar vara vanligast, men sladden går därifrån på denna så jag måste sätta denna ╓ sida av sladden där, men då hamnar sladden i kläm mellan gitarren och låret och det känns som att skiten kan ta skada då.

Edit: också, någon som har någon idé om hur man kan förvara den om man inte har ett ställ? Just nu ligger den på sängen, men jag vill inte sova på golvet inatt.


ställ den i datorstolen, gör jag med min.
Citera
2008-08-30, 23:51
  #686
Medlem
wzbzs avatar
Okej, tack får svar båda två!
Citera
2008-08-31, 12:11
  #687
Bannlyst
Tja, jag har spelat gitarr ca 6 månader. Men jag kan noll om musikteori, så jag tänkte börja kolla upp det lite. Nu till min fråga - är det nödvändigt att lära sig namnen på alla noter på gitarrhalsen? Alltså detta: http://www.algodemusica.com/files/notas_guitarra.png

Tacksam för svar
Citera
2008-08-31, 12:33
  #688
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaBatYD
Tja, jag har spelat gitarr ca 6 månader. Men jag kan noll om musikteori, så jag tänkte börja kolla upp det lite. Nu till min fråga - är det nödvändigt att lära sig namnen på alla noter på gitarrhalsen? Alltså detta: http://www.algodemusica.com/files/notas_guitarra.png

Tacksam för svar

Det är bra att kunna, ja. Det är inte så svårt som det ser ut heller - finns ju bara 12 toner
Citera
2008-08-31, 14:10
  #689
Medlem
cc_cowboys avatar
Tips på bra halvakustisk stålträngad gitarr

Jag har spelat ett tag på en vanlig nylonsträngad akustisk gitarr men vill nu gå över till en halvakustisk gitarr. Har ett litet problem då jag är värdelös på gitarrer, har inte orkat sätta mig in i det bara spela.

Behöver nu tips på bra gitarrer, vad jag ska tänka på osv. Vill lägga högst 5000 kr, gärna begagnat. Mic och möjlighet att koppla in till förstärkare också.

Tacksam för alla tips och svar som tar mig närmare ett köp.
__________________
Senast redigerad av cc_cowboy 2008-08-31 kl. 14:18.
Citera
2008-08-31, 14:14
  #690
Medlem
Noetlovskijs avatar
http://www.thomann.de/se/ibanez_aw40cent_westerngitarre.htm

Har skänkt mig många fina stunder, faktiskt.
Citera
2008-08-31, 14:25
  #691
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Det är bra att kunna, ja. Det är inte så svårt som det ser ut heller - finns ju bara 12 toner
Här kommer en riktig noobfråga...
Hur kan flera olika frets/strängar framkalla samma ton?
Jag strukit över alla "G# Ab", men detsamma gäller även de andra noterna:
http://i36.tinypic.com/2b6rme.png

Edit: Jag trodde att bilden skulle föreställa en gitarrs strängar, men det kanske den inte gör?
Citera
2008-08-31, 14:50
  #692
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Här kommer en riktig noobfråga...
Hur kan flera olika frets/strängar framkalla samma ton?
Jag strukit över alla "G# Ab", men detsamma gäller även de andra noterna:
http://i36.tinypic.com/2b6rme.png

Edit: Jag trodde att bilden skulle föreställa en gitarrs strängar, men det kanske den inte gör?

t.ex. 5e band på tjocka E-strängen är samma som lös A-sträng. I samma oktav. En oktav innehåller 12 toner innan samma toner börjar om igen fast en oktav upp.

12e bandet på E-strängen är samma ton som lös E-sträng fast en oktav upp.

sen är t.ex. 7e bandet på D-strängen samma som 5e bandet på E-strängen. Så är det bara uttänkt med gitarren och intervallerna mellan toner. Eftersom det finns 12 toner i det västerländska systemet så är det ju oundvikligt att samma toner upprepas på en gitarr med 6 strängar och 24 band på varje sträng.

Det bara är så
Citera
2008-08-31, 15:11
  #693
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
t.ex. 5e band på tjocka E-strängen är samma som lös A-sträng. I samma oktav. En oktav innehåller 12 toner innan samma toner börjar om igen fast en oktav upp.

12e bandet på E-strängen är samma ton som lös E-sträng fast en oktav upp.

sen är t.ex. 7e bandet på D-strängen samma som 5e bandet på E-strängen. Så är det bara uttänkt med gitarren och intervallerna mellan toner. Eftersom det finns 12 toner i det västerländska systemet så är det ju oundvikligt att samma toner upprepas på en gitarr med 6 strängar och 24 band på varje sträng.
Här kommer fler noobfrågor (bear with me!)...
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
12:e bandet på E-strängen är samma ton som lös E-sträng fast en oktav upp
Denna ton är alltså i sin tur samma som 5:e bandet på E-strängen, 5:e bandet på e-strängen, 2:a bandet på G-strängen, 7:e bandet på D-strängen och 10:e strängen på B-bandet, eller har jag fått det hela om bakfoten?
  • 0 är ju öppen sträng, men varför är 12:e och 24:e bandet markerat med gul färg?
    http://i36.tinypic.com/2b6rme.png
    Det finns väl f.ö. bara 23 band på en gitarr?
  • Vad menas med "sus"?
  • Om jag har förstått det hela rätt så är "#" moll-noter, right?
    Vad menas då med de små bokstäverna som finns på vissa band?
Citera
2008-08-31, 15:19
  #694
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Här kommer fler noobfrågor (bear with me!)...
Denna ton är alltså i sin tur samma som 5:e bandet på E-strängen, 5:e bandet på e-strängen, 2:a bandet på G-strängen, 7:e bandet på D-strängen och 10:e strängen på B-bandet, eller har jag fått det hela om bakfoten?
  • 0 är ju öppen sträng, men varför är 12:e och 24:e bandet markerat med gul färg?
    http://i36.tinypic.com/2b6rme.png
    Det finns väl f.ö. bara 23 band på en gitarr?
  • Vad menas med "sus"?
  • Om jag har förstått det hela rätt så är "#" moll-noter, right?
    Vad menas då med de små bokstäverna som finns på vissa band?

Lös E-sträng = E
5e band E-sträng = A
12e band E-sträng = E

Lös A-sträng = A
5e band A-sträng = D
12e band A-sträng = A

osv.

# = höjd
b = sänkt

Har varken med dur eller moll att göra. Som du kan se så efter ett G så står det G#, och om # betyder höjt så blir det alltså ett höjt G (G# giss).

Öppen, 12e och 24e är markerat eftersom de är grundtonen för strängen fast i olika oktaver. Det finns gitarrer med 18, 20, 22, 24, 27 band. Det är de vanligaste.
Citera
2008-08-31, 16:03
  #695
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
# = höjd
b = sänkt
På en gitarr innebär det alltså att man spelar på nästkommande fret för att höja tonen och föregående för att sänka tonen?

De olika strängarna på en gitarr är e, B, G, D, A samt E.
  • Sänkt e = Ess, Höjt e = Eiss
  • Sänkt B = Bess, Höjt B = Biss
  • Sänkt G = Gess, Höjt G = Giss
  • Sänkt D = Dess, Höjt D = Diss
  • Sänkt A = Ass, Höjt A = Aiss
Är sänkt/höjt E samma sak som sänkt/höjt e?
Vad är detta "sus" som folk talar om ibland?

Vad tjänar man på att lära sig det här systemet med de olika tonerna och skalorna?
Alla tabs jag har sett har bara markerat vilken sträng/vilket band man skall spela på.
Citera
2008-08-31, 16:08
  #696
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
På en gitarr innebär det alltså att man spelar på nästkommande fret för att höja tonen och föregående för att sänka tonen?

De olika strängarna på en gitarr är e, B, G, D, A samt E.
  • Sänkt e = Ess, Höjt e = Eiss
  • Sänkt B = Bess, Höjt B = Biss
  • Sänkt G = Gess, Höjt G = Giss
  • Sänkt D = Dess, Höjt D = Diss
  • Sänkt A = Ass, Höjt A = Aiss
Är sänkt/höjt E samma sak som sänkt/höjt e?
Vad är detta "sus" som folk talar om ibland?

Vad tjänar man på att lära sig det här systemet med de olika tonerna och skalorna?
Alla tabs jag har sett har bara markerat vilken sträng/vilket band man skall spela på.

Att lära sig sånt här gjorde jag inte förrän efter flera år när jag började gymnasiet och vi hade kursen Gehörs/Musiklära

Ett höjt E är oftast ett F.

Att skriva ett litet e när man talar om gitarrsträngar är för att hålla reda på vilken som är vilken. E = tjocka/låga e = tunna/höga.

Ja, # är ett band upp och b ett band ner.

Sus

Mitt tips är att glömma teorin i början och bara spela för glatta livet
__________________
Senast redigerad av Noetlovskij 2008-08-31 kl. 16:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in