Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
# = höjd
b = sänkt
På en gitarr innebär det alltså att man spelar på nästkommande fret för att höja tonen och föregående för att sänka tonen?
De olika strängarna på en gitarr är e, B, G, D, A samt E.
- Sänkt e = Ess, Höjt e = Eiss
- Sänkt B = Bess, Höjt B = Biss
- Sänkt G = Gess, Höjt G = Giss
- Sänkt D = Dess, Höjt D = Diss
- Sänkt A = Ass, Höjt A = Aiss
Är sänkt/höjt E samma sak som sänkt/höjt e?
Vad är detta "sus" som folk talar om ibland?
Vad tjänar man på att lära sig det här systemet med de olika tonerna och skalorna?
Alla tabs jag har sett har bara markerat vilken sträng/vilket band man skall spela på.