2009-09-07, 17:47
Medlem
Kotchs avatar
Slide Guitar

Hallå allihopa jag har rätt nyligen börjat använda slide och skulle gärna vilja få tips om allt som har med slider att göra eftersom det är så svårt att få tag på information om det.

Det som jag har fattat är att lära sig att sätta tonerna rätt, köra med öppen stämning och att tysta ner strängarna som man nyss har spelat på och sen att även tysta ner strängarna genom att tysta med pek och långfingret bakom slidern.

Skulle väldigt gärna få tips om träning och låtar/licks som är bra att träna på liknande som när man var ny på att spela "vanlig" gitarr som Smoke on the Water och dylikt. Hitills har jag bara lärt mig ett enkelt blues intro samt att jag vet att man kan slida in till olika ackord.

Två grejer som jag skulle vilja ha reda på direkt är:
1) Vilken tjocklek på strängarna bör man använda? (Använder akustisk gitarr)
2) Hur får man till en bra vibrationrörelse i handen? Tycker mitt låter så feschligt.

Jag är helt grön på det här området så ju mer pedagogiskt desto bättre.
Citera
2009-09-07, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kotch
Hallå allihopa jag har rätt nyligen börjat använda slide och skulle gärna vilja få tips om allt som har med slider att göra eftersom det är så svårt att få tag på information om det.

Det som jag har fattat är att lära sig att sätta tonerna rätt, köra med öppen stämning och att tysta ner strängarna som man nyss har spelat på och sen att även tysta ner strängarna genom att tysta med pek och långfingret bakom slidern.

Skulle väldigt gärna få tips om träning och låtar/licks som är bra att träna på liknande som när man var ny på att spela "vanlig" gitarr som Smoke on the Water och dylikt. Hitills har jag bara lärt mig ett enkelt blues intro samt att jag vet att man kan slida in till olika ackord.

Två grejer som jag skulle vilja ha reda på direkt är:
1) Vilken tjocklek på strängarna bör man använda? (Använder akustisk gitarr)
2) Hur får man till en bra vibrationrörelse i handen? Tycker mitt låter så feschligt.

Jag är helt grön på det här området så ju mer pedagogiskt desto bättre.

1) 0.10 funkar bra. Då kan du ochså använda den som "vanligt". Det blir en hyffsad kompromiss s.a.s. Använd stålsträngar och inte Bronze. Då blir tonen lite "krispigare".

2) När jag gör vibraton, är det bara tummen som vilar på baksidan av gitarrhalsen, pek-lång och ringfingret vilar på strängarna. Då får man lite stadga enligt mig.

3) Det ultimata är egentligen att spela slide med fingrarna, så om du kan det är det en klar fördel. Man kan dämpa på ett helt annat sätt, i jmf. med ett plektrum.

"Look so Good" av David Lindley är ganska simpel att lära sig:

http://www.youtube.com/watch?v=0G4H5W-WpzI
Citera
2009-09-07, 20:38
Medlem
Kotchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
1) 0.10 funkar bra. Då kan du ochså använda den som "vanligt". Det blir en hyffsad kompromiss s.a.s. Använd stålsträngar och inte Bronze. Då blir tonen lite "krispigare".

2) När jag gör vibraton, är det bara tummen som vilar på baksidan av gitarrhalsen, pek-lång och ringfingret vilar på strängarna. Då får man lite stadga enligt mig.

3) Det ultimata är egentligen att spela slide med fingrarna, så om du kan det är det en klar fördel. Man kan dämpa på ett helt annat sätt, i jmf. med ett plektrum.

"Look so Good" av David Lindley är ganska simpel att lära sig:

http://www.youtube.com/watch?v=0G4H5W-WpzI

Tack för svaren!

Använder samma metod som du för att få vibrationer, men jag antar att jag helt enkelt har spelat för lite för att få till det ordentligt.

Ska ta och försöka mig på den låten du länkade till, verkar inte alltför svår och låter dessutom bra!
Citera
2009-09-09, 23:21
Medlem
Är jävligt sugen på att köpa akustisk gitarr nu! Har aldrig lirat förut. Har kikat runt lite på diverse sidor. Har förstått att man ska satsa på en stålsträngad. Någon som har tips på något billigt kit med typ stämapparat, plektrum osv?
Citera
2009-09-09, 23:29
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusNilsson
Är jävligt sugen på att köpa akustisk gitarr nu! Har aldrig lirat förut. Har kikat runt lite på diverse sidor. Har förstått att man ska satsa på en stålsträngad. Någon som har tips på något billigt kit med typ stämapparat, plektrum osv?
Njaee du vinner nog på att köpa prylarna separat. Fokusera 100% på guran istället. Plektrum kostar typ 5 spänn.
Citera
2009-09-10, 18:41
Medlem
wzbzs avatar
PS. Någon som har någon aning om vad för gitarr/märke detta är?

http://i30.tinypic.com/v7xmyo.jpg
http://i31.tinypic.com/2ai0y0h.jpg
Citera
2009-09-10, 19:08
Medlem
Akustisk gitarr.

Tjena. Tänkte att jag skulle lära mig spela akustisk gitarr lite bättre. Funderar på att lära mig sjunga och skriva låtar osv.

Grejen är den att jag skulle behöva tips på ackord som är bra att kunna. Just nu kan jag typ standardackorden om man säger så.
Jag är inte ute efter att lära mig hur ackorden är uppbyggda direkt. Det känns för jobbigt i nuläget.

Sedan vill jag även veta vilka ackord som passar bra tillsamman, när jag ska skriva låtar.
Tänkte att det kanske fanns någon bra sida på internet med tabeller över vilka ackord som passar ihop.

Tacksam för svar.
Citera
2009-09-10, 19:12
Medlem
Rajvsarns avatar
Då jag inte fick svar i en annan tråd så testar jag här.

Jag har bestämt mig för att börja spela elgitarr, och behöver lite hjälp med att fixa ett nybörjar-set.

http://www.thomann.de/se/prod_cbundle_80.html?gk=gieglp&cbcid=484&art=27950 &sid=5b7ceb21ca58c19482c3bf04345df311

Vad tycker ni om det? Behöver väl minst ett paket extra strängar, men jag har ingen aning om vilka jag ska välja. Sen kanske det finns något mer som jag skulle kunna ändra.

Så det skulle vara bra med lite hjälp. Jag kan byta ut allting förutom gitarren, för den gillar jag

Desto billigare, desto bättre! Jag vill ju inte ha skräp, men max 4k för allting.
Citera
2009-09-11, 11:16
Medlem
Tja.

Jag känner att jag stannat av i mitt gitarrspelande. Kan metalriffa dugligt och triple-picka i ca 220 bpm, men hade velat kunna konstant hålla 16-delar i 200+ bpm, sweepa och sola bättre.

Någon som vet någon bra övnings dvd, eller annat sätt att utvecklas, annat än att gå till musiklärare?

MVH Axel.
Citera
2009-09-11, 11:52
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axy
Tja.

Jag känner att jag stannat av i mitt gitarrspelande. Kan metalriffa dugligt och triple-picka i ca 220 bpm, men hade velat kunna konstant hålla 16-delar i 200+ bpm, sweepa och sola bättre.

Någon som vet någon bra övnings dvd, eller annat sätt att utvecklas, annat än att gå till musiklärare?

MVH Axel.

Om det bara är teknik du vill öva så finns det ju en massa enkla övningar på youtube att börja med långsamt och sen bara öva, öva, öva.

Ett bra tips för solospel är, enligt mig, att lyssna på och lära sig en del solon som man gillar. Försöka förstå vad som händer i solona annat än att bara spela dem rakt upp och ner. Tänka på när det byter boxar, vilka ackord som spelas till, skalor, tricks etc.
Citera
2009-09-20, 18:31
Avslutad
Har en fråga om Guitar Pro: Går det på nåt sätt att ändra koefficienten till tempot till vilken siffra jag vill? Jag tycker ofta det blir för stort hopp mellan 0,75 och full fart.
Citera
2009-09-20, 19:40
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboJugend
Har en fråga om Guitar Pro: Går det på nåt sätt att ändra koefficienten till tempot till vilken siffra jag vill? Jag tycker ofta det blir för stort hopp mellan 0,75 och full fart.
Klicka "ljud". Sen den där noten, typ:
Citat:
♪ = 150
eller vad det står.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här