2009-06-16, 23:21
Medlem
Hej, har i princip bestämt mig för att köpa min första elgitarr (får bli en BaCH Tele) men jag undrar lite vad som gäller med förstärkare. Behöver ingen stor då den bara ska användas hemma på rummet. Vad finns det för några ni rekommenderar? Vill helst inte behöva lägga ut mer än 700-800 kr.
Citera
2009-06-28, 23:07
Medlem
Någon som har lite bra plektrum teknik tips?

Både för att spela solo liknande och att kompa.. Är inge vidare med plektrum, slår för hårt o sånt på strängarna så det låter illa.

http://www.youtube.com/watch?v=k0oo069fk2Y Här spelar jag, skulle låta mycket bättre om man hade bra plektrum teknik.
Citera
2009-06-28, 23:22
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trexake
Någon som har lite bra plektrum teknik tips?

Både för att spela solo liknande och att kompa.. Är inge vidare med plektrum, slår för hårt o sånt på strängarna så det låter illa.

http://www.youtube.com/watch?v=k0oo069fk2Y Här spelar jag, skulle låta mycket bättre om man hade bra plektrum teknik.
Det ser ut som att du knyter näven onödigt mycket, du måste lära dig att slappna av.

Ett bra sätt att veta hur man ska hålla plektrumet är att låta armen hänga helt avslappnat. Titta sen på dina fingrar (du måste vara helt avslappnad i armen och handen), nyp sen igen tummen och pekfingret som du håller i ett plektrum (det viktiga här är att du bara rör tummen och pekfingret, de andra fingrarna ska vara i samma avslappnade position annars fungerar det inte).

Detta är det ultimata sättet att hålla ett plektrum. Då har du en bra grund att bygga vidare på genom att köra lite plektrumövningar.
Citera
2009-06-28, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Det ser ut som att du knyter näven onödigt mycket, du måste lära dig att slappna av.

Ett bra sätt att veta hur man ska hålla plektrumet är att låta armen hänga helt avslappnat. Titta sen på dina fingrar (du måste vara helt avslappnad i armen och handen), nyp sen igen tummen och pekfingret som du håller i ett plektrum (det viktiga här är att du bara rör tummen och pekfingret, de andra fingrarna ska vara i samma avslappnade position annars fungerar det inte).

Detta är det ultimata sättet att hålla ett plektrum. Då har du en bra grund att bygga vidare på genom att köra lite plektrumövningar.

Har testat det lite, ibland går det bra, ibland inte.

Måste införskaffa mig lite nya plektrum.

Hade ett smalt som fan som var min favorit, det var lätt att spela med eftersom att man inte slog för hårt. O så har jag testat något tjockare som var skönt. Det jag har nu är inte så nice.

Vad tror du?

Tycker denna snubbe är bra på att spela med plektrum:
http://www.youtube.com/watch?v=l1T1-FZ2lhI&feature=channel_page

Försöker lära mig något liknande, klarar av det sådär utan.
Citera
2009-06-28, 23:36
Medlem
The Meatballs avatar
Om du tycker att du slår an för hårt så kan du testa ett plektrum som är väldigt tunt.

Dock så handlar det i slutändan alltid om att övning ger färdighet. Det kanske låter klichéartat, men det är det enda sättet att bli bättre. Ju mer du spelar, desto mer känsla för spelet och lärdom om dynamik kommer du att få.

När du spelat tillräckligt länge så inser du att det inte handlar om vilket plektrum du använder, det handlar alltid om teknik (jag kör med mynt ibland om jag slarvat bort ett plektrum).
Citera
2009-06-29, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Om du tycker att du slår an för hårt så kan du testa ett plektrum som är väldigt tunt.

Dock så handlar det i slutändan alltid om att övning ger färdighet. Det kanske låter klichéartat, men det är det enda sättet att bli bättre. Ju mer du spelar, desto mer känsla för spelet och lärdom om dynamik kommer du att få.

När du spelat tillräckligt länge så inser du att det inte handlar om vilket plektrum du använder, det handlar alltid om teknik (jag kör med mynt ibland om jag slarvat bort ett plektrum).

Mynt tycker jag är sköna att spela med
Citera
2009-06-29, 18:06
Medlem
Är totalt nybörjare och hur är det med en tele som första gitarr? Eller en elgitarr i huvudtaget som förstagitarr?
Citera
2009-06-29, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dancetotheradio
Är totalt nybörjare och hur är det med en tele som första gitarr? Eller en elgitarr i huvudtaget som förstagitarr?

Det är en utmärkt gitarr. Förvänta dig inte så enormt rock-ljud bara, för det är den inte byggd för. Egentligen skulle jag starkt rekommendera en nylonsträngad akustisk som första gitarr, men det näst närmaste man kan komma en akustisk, är faktiskt en telecaster.
Citera
2009-06-29, 19:22
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Det är en utmärkt gitarr. Förvänta dig inte så enormt rock-ljud bara, för det är den inte byggd för. Egentligen skulle jag starkt rekommendera en nylonsträngad akustisk som första gitarr, men det näst närmaste man kan komma en akustisk, är faktiskt en telecaster.

Telen är ju utmärkt till rock, keith richards du vet..bland annat. Varför nylonsträngad? helt värdelöst, stålsträngad i sånna fall. Och borde inte en semi akustisk vara det närmaste man kan komma en akustisk gitarr, hajjar inte varför en tele skulle vara det. back to school!!!
Citera
2009-06-29, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Telen är ju utmärkt till rock, keith richards du vet..bland annat. Varför nylonsträngad? helt värdelöst, stålsträngad i sånna fall. Och borde inte en semi akustisk vara det närmaste man kan komma en akustisk gitarr, hajjar inte varför en tele skulle vara det. back to school!!!

Jag fattar att du borde få en antabuskapsel inopererad omedelbart!

Anyhoo..

Saken är den, att om du vill lära dig att spela gitarr börjar du bäst med en akustisk gura!

Men med lite allvar så kan man särskilja de bra gitarristerna ganska lätt genom att se om dom spelar sina låtar lika bra "rent" som när dom distar upp ljudet, och döljer sina errors. [b]rainspace kan det förmodligen inte. Vilket förvisso är okay, men om man vill ha respekt inom musikerbranschen är det nästan ett måste!

Därför måste du börja med en nylonsträngad!
Senast redigerad av Paraflex 2009-06-29 kl. 19:53.
Citera
2009-06-29, 19:53
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Jag fattar att du borde få en antabuskapsel inopererad omedelbart!

Anyhoo..

Saken är den, att om du vill lära dig att spela gitarr börjar du bäst med en akustisk gura!

Men med lite allvar så kan man särskilja de bra gitarristerna ganska lätt genom att se om dom spelar sina låtar lika bra "rent" som när dom distar upp ljudet, och döljer sina errors. [b]rainspace kan det förmodligen inte. Vilket förvisso är okay, men om man vill ha respekt inom musikerbranschen är det nästan ett måste!

Okej, varför då? Personligen tycker jag nylonsträngade är så jävla svårspelade så det finns inte, halsen är ju lika bred som en paddel. Plus det låter ju skittråkigt, vem vill sitta och lära sig metallica riff på en akustisk? Klart han ska köra elgitarr...

Vad har det med nånting att göra? Du har ju aldrig hört mig spela ditt jävla beffo, bara för man kritiserar dig ska du försöka dissa mig, jävla tönt Jag spelar inte ens med dist ljud, hahah. cp!
Senast redigerad av brainspace 2009-06-29 kl. 19:56.
Citera
2009-06-29, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Okej, varför då?

Kuk off!

Ja du hör ju! Killen har ingen aning och juckar hämningslöst i den vind som inte finns!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in