2009-06-29, 20:33
Bannlyst
--raderat--
Citera
2009-06-29, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Okej, varför då? Personligen tycker jag nylonsträngade är så jävla svårspelade så det finns inte, halsen är ju lika bred som en paddel. Plus det låter ju skittråkigt, vem vill sitta och lära sig metallica riff på en akustisk? Klart han ska köra elgitarr...

Vad har det med nånting att göra? Du har ju aldrig hört mig spela ditt jävla beffo, bara för man kritiserar dig ska du försöka dissa mig, jävla tönt Jag spelar inte ens med dist ljud, hahah. cp!

Vet du lilla mannen. I brazilien spelar de små knoddarna med små bollar gjorda av vax, veteduk och stenar. Det är därför dom, när dom kommer upp i de högre ligorna blir så mycket bättre på att trixa med bollen.

Det är därför jag proppsar att man ska börja med att spela akustiskt.
Citera
2009-06-29, 20:50
Medlem
brainspaces avatar
Jävla knarkare, om du inte har något vettigt att komma med så borde du hållt käften
Citera
2009-06-29, 21:02
Bannlyst
Citat:
Jävla knarkare, om du inte har något vettigt att komma med så borde du hållt käften

Jäjä

Men okay, visa dig din bästa inspelning av ditt skit, visar jag mitt!

Om du vågar
Senast redigerad av Paraflex 2009-06-29 kl. 21:07.
Citera
2009-06-29, 21:07
Medlem
Fargoths avatar
En nylonsträngad är bättre för en nybörjare dels för att den inte går lika hårt åt på fingertopparna som en stålsträngad, och dels för att man 'måste' lära sig att ta ackorden och tonerna rent, annars låter det skit. Börjar du med att nöta powerchords på en elgitarr med max dist så kommer du aldrig kunna lira bra.
Citera
2009-06-29, 21:20
Medlem
brainspaces avatar
Lika bra att härda sig då. Och bara för man börjar nöta power chords med dist, kommer man ALDRIG bli bra? Fan det dummaste jag läst, det är ju så alla börjar, det är det enklaste att spela...det är absolut #1 i princip. Sen blir man bättre å bättre. Man lär sig spela cleant, tror knappast att man satt å spela gubben noak på sin akustiska hjälper särskillt mycket. man ska ha roligt, elgitarr är kul!
Citera
2009-06-29, 21:28
Medlem
Fargoths avatar
Citat:
Lika bra att härda sig då. Och bara för man börjar nöta power chords med dist, kommer man ALDRIG bli bra? Fan det dummaste jag läst, det är ju så alla börjar, det är det enklaste att spela...det är absolut #1 i princip. Sen blir man bättre å bättre. Man lär sig spela cleant, tror knappast att man satt å spela gubben noak på sin akustiska hjälper särskillt mycket. man ska ha roligt, elgitarr är kul!

För en som aldrig spelat gitarr tidigare så kan en stålsträngad ta bort allt det roliga med att spela då det helt enkelt gör för ont efter en kort tids plinkande.

Låt mig omformulera mig. Om man bara nöter power chords dag efter dag så kan man visserligen bli bra på just det, men du lär bli oerhört begränsad i ditt spelande, samt att du inte kommer kunna spela särskilt cleant. Visst ska det vara roligt att spela, det är ju därför man gör det, och visst börjar många också med att lira Iron Man på elguran, men det jag menade var att man måste lira mer än power chords för att bli duktig.
Citera
2009-06-29, 21:36
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
För en som aldrig spelat gitarr tidigare så kan en stålsträngad ta bort allt det roliga med att spela då det helt enkelt gör för ont efter en kort tids plinkande.

Låt mig omformulera mig. Om man bara nöter power chords dag efter dag så kan man visserligen bli bra på just det, men du lär bli oerhört begränsad i ditt spelande, samt att du inte kommer kunna spela särskilt cleant. Visst ska det vara roligt att spela, det är ju därför man gör det, och visst börjar många också med att lira Iron Man på elguran, men det jag menade var att man måste lira mer än power chords för att bli duktig.

Om lite smärta sätter gräns för spelandet borde man hitta en ny hobby..

Ja det fattar väl jag också? Fattar inte din poäng, elgitarr innebär inte bara hård dist du vet. Man kan spela cleant, blues tex, där används inte dist...Man utvecklas ju. Man måste börja i en ände...Bara för man nöter power chords så betyder det ju inte att det är det man kommer spela så fort man tar upp gitarren
Citera
2009-06-29, 22:41
Medlem
hiphopnegers avatar
Hur mycket måste man lägga ut för att få en duglig elgitarr och förstärkare?
Citera
2009-06-29, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth

Du tror inte att man efter att ha suttit med sina kvintackord och nött ett tag blir nyfiken på mer? Man måste ju börja någonstans, men sen så vill man ju givetvis lära sig nytt hela tiden, har man inte den viljan så får man väl fortsätta sitta med kvintackord, men det tror jag inte många stannar vid.
Citera
2009-06-30, 00:27
Medlem
wzbzs avatar
Jag tycker också man ska börja med elgitarr om det är det man vill. Det är sån stor skillnad att jag tror många blir avskräckta och besvikna när man måste sitta och lära sig öppna ackord som aldrig används inom hårdrocken ändå.

Bara för att man börjar med elgitarr så kan man ju fortfarande gå tillbaka och lära sig lite akustiskt och sånt när man känner för det. Man kan ju spela cleant på en elgitarr också vafan! Om man vill börja skjuta med vapen så förstår ni väl att det inte är särskilt motiverande att ge någon en pilbåge som denne måste leka med i ett år.
Citera
2009-06-30, 00:59
Medlem
alThors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopneger
Hur mycket måste man lägga ut för att få en duglig elgitarr och förstärkare?

Lägg 3-4 på gitarren och 2-3 på stärkarn och du har dugliga grejer du kan ha i flera år. Vill du komma ner i pris så köp hellre begagnat än billigt nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in