2017-09-22, 23:46
Medlem
Matsu-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt

Omgång B
#13 Protégé (2007), HONG KONG

Polismullvaden Nick (Daniel Wu) har infiltrerat knarkkartellen i Hong Kongs undre värld sen flera år tillbaka. När bossen Quin (Andy Lau) börjar känna av sin dåliga hälsa och planerar att pensionera sig så är protégén Nick nästa i tur att ta över verksamheten. Men kan han verkligen lita på Nick och är Nick alldeles säker på att han vill svika sin kriminella kompis?

Protégé en film i den välkända genren där en polis under täckmantel arbetar inom maffian. Vi har sett det förut så frågan blir då på vilket sätt just Protégé skiljer sig från mängden. Först och främst så gör Andy Lau här en minnesvärd insats. Kul också att jag kände igen honom från Fulltime Killer, visste att jag hade sett honom någon annanstans och när namnet dök upp i eftertexterna så satt pusselbiten på plats. Lau är väldigt på och låter inte en enda scen gå till spillo. Karln har karisma och scennärvaro som få andra asiatiska skådisar jag har sett. Möjligen att han ibland spelar över men det är nästan så att man förlåter honom för det. Daniel Wu glänser däremot inte lika mycket trots att han har den egentliga huvudrollen. Kändes väldigt blek och ger en högst generisk skådespelarprestation i filmen är mitt intryck.

Det är ett väldigt fokus på knark och knarkare. Drogmissbruk är inte vackert och det visar Protégé upp med all tydlighet. På ett sätt ger det filmen lite socialrealism och samhällskritik över hur livet är för en knarkare och hur rehab fungerar i HK, men samtidigt kan jag tycka att det saktar ner storyn litegrand.

Musiken är stundom väldigt passande för att ibland märkas av lite väl mycket, typ att det tar över fokuset från det som händer i filmen. Men överlag är jag nöjd med hur det låter.

Tempot är snabbt och man måste behålla fokus för att hänga med i turerna. Vissa händelser är dock lite väl stupidity-fail där jag bara stönar högt över vad fan karaktärerna håller på med. Men de gångerna är tack och lov få. Överlag är det ändå en habil film som man kan se på om man är sugen på en kriminalare/thriller från HK en kväll.
Protégé får en svag trea, helt klart godkänt.

Betyg: 3/5

En enda stor moralkaka och bagatell är vad man kan sammanfatta Protege, ingen film jag hade rekommenderat till folk som är sugna på bra Hong Kong film.
Citera
2017-09-24, 18:05
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Har sett de flesta filmer Kim Ki-Duk har gjort men känner inte riktigt att han passar beskrivningen. Vilka tänker du på då?

Har du några specifika rekommendationer av Im Kwon-taek?

Nu frågade du ju inte mig, men jag kan rekommendera en annan Im, nämligen Im Chan-sang och hans "The presidents barber". Nu har jag inte sett den på över 10 år så har inte betygsatt den men minns den som väldigt bra och man får lite koreansk modern historia på köpet. Song Kang-ho är ju också alltid bra.
Citera
2017-09-24, 18:21
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Nu frågade du ju inte mig, men jag kan rekommendera en annan Im, nämligen Im Chan-sang och hans "The presidents barber". Nu har jag inte sett den på över 10 år så har inte betygsatt den men minns den som väldigt bra och man får lite koreansk modern historia på köpet. Song Kang-ho är ju också alltid bra.
Tack för tipset, ska ge den en chans så småningom.
Citera
2017-09-26, 09:21
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
This charming girl, har du sett den? Stämmer möjligen in på typen av dramafilm minus familjen, vet inte om jag sett den.
Har sett den nu och om det var så att du inte hade sett den så är den värd att se (eller se om). Väldigt sympatisk tjej som man får följa där man verkligen hoppas att hon ska finna lyckan. Fin men deppig och riktigt engagerande så jag tackar för det tipset.
Senast redigerad av BlackMetal 2017-09-26 kl. 09:54.
Citera
2017-09-26, 14:26
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Har sett den nu och om det var så att du inte hade sett den så är den värd att se (eller se om). Väldigt sympatisk tjej som man får följa där man verkligen hoppas att hon ska finna lyckan. Fin men deppig och riktigt engagerande så jag tackar för det tipset.
Det lät intressant. Jag ska se den här i dagarna och sen återkommer jag med mitt omdöme.

Tackar för utlåtandet!
Citera
2017-09-26, 20:36
Medlem
chessjamts avatar

Omgång C
#1 The Killer (1989), HONG KONG

Yrkesmördaren Ah Jong (Chow Yun Fat) funderar på att pensionera sig efter sitt senaste jobb där han råkade invalidisera en ung sångerska (Sally Yeh). Men när han ska göra sitt sista jobb blir han förråd av triaden. Samtidigt är polisen honom på spåren medan han försöker läka relationen med den unga synskadade sångerskan.

Det här var fan action så det heter duga! Båtjakter och biljakter, skottlossning en masse och explosioner så det räcker och blir över. Varför kan vi göra sådana här filmer i Sverige för? The Killer är en riktigt tät och spännande HK-actionrulle som levererar och gör det den ska: underhålla och ge en härlig stund för den adrenalinsugna tittaren.

Chow Yun Fat lyckas spela den coola torpeden alldeles perfekt. Han gör det till och med så bra att polisen som är utefter honom (Danny Lee) blir inspirerad och börjar respektera och ser nästan upp till Fat. Sally Yeh får spela den blinda sångerskan men hon är mest bara en hjälplös spelpjäs, något som ska väcka sympati hos oss och för huvudkaraktären. Inte så mycket till karaktärsutveckling där tyvärr.

Musiken är inte direkt diskret utan säger till oss vad vi ska känna i de givna stunderna. Spänning, fara och action varvat med mer känslosamma partier. Egentligen tycker jag väl inte om när det är sådär övertydligt men just här passar det ändå ganska bra in i filmen. John Woo sparar inte på något utan målar med en bred pensel. Ska det skjutas så skjuts det så blod sprutar och väggpanel flyger och glas krossas. Allt eller inget. En jäkla härlig approach måste jag säga.

The Killer har några småbrister i handlingen som man kan peka hål på, men överlag är det ändå en stark godkänd film som lämnade mersmak både vad gäller Chow Yun Fat och John Woo. Ser fram emot vad mer de har att erbjuda i projektet. En stark trea blir det.

Betyg: 3.5/5
Citera
2017-09-29, 23:26
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:

Rakii tipsade mig en gång om Tiger on Beat, den borde du faktiskt också överväga att se, den minns jag som mycket bra.

http://www.imdb.com/title/tt0095491/?ref_=nv_sr_1
Citera
2017-09-30, 18:02
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Rakii tipsade mig en gång om Tiger on Beat, den borde du faktiskt också överväga att se, den minns jag som mycket bra.

Tiger on Beat är verkligen stentuff på sina ställen! Motorsågsfajten, ja jävlar säger jag.
Citera
2017-09-30, 18:21
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Tiger on Beat är verkligen stentuff på sina ställen! Motorsågsfajten, ja jävlar säger jag.
Ja, precis!

Riktigt bra rulle som jag tycker man bör se om man ändå spanar in de gamla John Woo med Chow Yun-Fat.
Citera
2017-09-30, 22:23
Medlem
chessjamts avatar
Citat:

Den låter väldigt intressant. Synopsis på Imdb samt Hwals kommentar säljer in den ytterligare. Läggs på min watchlist!
Citera
2017-09-30, 22:43
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Den låter väldigt intressant. Synopsis på Imdb samt Hwals kommentar säljer in den ytterligare. Läggs på min watchlist!
Låter utmärkt! Det är just den där motorsågsfighten som oftast kommer på tal varje gång någon nämner den rullen, den är ganska spektakulär som jag minns det.

Har kommit att tänka på ett par andra Hong Kong filmer på senaste faktiskt, även om de inte alls påminner om John Woo eller Tiger on Beat, men har du sett någon av Pang-brödernas filmer?

Recycle
http://www.imdb.com/title/tt0498311/?ref_=nm_flmg_dr_14

Ab-normal Beauty
http://www.imdb.com/title/tt0434762/?ref_=nm_flmg_dr_19

Dessa två har poppat upp i skallen vid ett par tillfällen på senaste tiden, bägge var bra och skulle vilja se om dem framöver. Sen minns jag även Hollywood Hong-Kong av mannen med det fantastiska namnet "Fruit Chan", och skulle gärna se lite fler av hans filmer.

Hollywood Hong-Kong
http://www.imdb.com/title/tt0290654/?ref_=nv_sr_1

Bara tanken på att det finns någon därute som heter Fruit i förnamn gör mig ju lycklig ta mig fasen!

Såg nu även den filmen som jag och BlackMetal diskuterade löst tidigare, This charming girl. Efter lite velande mellan 3/5 alternativt 4/5 så landade den på en svag 4/5. Den påminde lite om en brittisk kitchen sink fast i koreansk tappning. Den kändes realistisk, en aning deppig samt lågmäld. Tyckte även huvudrollsinnehaverskan imponerade. Dialogen kan väl enbart beskrivas som sparsam, men det hindrar inte Ji-su Kim, som hon tydligen heter, från att låta tittaren förstå hur hon känner sig i alla fall. Som debutfilm av regissören Yoon-ki Lee måste jag säga att den imponerade
Senast redigerad av alprazolam_ 2017-09-30 kl. 23:11.
Citera
2017-10-05, 15:49
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Har kommit att tänka på ett par andra Hong Kong filmer på senaste faktiskt, även om de inte alls påminner om John Woo eller Tiger on Beat, men har du sett någon av Pang-brödernas filmer?

Recycle
http://www.imdb.com/title/tt0498311/?ref_=nm_flmg_dr_14

Ab-normal Beauty
http://www.imdb.com/title/tt0434762/?ref_=nm_flmg_dr_19
Var i och för sig väldigt länge sedan jag såg dessa men jag gillade då speciellt Ab-normal Beauty. Lite arthouse-klingande skräck som jag inte har någon koll på hur den åldrats.

Citat:
Såg nu även den filmen som jag och BlackMetal diskuterade löst tidigare, This charming girl. Efter lite velande mellan 3/5 alternativt 4/5 så landade den på en svag 4/5. Den påminde lite om en brittisk kitchen sink fast i koreansk tappning. Den kändes realistisk, en aning deppig samt lågmäld. Tyckte även huvudrollsinnehaverskan imponerade. Dialogen kan väl enbart beskrivas som sparsam, men det hindrar inte Ji-su Kim, som hon tydligen heter, från att låta tittaren förstå hur hon känner sig i alla fall. Som debutfilm av regissören Yoon-ki Lee måste jag säga att den imponerade
Verkar tycka ganska samma om den då. För att den är så sparsam med det mesta blir också de små detaljerna som till exempel katten som inte vill komma fram under soffan eller liknande väldigt välkomna inslag som ger filmen karaktär.

Jag tog och såg Yasujirō Ozu's Record of a Tenement Gentleman (1947) i natt när jag inte kunde sova och den visade sig vara riktigt bra. Det enda klagomålet är egentligen att dess korta speltid gör att svängarna filmen tar mot slutet blir lite skarpa. Det var första filmen han spelade in efter kriget och det känns som han har mycket att säga om efterkrigstidens svåra tider. På något sätt kan det vara en av de roligare Ozu-filmerna trots att den också lyckas vara otroligt sorglig och känslosam. Hårda tider leder människor till att skapa hårda yttre skal och att ibland fatta rent egoistiska beslut men filmen visar på en tro på människans inre godhet, medmänsklighet och en tro på en ljus framtid för Japan.

Om man har betat av Ozus mest kända filmer eller inte är lika intresserad av att se han sätta det gamla Japan mot det nya i filmer om familjer och giftermål så är det ett hett tips (det finns dock små glimtar av den aspekten här också).

- https://www.youtube.com/watch?v=LeAS5519ZQw
Senast redigerad av BlackMetal 2017-10-05 kl. 16:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in