2015-06-02, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Jag har hört av en vän att Kitano inte är speciellt känd för sina filmer i japan, utan mer för någon komedishow som han hade, vet inte om det stämmer dock. Det var vad han sa i alla fall. Men i övrigt så har jag heller aldrig upplevt att han är underskattad, snarare tvärtom.

Det har diskuterats i tråden tidigare. Du tänker på Takeshi's Castle.
Citera
2015-06-02, 13:57
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Det har diskuterats i tråden tidigare. Du tänker på Takeshi's Castle.
Ja okej, han har bott i Japan vid några tillfällen och sa nåt om att han inte alls var så känd som regissör som han var som komiker eller nåt sånt, utan att han tvärtom verkar vara mer känd som regissör utanför Japan.
Citera
2015-06-02, 17:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Även Kikujiro tror jag. Dessutom har hans filmer gått på festivaler, samt släppts på DVD.

Ja precis, men mycket asiatisk film går ju inte alls upp på bio i Sverige längre i samma utsträckning som tidigare för bara tio-tolv år sedan då det kom en hel del hit.
Citera
2015-06-02, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ja precis, men mycket asiatisk film går ju inte alls upp på bio i Sverige längre i samma utsträckning som tidigare för bara tio-tolv år sedan då det kom en hel del hit.

Kan nog stämma, även om jag minns att jag fick en chock när Norwegian Wood gick på biografen här i Kalmar.
Citera
2015-06-03, 10:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Kan nog stämma, även om jag minns att jag fick en chock när Norwegian Wood gick på biografen här i Kalmar.

Ja, jag har sett en drös med asiatisk film på bio för bara tolv år sedan då hela skräckboomen eskalerade runtom i världen, och sen hade jag nöjet att se Oldboy på bio också. Men senaste asiatiska filmen jag såg på bio var Sådan far, sådan son och det var en fin upplevelse. Och sen kommer ju live actionfilmatiseringen av Kiki's Delivery Service upp på bio här i Sverige snart med.

Intresset ifrån allmänheten har väl rent generellt svalnat vad gäller Japan och Asien jämfört med då det kom koreansk film på DVD som man kunde hyra varje månad förut i princip, idag är det inte alls samma genomslagskraft längre.
Citera
2015-06-03, 11:57
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ja, jag har sett en drös med asiatisk film på bio för bara tolv år sedan då hela skräckboomen eskalerade runtom i världen, och sen hade jag nöjet att se Oldboy på bio också. Men senaste asiatiska filmen jag såg på bio var Sådan far, sådan son och det var en fin upplevelse. Och sen kommer ju live actionfilmatiseringen av Kiki's Delivery Service upp på bio här i Sverige snart med.

Intresset ifrån allmänheten har väl rent generellt svalnat vad gäller Japan och Asien jämfört med då det kom koreansk film på DVD som man kunde hyra varje månad förut i princip, idag är det inte alls samma genomslagskraft längre.

Har tyvärr inte kommit så jättemycket intressant från korea de två senaste åren, och bara ett par filmer iår som verkar bra...
Citera
2015-06-03, 12:17
Medlem
Lotsos avatar
Citat:

Fast Kiki's Delivery Service kommer vara dubbad på svenska tråkigt nog...
Citera
2015-06-03, 12:21
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Har tyvärr inte kommit så jättemycket intressant från korea de två senaste åren, och bara ett par filmer iår som verkar bra...

Har kommit ett par bra filmer förra året som Sea Fog, Gagnam 1970, A Girl at My Door och No Tears for the Dead, men vi får se hur detta året blir.

Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Fast Kiki's Delivery Service kommer vara dubbad på svenska tråkigt nog...

Ja tyvärr, men man får väl ladda hem den med originalljudspår då i stället, men lite pepp är jag då det är Takashi Shimizu som regisserar som tidigare mest gjort skräckfilm.

Sen har jag dragit hem Lupin III av Ryuhei Kitamura som gjort ett par bra filmer, som Versus, The Midnight Meat Train och Godzilla: Final Wars.
Citera
2015-06-03, 12:26
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Har kommit ett par bra filmer förra året som Sea Fog, Gagnam 1970, A Girl at My Door och No Tears for the Dead, men vi får se hur detta året blir.

När jag tittat runt lite så är det bara The Wailing av Na Hong-jin och Big Tiger av Park Hoon-jung (New World) som verkar intressanta på förhand av det som skall komma..Men vi får se, men känns just nu ganska dött.
Citera
2015-06-03, 13:07
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
När jag tittat runt lite så är det bara The Wailing av Na Hong-jin och Big Tiger av Park Hoon-jung (New World) som verkar intressanta på förhand av det som skall komma..Men vi får se, men känns just nu ganska dött.

Ibland dyker det ju upp spännande filmer som man inte har hört eller läst om innan, man ser de utifrån ploten och bilderna, i alla fall jag.
Citera
2015-06-07, 12:21
Medlem
chessjamts avatar
Hur ska man kategorisera Hsiao-hsien Hous filmer, typ A City of Sadness (1989), The Puppet Master (1993) och Good men, Good Women (1995)? Är det rätt att kalla dem för Taiwaneiska filmer eller är de hopkok från en massa andra länder, som Japan och Kina/Hong-Kong?

Anledningen till att jag frågar är att jag håller på och sammanställer olika asienprojekt och valt att dela upp dem i Japan, Sydkorea, Hong Kong och Mindre Asien där den sistnämnda innehåller blandad kompott från Vietnamn, Thailand, Taiwan och kanske också Indonesien, vi får se. Därför vore det kul om Hous filmer var från Taiwan så kan jag fylla på Mindre Asien listan.

Edit: Samt att jag inte blir så mycket klokare av att gå in på Imdb då de verkar lista Taiwan tillsammans med Japan eller Hong Kong.
Senast redigerad av chessjamt 2015-06-07 kl. 12:33.
Citera
2015-06-07, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Anledningen till att jag frågar är att jag håller på och sammanställer olika asienprojekt och valt att dela upp dem i Japan, Sydkorea, Hong Kong och Mindre Asien där den sistnämnda innehåller blandad kompott från Vietnamn, Thailand, Taiwan och kanske också Indonesien, vi får se. Därför vore det kul om Hous filmer var från Taiwan så kan jag fylla på Mindre Asien listan..

Spännande benämning, eftersom Mindre Asien redan är ett existerande begrepp för Anatolien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in