Omgång B
#14 Eros + Massacre (1969), JAPAN
I två olika tidslinjer får vi följa dels anarkisten Sakae Osugi (Toshiyuki Hosokawa) och hur hans liv och kärleksrelationer i 1920-talets Japan tedde sig, varvat med hur ett par studenter över 40 år senare läser och försöker förstå Osugis liv retrospektivt i det sena 60-talets Tokyo.
Min första film av Yoshida och jag gillar det jag ser. Karln har en utmärk känsla för hantverket där fotot verkligen briljerar. Min enda kritik är att de ljusa scenerna är ibland på tok för ljusa och att man nästan inte ser vad som är på skärmen. Annars är det verkligen vackra och snygga scener vi bjuds på under filmens gång. Riktigt snyggt som ger en behaglig känsla filmen igenom.
Det händer inte så mycket annat än att vi får följa karaktärerna vandra runt i sina rum och prata, filosofera och diskutera. Det hade lätt kunnat bli långtråkigt och
Eros + Massacre balanserar farligt nära att falla in i kategorin ”intellektuellt stimulerande men emotionellt icke tillfredställande”-filmer som t.ex.
Sunna no onna eller
Vivre sa vie hamnat i. De är båda intressanta på ett filosofiskt, intellektuellt plan men inte tillräckligt gripande eller fängslande för att jag ska bli känslomässigt berörd, imo. Som tur är så finner jag
Eros + Massacre istället oerhört behaglig att titta på. Jag hamnar precis rätt i dess tempo, rytm, och låter de politiska dialogerna föra mig vidare genom filmens gång.
Det skulle faktiskt gå att skriva en hel avhandling på alla de tankar och idéer som filmen spottar ur sig. Anarki, frihet, kärlek och hur man kan uppnå dessa eller få dem att utveckla sin fulla potential i ett perfekt samhälle och på individnivå, verkar vara vad våra karaktärer strävar efter. Det är en högsvävande form av idealism som de försöker sammanfatta i ett slags manifest för att förändra världen. Men det som är fint i teorin är svårt att omvandla i praktik. Fri kärlek och öppna förhållanden håller inte direkt för svartsjuka. Sedan blir det en fråga om det ekonomiska, när någon så att säga praktiskt sett måste betala för uppehållet, så krävs det att denna någon också böjer sig för det kapitalistiska systemet och därmed är ojämlikheten ett faktum. Det finns säkert någon marxistisk maktstrukturkritik med dels den alldeles nyss nämnda infallsvinkeln och sedan all prostitution som förekommer i filmen, men det orkar jag (eller kan inte rättare sagt) gå in något djupare på.
Trots sin långa speltid kände jag ändå att det var väl investerad tid som väckte väldigt mycket tankeverksamhet hos mig samtidigt som den behöll ett rogivande lugnt och behagligt tempo med det vackra fotot. Jag blir sugen på att se mer av Yoshida efter denna och det kan inte båda något annat än ett gott betyg. Jag tvekar inte för att dela ut projektets andra fyra till
Eros + Massacre.
Betyg: 4/5