Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-19, 18:58
  #9205
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Hehe men Tokyo Sonata är precis typen av film jag menar så det hade varit ett bra tips om det var Seoul Sonata. Ja precis, syftar mer på något man ser i Koreedas familjeorienterade filmer eller vad Ozu och ibland Naruse osv sysslade med. De behöver inte nödvändigtvis vara varma (Tokyo Sonata är ju inte speciellt varm) men ja, lite mer realism-osande porträtteringar som ger inblick i den Koreanska familjen likt nämnda filmskapare gör om Japan. Traditionen verkar inte riktigt finnas i Korea men man känner att det måste finnas någon/några filmskapare som gör det.
Ja okej, då var jag inte helt fel ute i alla fall. Nej precis, den är ju en aning dyster vill jag minnas, men ändå inte samma mörker som brukar kunna manifestera sig i Kim Ki-Duk's filmer, typ familjemedlemmarna våldför sig sexuellt på varandra, osv. Nej precis, jag håller med, Japanerna verkar vara de som gör det temat bäst, men som du säger så borde det ändå finnas ett gäng med tanke på hur mycket filmer det ändå måste gjorts genom åren. Poesi är den film som spontant dyker upp i tankarna, det är den stilen jag känner att du söker även om temat inte stämmer till 100%. Kan det stämma?

Secret Sunshine poppar upp som recommended på IMDb när man går in på Poetry, har du sett den? Eller ja, typ alla Chang-dong Lee's filmer poppar ju av naturliga skäl upp som rekommenderade, men vet inte om den stämmer in så bra på vad du söker ändå.

This charming girl, har du sett den? Stämmer möjligen in på typen av dramafilm minus familjen, vet inte om jag sett den.
__________________
Senast redigerad av alprazolam_ 2017-09-19 kl. 19:11.
Citera
2017-09-19, 19:13
  #9206
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Ja okej, då var jag inte helt fel ute i alla fall. Nej precis, den är ju en aning dyster vill jag minnas, men ändå inte samma mörker som brukar kunna manifestera sig i Kim Ki-Duk's filmer, typ familjemedlemmarna våldför sig sexuellt på varandra, osv. Nej precis, jag håller med, Japanerna verkar vara de som gör det temat bäst, men som du säger så borde det ändå finnas ett gäng med tanke på hur mycket filmer det ändå måste gjorts genom åren. Poesi är den film som spontant dyker upp i tankarna, det är den stilen jag känner att du söker även om temat inte stämmer till 100%. Kan det stämma?
Precis. En film som Moebius må vara ett familjeporträtt men jag skulle inte riktigt vilja klassa det som ett realistiskt sådant. Poetry är mer vad jag letar efter i utförandet även om den som du säger inte helt passar på temat. Det är ändå nästan nära nog för min del, tar vad jag kan få och ett drama av liknande kvalitet är alltid välkommet som tips.
Citera
2017-09-19, 19:38
  #9207
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Precis. En film som Moebius må vara ett familjeporträtt men jag skulle inte riktigt vilja klassa det som ett realistiskt sådant. Poetry är mer vad jag letar efter i utförandet även om den som du säger inte helt passar på temat. Det är ändå nästan nära nog för min del, tar vad jag kan få och ett drama av liknande kvalitet är alltid välkommet som tips.
Ja exakt, det var den jag tänkte på och sen Pieta var åt ungefär samma håll också. Jag redigerade medans du skrev, Secret Sunshine och This Charming Girl dök upp som tänkbara alternativ, den senare har jag inte sett själv men haft ögonen på den under ganska många år. Kanske är tiden kommen för att göra slag i saken nu?

På tal om ingenting, har tråden kommit igång lite mer nu på senaste?
Citera
2017-09-19, 21:56
  #9208
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Ja exakt, det var den jag tänkte på och sen Pieta var åt ungefär samma håll också. Jag redigerade medans du skrev, Secret Sunshine och This Charming Girl dök upp som tänkbara alternativ, den senare har jag inte sett själv men haft ögonen på den under ganska många år. Kanske är tiden kommen för att göra slag i saken nu?

På tal om ingenting, har tråden kommit igång lite mer nu på senaste?
Ah, missade redigeringen. Secret Sunshine har jag haft ögonen på men inte sett så jag får ta tag i det. This Charming Girl var helt ny för mig. Den är som sagt inte på familjetemat men låter ganska underbar på pappret så det är något vi båda får spana in då!

Det verkar så och det är ju trevligt! Var riktigt dött i den här tråden ett tag i Rakii's frånvaro.
Citera
2017-09-19, 22:34
  #9209
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Ah, missade redigeringen. Secret Sunshine har jag haft ögonen på men inte sett så jag får ta tag i det. This Charming Girl var helt ny för mig. Den är som sagt inte på familjetemat men låter ganska underbar på pappret så det är något vi båda får spana in då!

Det verkar så och det är ju trevligt! Var riktigt dött i den här tråden ett tag i Rakii's frånvaro.
Secret Sunshine hade jag nåt minne av att jag sett och gillade och det visade sig stämma när jag susade in på filmtipset, den hade nämligen förärats med hela tre Nordkoreanska medeldistansmissiler av fem möjliga; så man får anta att jag gillade den då det begav sig. This Charming Girl har jag velat se länge, den brukar ofta poppa upp som liknande eller rekommendation i samband med Secret Sunshine vilket lett till att jag ofta blandar ihop de två.
Ja, vi får göra det!

Mitsuko Delivers - Gillade Sawako Decides, denna var dock inte alls lika bra och mer av ett sömnpiller. Inget grep riktigt tag i en och den gick inte på djupet överhuvudtaget. Inga direkta anmärkningar på skådespelarna men det hjälper föga när filmen som sig var slätstruken. Smårolig och goofy mellan varven som bäst. 2/5

Såg också Under körsbärsträden och Efter stormen, även om det var ett bra tag sedan nu. Bägge dessa var fina filmer som landade på svaga fyror. Mycket vackra filmer och då speciellt Under körsbärsträden, vilken hade en smått fantastisk scenografi.
__________________
Senast redigerad av alprazolam_ 2017-09-19 kl. 22:37.
Citera
2017-09-19, 23:46
  #9210
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Såg också Under körsbärsträden och Efter stormen, även om det var ett bra tag sedan nu. Bägge dessa var fina filmer som landade på svaga fyror. Mycket vackra filmer och då speciellt Under körsbärsträden, vilken hade en smått fantastisk scenografi.
Gillade också båda dessa. Efter Stormen gjorde mig ganska rörd då den lyckades träffade något från min barndom som inte gjorde mig till den manligaste av karlar en stund efter. Gav den därför ett väldigt starkt betyg precis efteråt men med lite mer objektiva ögon så var det kanske inte en av Koreeda's allra starkaste. Fortfarande bra.

Har du sett mycket av Kawase angående Under Körsbärsträden? En av mina japanska favoriter som är aktiva idag.
Citera
2017-09-20, 08:12
  #9211
Medlem
Samizdats avatar
Har inga tips att ge, tror jag, men såg precis koreanska Hope (2013).

Tyvärr är filmen baserad på ett riktigt fall, där den 8-åriga dottern på väg till skolan blir tagen av en äldre (50+) man som våldtar henne så illa att hon nästan dör.

Bra film men inte direkt något man har lust att se om. Trots att de lyckligtvis inte har med några våldtäktsscener, eller ens anspelningar på det, alls; äcklet säger hej, sedan ser man en skadad hand ringa ambulans och därefter handlar filmen helt enkelt om dotterns fysiska och psykiska återhämtning, om hur familjen ska ta sig genom det, och även delvis om rättegången. Så, till största del är det ju en film med fokus på familjen, men jag har ju inte sett något av Koreeda eller andra så jag har ingen aning om det här är jämförbart eller över huvud taget i närheten av det BlackMetal efterfrågade. Första 20 minuterna är i alla fall mest en inblick i familjens vardag före händelsen. Sol Kyung-gu spelar fadern och gör det med bravur.

Någon annan som sett den här? Vad tyckte ni?
Citera
2017-09-21, 00:22
  #9212
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Gillade också båda dessa. Efter Stormen gjorde mig ganska rörd då den lyckades träffade något från min barndom som inte gjorde mig till den manligaste av karlar en stund efter. Gav den därför ett väldigt starkt betyg precis efteråt men med lite mer objektiva ögon så var det kanske inte en av Koreeda's allra starkaste. Fortfarande bra.

Har du sett mycket av Kawase angående Under Körsbärsträden? En av mina japanska favoriter som är aktiva idag.
Håller med om att den inte är bäst, men ändå kändes det svårt att motivera ett lägre betyg än en fyra. Trevligt att den lyckades träffa dig på det nostalgiska planet, nostalgi är en känsla som det är svårt att lämnas oberörd av. Galet stabil regissör kan jag tycka, hur som helst, som i princip alltid lyckas träffa rätt med känslan i sina filmer.

Kawase verkar också vara en sådan, även om jag knappt sett någon. Nanayo har jag sett, det är den enda jag kan minnas nu, den var bra. Jag har planer på att försöka se fler då jag har positiva vibbar av henne som regissör. Känner på mig att jag liksom dig kan finna en favorit i henne.

Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Har inga tips att ge, tror jag, men såg precis koreanska Hope (2013).

Tyvärr är filmen baserad på ett riktigt fall, där den 8-åriga dottern på väg till skolan blir tagen av en äldre (50+) man som våldtar henne så illa att hon nästan dör.

Bra film men inte direkt något man har lust att se om. Trots att de lyckligtvis inte har med några våldtäktsscener, eller ens anspelningar på det, alls; äcklet säger hej, sedan ser man en skadad hand ringa ambulans och därefter handlar filmen helt enkelt om dotterns fysiska och psykiska återhämtning, om hur familjen ska ta sig genom det, och även delvis om rättegången. Så, till största del är det ju en film med fokus på familjen, men jag har ju inte sett något av Koreeda eller andra så jag har ingen aning om det här är jämförbart eller över huvud taget i närheten av det BlackMetal efterfrågade. Första 20 minuterna är i alla fall mest en inblick i familjens vardag före händelsen. Sol Kyung-gu spelar fadern och gör det med bravur.

Någon annan som sett den här? Vad tyckte ni?
Intressant tips, kände inte till denna; faktiskt.
__________________
Senast redigerad av alprazolam_ 2017-09-21 kl. 00:27.
Citera
2017-09-21, 10:37
  #9213
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Har inga tips att ge, tror jag, men såg precis koreanska Hope (2013).

Tyvärr är filmen baserad på ett riktigt fall, där den 8-åriga dottern på väg till skolan blir tagen av en äldre (50+) man som våldtar henne så illa att hon nästan dör.

Bra film men inte direkt något man har lust att se om. Trots att de lyckligtvis inte har med några våldtäktsscener, eller ens anspelningar på det, alls; äcklet säger hej, sedan ser man en skadad hand ringa ambulans och därefter handlar filmen helt enkelt om dotterns fysiska och psykiska återhämtning, om hur familjen ska ta sig genom det, och även delvis om rättegången. Så, till största del är det ju en film med fokus på familjen, men jag har ju inte sett något av Koreeda eller andra så jag har ingen aning om det här är jämförbart eller över huvud taget i närheten av det BlackMetal efterfrågade. Första 20 minuterna är i alla fall mest en inblick i familjens vardag före händelsen. Sol Kyung-gu spelar fadern och gör det med bravur.

Någon annan som sett den här? Vad tyckte ni?
Har inte sett den så ska ta och ge den en chans när jag får lite tid över. Såg att den fanns på Netflix för ett tag sedan så det är ju smidigt med.
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Håller med om att den inte är bäst, men ändå kändes det svårt att motivera ett lägre betyg än en fyra. Trevligt att den lyckades träffa dig på det nostalgiska planet, nostalgi är en känsla som det är svårt att lämnas oberörd av. Galet stabil regissör kan jag tycka, hur som helst, som i princip alltid lyckas träffa rätt med känslan i sina filmer.

Kawase verkar också vara en sådan, även om jag knappt sett någon. Nanayo har jag sett, det är den enda jag kan minnas nu, den var bra. Jag har planer på att försöka se fler då jag har positiva vibbar av henne som regissör. Känner på mig att jag liksom dig kan finna en favorit i henne.
Tror att Like Father, Like Son har varit den som jag tyckt om minst av hans filmer (har inte sett Hana som inte verkar jättepoppis rent allmänt) och det är ändå som allra minst en okej film.

Shara (2003) och Suzaku (1997) är favoriterna för min del av Kawase så det kan vara två att spana in.
Citera
2017-09-21, 10:53
  #9214
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Har inte sett den så ska ta och ge den en chans när jag får lite tid över. Såg att den fanns på Netflix för ett tag sedan så det är ju smidigt med.

Tror att Like Father, Like Son har varit den som jag tyckt om minst av hans filmer (har inte sett Hana som inte verkar jättepoppis rent allmänt) och det är ändå som allra minst en okej film.

Shara (2003) och Suzaku (1997) är favoriterna för min del av Kawase så det kan vara två att spana in.
Shara har jag tänkt se under många år faktiskt, lägger den andra på minnet också.

Den har jag osedd tror jag, jag måste kolla upp vilka jag egentligen avverkat. Lite svårt att minnas just nu. I wish började jag se förut men avslutade aldrig, upplevde den då som seg, men tror det kan varit att det var helt fel läge och att man inte alls var i rätt sinnesstämning. Det är den enda jag kan minnas på rak arm att jag inte gillade och tyckte det var lite märkligt så jag bestämde mig för att stänga av och fortsätta vid ett annat tillfälle. Minns att du sa något om Our little sister förut här, har för mig du rekommenderade den. Har den högst på listan över hans filmer i alla fall.

Ska försöka avverka någon film under dagen här, jag har fortfarande ett par Kurosawa på DVD osedda och även någon av den gamle Ozu. Blir lite nostalgisk av att skriva i tråden faktiskt och aktiviteten verkar ha ökat något även om den är död i jämförelse med den gamla storhetstiden. Nu hoppas jag bara Rakii och lite andra gamla stammisar tittar in för gamla tiders skull.
__________________
Senast redigerad av alprazolam_ 2017-09-21 kl. 11:04.
Citera
2017-09-21, 20:38
  #9215
Medlem
aomames avatar
Håller på att läsa Dostojevskijs Idioten, så när jag är klar blir det att ta sig an Kurosawas filmatisering som tydligen fått blandade reaktioner. Nåja, en av hans filmer jag faktiskt inte sett så ska bli intressant.
Citera
2017-09-22, 22:28
  #9216
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aomame
Håller på att läsa Dostojevskijs Idioten, så när jag är klar blir det att ta sig an Kurosawas filmatisering som tydligen fått blandade reaktioner. Nåja, en av hans filmer jag faktiskt inte sett så ska bli intressant.
Den är vintrig och småmysig, vill jag minnas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback