Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Den tyckte jag också var hyfsad faktiskt! Jag har planerat att se den japanska versionen av samma film. Den heter
Byakuyako tror jag iaf. Om jag är helt ute och cyklar nu så beror det på att jag är nyvaken som fan... I alla fall så vill jag minnas att
InternationalWOT har sett bägge filmerna och att när den koreanska var mer av en thriller, så är den japanska tydligen mer av ett drama. Om jag nu minns rätt förstås...
http://www.imdb.com/title/tt1613028/?ref_=fn_al_tt_1
Har någon förresten koll på den här filmen:
Juvenile Offender
http://www.imdb.com/title/tt2292676/?ref_=fn_al_tt_1
Håller koll efter subs för närvarande då det inte finns några...
Angående into the white night har du så rätt så.
Har sett en hel drös filmer de senaste dagarna, alla av minst sagt variernade kvalité.
De sevärda var:
when a wolfs falls in love with a sheep
Thaiwanesisk småmysig romantisk rulle med trevliga tecknade animationssekvenser. Gillade stop motion sekvenserna man emellanåt använde sig av för att förstärka berättarelementet. Gillade man som mig
starry starry nights formelement kommer man trivas alldeles utmärkt med denna filmen. Storyn var tämligen standard men gediget utförd, pojke betraktar flicka från avstånd och åtar sig rollen som den osynlige beskyddaren. Stämningen är lättsam med humorinslag, inte alltför tramsigt utan hela tiden fast förankrat i filmens story. Man stänger av med en behaglig känsla i magen.
stabil 3 av 5
Feathers in the Wind
Minimalistisk koreansk film om en filmskapare som tar sig ut till en ö mitt ute i ingenstans för att hedra ett löfte han gjorde till sin flickvän för 10 år sedan, att de skulle mötas på samma ställe 10 år senare. Filmen innehåller endast tre skådespelare, varav en inte har en enda replik. Narrativet är tämligen subtilt, du utmanas som tittare att förstå varför skådespelarna faktiskt gör som de gör då man valt att inte ha någon idiotdialog för att upplysa tittaren vad det egentligen är som händer på bilden. Tyckte filmen var riktigt charmig och duktiga skådespeleriinsatser från de två skådespelare som faktiskt har repliker. Man får gradvis veta vad det är som driver karaktärerna, deras rädslor, förhoppningar och även planer inför framtiden.
Stabil 3 + av 5
inte fullt lika sevärda:
Betelnut beauty
Jag misstänker att jag fick tag på ganska värdelösa undertexter men hade inga större problem med att förstå handlingen ändå. Och den var verkligen inte mycket att ha. Man målar upp ett ganska dystert postindustriellt taiwan där ungdomarna inte tycks kunna försörja sig över huvud taget utan hankar sig fram genom att balansera på gränsen mellan tiggeri och kriminallitet. Stora delar av storyn var obegriplig för mig och även om den kvinnliga huvudkaraktären var riktigt bra bitvis fick hon för det mesta en nedtonad roll i ploten i det att hon faktiskt var den som framåt slutet faktiskt har goda utsikter att ta sig ur misären
2 av 5
De värdelösa ni ska hålla er borta ifrån:
Triad
Hong Kong 2012. Än en gång befäster hong kong det faktum att man redan för 10 år sedan borde gjort en enorm jäkla krater av alla de adresser där deras filmbolag ligger för 10. Är de ens fysiskt möjligt för dem att producera något som ens liknar en vettig film. Vi har här en av de mest skrattretande försöken jag någonsin sett att skildra triadlivet. Man har satt ett par bildsköna till tänderna uppstylade popartister och försöker sedan sälja in dessa påfågeltrattar som up and coming triadmedlemmar. Filmen innehåller fullständigt hutlösa scener där man gör gällande att det är ok för triaden att glida runt på stan i grupper om 200 + människor, alla med tämligen respektabla knivar i händerna. Jag skulle kunna mala på sida upp och sida ner om denna rulles uselhet. Det är nästan så jag kan rekommendera den till er för att undervisa mina medmänniskor i hur i helvete du INTE ska göra en film. En rulle dum bortom all sans och förnuft.
1 av 5
The assassains
Än en gång har vi en Hong Kong rulle på halsen. Denna gång i periodmiljö. Jag såg filmen på kantonesiska men ljudbilden i denna filmen var verkligen usel, det var så uppenbart hur allt gjorts i efterproduktionen, det förtog intrycket när regissören skulle dra på med "storslagna scener". Jag har inte kollat in mandarinljudet förvisso, men alla produktionsbolag i förtexterna tycktes ha sitt ursprung i Hong Kong och huvudskådisarna är även de därifrån om jag inte missminner mig. Det fanns en intressant handling i denna film som tyvärr slarvades bort till viss del, än en gång är det Cao Cao och hans förehavanden som är i centrum. Men istället för att som i exempelvis Chi Bi rullarna ha honom i en traditionell antagonistroll vänder man här lite på saker och ting och låter tittaren ta sig närmre den myomspunne generalen som varit upphov till otaliga legender och filmatiseringar. Tyvärr lider filmen inte bara av förintande värdelöst ljud, sidostorysen i rullen tar under de senare akterna mer och mer plats och dessa är inte jätteväl utmejslade. Synd som tusan på¨en story som faktiskt kunnat bli något.
2 av 5