Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Du har ju Norwegian Wood som precis nämndes också. Den vill jag minnas som minst sagt deppig. Tyckte inte den var så bra dock, men jag tror inte att jag var i rätt mood för att se den när jag såg den...
Jag tyckte den filmen var obehaglig som bara den att titta på. Det är något med hur de gestaltar förhållandet mellan den mentalt störda kvinnan och den manlige huvudpersonen som fick det att riktigt krypa i skinnet på mig. Och hur storyn blir präglas allt mer av irrationell störd besatthet... Säger mest åt folk att hålla sig borta från den.
Du skulle dock förmodligen behöva lite mer omfattande studier för att komma underfun med vad det iaf i mina ögon är som gör storyn så oehaglig. Visst är den estetiskt vacker, men som PieterBruegel påpekade lämnar den mycket att begära i övrigt, tror jag påpekat det dussintals sidor bak efter att jag sett den själv. Om jag inte minns helt fel är den vackra kinematografin en del av problemet, filmen är ju som bekant baserat på en bok, vilket gör att det finns gott om stoff att ta av när det kommer till storyn, men regissören hakar bitvis upp sig på förvisso bländande vackra tagningar på landskap osv, men de stjäl också en hel del tid från själva historien.
Men som sagt,
obehaglig är väll det ord som bäst passar in på min uppfattning om denna filmen