2013-11-08, 18:39
Medlem
alprazolam_s avatar
Jag såg Kiyoshi Kurosawa's Serpent's Path häromdagen. Jag hade läst något tips om den här i tråden för längesen, men fan vad överraskad jag blev. Tror det kan varit Dumbeast som skrev något om den, och jag brukar gilla hans tips, men jag hade ändå inte så höga förväntningar. Hur som helst så jäklar vad jag gillade den! Mörk, hårdkokt och bra insatser av skådisarna! Man kan väl säga att det är ett action drama, eller thriller drama, men den innehåller i vilket fall en hel del panga. Väldigt välgjord kändes den (pluspoäng för ljudeffekterna på skottlossningarna tex). Man får tänka på att Kurosawa gjorde denna film och Eyes of the Spider på en vecka vardera, med samma skådisar och med väldigt låg budget.

Rekommenderar denna film skarpt! Gav den en fyra på filmtipset och jag har höga förhoppningar på Eyes of the Spider som jag ska försöka ta och se här i dagarna.

Shô Aikawa är helt klart en av mina favoritskådisar från Japan och han är lika bra här som alltid!
Senast redigerad av alprazolam_ 2013-11-08 kl. 18:41.
Citera
2013-11-08, 21:05
Bannlyst
Serpents Path är riktigt bra men som jag skrev i mina tidigare recensioner så är det helt klart Eye of the Spider som är juvelen av de två och en av Kurosawas bästa..
Citera
2013-11-08, 21:14
Bannlyst
The Story of Yonusuke
http://www.imdb.com/title/tt2151915/?ref_=nm_flmg_dr_3
Japansk feelgood drama/komedi från 2013
regissör Shûichi Okita

Det här är Okitas andra film jag ser av 3. Den tidigare Woodsman and the rain var originell och en trevlig upplevelse.
Story of Yonusuke är mer en skildring mellan två personer och de liv de lever. Vi får se tillbakablickar med massor av värme och charm. Ibland blixtrar det till och man sitter med ett leende på läpparna medan vissa scener är rena transportsträckor. Kengo Kôra och Yuriko Yoshitaka är härliga ihop och bidrar mycket till filmens positiva sidor.

Betyg: En stabil 3:a av 5. Rekommenderas för er som vill se en lantlig Japansk feelgooddrama med fokus på relationer. Aningen ytlig och långdragen och inte riktigt lika intressant som Woodsman and The Rain men fortfarande en stabil film.
Citera
2013-11-08, 22:40
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Serpents Path är riktigt bra men som jag skrev i mina tidigare recensioner så är det helt klart Eye of the Spider som är juvelen av de två och en av Kurosawas bästa..
Fan vad gött och höra! Jag gillar ju som bekant dina tips allt som oftast också! Köpte faktiskt en dvd innehållandes bägge filmerna, och jag ska se Eye of the Spider här någon dag! Nu ser jag verkligen fram emot den!
Citera
2013-11-10, 16:33
Medlem
NirvanAs avatar
Någon som sett Saving General Yang? Verkar rätt fet av trailer att döma
Citera
2013-11-10, 16:35
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Någon som sett Saving General Yang? Verkar rätt fet av trailer att döma
Du får gärna se den och rapportera här efteråt!
Citera
2013-11-10, 20:40
Medlem
alprazolam_s avatar
Efter att ha sett Serpent's Path, som jag verkligen tyckte om, så är jag nu igång med att se den andra lågbudget-filmen av K. Kurosawa: Eyes of the Spider. Den verkar ganska liknande Serpent's Path, men ska enligt utsago vara ännu bättre, och det låter ju lovande i och med att jag gav den andra en fyra... Samma skådisar, bra skådisar, och samma låga budget. Älskar denna typ av yakuza-filmer och hoppas på det bästa!
Citera
2013-11-10, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Efter att ha sett Serpent's Path, som jag verkligen tyckte om, så är jag nu igång med att se den andra lågbudget-filmen av K. Kurosawa: Eyes of the Spider. Den verkar ganska liknande Serpent's Path, men ska enligt utsago vara ännu bättre, och det låter ju lovande i och med att jag gav den andra en fyra... Samma skådisar, bra skådisar, och samma låga budget. Älskar denna typ av yakuza-filmer och hoppas på det bästa!

Det är helt olika filmer.
Citera
2013-11-10, 21:59
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Det är helt olika filmer.
Jag misstog mig lite, hade inte hunnit se så långt... Den verkar bra i alla fall! Fick höga förväntningar som fan efter att du skrev massa positiva saker om den tidigare...
Citera
2013-11-11, 18:37
Medlem
alprazolam_s avatar
Då har jag sett Eyes of the Spider. Gillade den, bra film! Dock så tyckte jag att den var något sämre än Serpent's Path, och inte tvärtom. Lite svårt att säga varför, men Serpent's Path kändes mörkare och råare. Mer ångestfylld helt enkelt, och det tilltalade mig väl mer antar jag. Så där Serpent's Path var en fyra av fem möjliga så hamnar Eyes of the Spider på en trea av fem möjliga.

Jag kan varmt rekommendera bägge!
Citera
2013-11-11, 22:30
Medlem
hetfields avatar
Tänkte slå ett slag för Spellbound/Chilling Romance från 2011! Romantisk komedi med inslag av (lättsam) skräck. Tycker den lyckades med det mesta den försökte sig på. Brukar ha svårt för skämten i koreanska filmer men här funkade det väldigt bra tycker jag, mycket tack vare fina skådespelarinstatser av de två huvudrollerna. Det enda jag egentligen har att anmärka på är väl möjligen att jag tycker att slutet kunde knutits ihop aningen bättre.

Nu känner jag att jag alltid är lite för generös med betygen när Son Ye-jin medverkar ( ), men 4 av 5 tycker jag helt klart att den är värd!
Citera
2013-11-13, 15:20
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetfield
Tänkte slå ett slag för Spellbound/Chilling Romance från 2011! Romantisk komedi med inslag av (lättsam) skräck. Tycker den lyckades med det mesta den försökte sig på. Brukar ha svårt för skämten i koreanska filmer men här funkade det väldigt bra tycker jag, mycket tack vare fina skådespelarinstatser av de två huvudrollerna. Det enda jag egentligen har att anmärka på är väl möjligen att jag tycker att slutet kunde knutits ihop aningen bättre.

Nu känner jag att jag alltid är lite för generös med betygen när Son Ye-jin medverkar ( ), men 4 av 5 tycker jag helt klart att den är värd!

Du gör rätt i att vara generös med betygen i hennes filmer. En av de absolut bästa skådespelerskorna ifrån sydkorea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in