Miikes
for loves sake har slutligen subbats färdigt så satte mig ner och tittade på denna ganska märkliga kreation på 135 minuter.
Grundstoryn är ganska simpel. First love hit, first love dit, pojke möter flicka, flickan kärar ner sig i pojken och sätter sig sedan i sinnet att förfölja nämnde tämligen våldsamma pojke i hans framhankande färd i samhället.
Miike sätter som vanligt sin egen prägel på gamla klyschor, filmen har många likheter med
Crows Zero filmerna både till handling och stil. Det är gott om fighter, men i For loves sake har Miike låtit byta ut alla dockliknande pojkvaskar som slåss mot skolflickor som slåss. Resultatet är minst sagt underhållande måste jag säga. Något som också kom som en överraskning är de over the top koreograferade dans och sånginslagen. Om jag inte missminner mig helt var den ena låten misstänkt lik Urami Bushi av Meiko Kaji. Musikinslagen står i vart fall i mina ögon som ett tydligt hån mot all den överdrivna dans och musik som råder inom J-popen. Musikinslagen försvinner efter drygt halva filmen och får ge plats åt en jäkla massa fightingscener mellan huvudpersonen och skolflickor.
Storymässigt fanns det kanske inte någon superklar röd tråd, det hela gick mest ut på att man visar hur huvudpersonen surmulet traskar gatan fram alternativt klår upp lite bus. Störde mig ganska ordentligt på "kärleksobjektet" i filmen. Oerhört gnällig men söt kreation.
Blev i vart fall glatt överraskad av filmen och tycker Miike har kommit in i ett stabilt flow i sina filmer på senare år. Har tyckt att alla hans lite senare rullar har hållt genomgående hög kvalité. Hantycks numera tycks röra sig på lite större budgetar med kameror, setting osv, är trots sin "fulhet" riktigt behaglig att titta på. Han har genomgående lyckats behålla sin "B-aktiga" stil och referenser till filmhistoria i sina filmer trots den uppenbara ekonomiska uppgraderingen.
3 av 5. Tycker man kan ge filmen en chans, den är inte för alla ska dock sägas
http://www.imdb.com/title/tt1980033/