2012-12-06, 18:21
Medlem
Rakiis avatar
I natt såg jag koreanska Enemy at the Dead End som jag inte tror att någon hittills har skrivit om i tråden och ingen på Filmtipset hade kommenterat den eller ens givit betyg. Jag har varit nyfiken på den tidigare men i brist på undertexter så föll den i glömska tills igår. Handlar om en patient på ett landsortssjukhus någonstans i Sydkorea som haft en stroke och nu vill ta livet av sig av okänd anledning. En dag kommer en ny patient in på samma avdelning och delar rum med den självmordsbenägna, vad som sedan börjar är en kamp på liv och död i sjukhusrummet.

Filmen har bland annat jämförts med Oldboy såg jag på ett omslag och det finns ett par rätt slående likheter med Oldboy, humorn och det delvis grova våldet vävs samman ihop tillsammans med historien till en intressant film. Sedan att den uteslutande utspelas i samma rum med de två huvudkaraktärerna sängliggandes bidrar en del till spänning och stämningen, man vet inte alls vad som pågår i de bådas huvuden förutom att de vill ha död på varandra.

Kan rekommendera denna om man har som jag torka på koreansk film i nuläget, stark trea av fem i betyg.

http://www.imdb.com/title/tt1798181/
Citera
2012-12-06, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
I natt såg jag koreanska Enemy at the Dead End som jag inte tror att någon hittills har skrivit om i tråden och ingen på Filmtipset hade kommenterat den eller ens givit betyg. Jag har varit nyfiken på den tidigare men i brist på undertexter så föll den i glömska tills igår. Handlar om en patient på ett landsortssjukhus någonstans i Sydkorea som haft en stroke och nu vill ta livet av sig av okänd anledning. En dag kommer en ny patient in på samma avdelning och delar rum med den självmordsbenägna, vad som sedan börjar är en kamp på liv och död i sjukhusrummet.

Filmen har bland annat jämförts med Oldboy såg jag på ett omslag och det finns ett par rätt slående likheter med Oldboy, humorn och det delvis grova våldet vävs samman ihop tillsammans med historien till en intressant film. Sedan att den uteslutande utspelas i samma rum med de två huvudkaraktärerna sängliggandes bidrar en del till spänning och stämningen, man vet inte alls vad som pågår i de bådas huvuden förutom att de vill ha död på varandra.

Kan rekommendera denna om man har som jag torka på koreansk film i nuläget, stark trea av fem i betyg.

http://www.imdb.com/title/tt1798181/

Låter väldigt intressant, tack för tipset!
Citera
2012-12-06, 18:43
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Haha, Battle Royale var den andra asiatiska jag såg, samma filmkväll som Dark Water. Har sett båda ett antal gånger sedan dess, Battle Royale har förblivit en av mina absoluta favoriter.

Citat:
Minns till och med att det var den 29:e mars 2001 eller 2002 som jag köpte filmen och såg den. På den tiden fildelade jag inte alls lika frenetiskt och då kom man inte över asiatiska filmer lika lätt som idag, därför var det en stor dag för mig då jag köpte filmen och såg den första gången så datumet satte sig. Antagligen den bästa filmen ifrån 2000-talet tillsammans med Visitor Q.
Ni ungdomar får mig att känna mig gammal. Jag såg mina första asiatiska filmer på 80-talet, då var det mest Bruce Lees filmer som gällde. I början av 90-talet så var det piratkopierade Hong Kong-rullar för hela slanten; The Killer, A Better Tomorrow 1 & 2, Bullet in the Head och Hardboiled var favoriterna.

I mitten och slutet av 90-talet så gick det massor med pengar till att importera japansk och kinesisk film, som inte fanns i affärerna på samma sätt som idag. Naturligtvis på VHS, och för 200-300 spänn styck.
Citera
2012-12-06, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Ni ungdomar får mig att känna mig gammal. Jag såg mina första asiatiska filmer på 80-talet, då var det mest Bruce Lees filmer som gällde. I början av 90-talet så var det piratkopierade Hong Kong-rullar för hela slanten; The Killer, A Better Tomorrow 1 & 2, Bullet in the Head och Hardboiled var favoriterna.

I mitten och slutet av 90-talet så gick det massor med pengar till att importera japansk och kinesisk film, som inte fanns i affärerna på samma sätt som idag. Naturligtvis på VHS, och för 200-300 spänn styck.

Det jobbiga för oss ungdomar är att det är mycket att se igen. Sett The Killer och Hardboiled, men har ännu inte lagt vantarna på A Better Tomorrow-filmerna. Mest för att jag och min bror brukar ha relativt lik smak och han menade att jag kunde prioritera andra Woo-filmer. Detta är givetvis inte detsamma som att jag inte tänker se dem.
Citera
2012-12-06, 19:56
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Då allt fler utlåtanden börjar trilla in är det väl dags även för mig att se Pieta snart, de flesta verkar ense om att den varken är toppen eller dålig.

Har själv fått sett Deranged, som diskuterats här inne tidigare. Måste säga att jag tycker om att Park väljer att inte fokusera på själva katastrofen utan snarare den masshysteri och den kraftantagning en sådan typ av katastrof får som naturliga konsekvenser. Första filmen jag ser med Kim Myung-min trots att han gjort åtminstone två storfilmer innan detta, och det var en positiv ny kännedom.

Efter att ha läst på om tagelmaskar får jag säga att det är ett briljant grepp att låta dessa använda människor som "hosts", har det gjorts tidigare eller är det en helt ny idé? Snyggt om så är fallet.

Kan ju ställa följande fråga till InternationalWOT; såg att Kim Dong-wan mest gjort dramas innan detta, är det något du sett? Tyckte han fungerade bra i sin roll här åtminstone.

Vad gäller filmen är det ju viktigt att ha i åtanke vad det är, Parks mål är knappast att tävla med filmer som Pieta eller Masquerade, och i sin grupp är det helt klart en av de bättre. Slutbetyget landar på en stark tvåa, stör mig verkligen på den här typen av slut (ni som sett filmen förstår).

Tyvärr inte bekant med denne man, någon av hans dramor eller för den delen någon av de som regisserat dramorna så kan inte uttala mig närmre. Nu har det varit ett antal olika personer i tråden som gett Deranged ganska bra omdömen så blir kanske till att se den någon dag framöver trots att den tillhör en genre som vanligtvis intre intresserar mig.

Citat:
Det jobbiga för oss ungdomar är att det är mycket att se igen. Sett The Killer och Hardboiled, men har ännu inte lagt vantarna på A Better Tomorrow-filmerna. Mest för att jag och min bror brukar ha relativt lik smak och han menade att jag kunde prioritera andra Woo-filmer. Detta är givetvis inte detsamma som att jag inte tänker se dem.

Aaaaah, en underbar trilogi som du får ta och se.

-----

Förmodligen har en del här redan sett filmen ifråga men slänger ändå in mina tankar om Wong Kar Wai: s Fallen Angels. Hade ganska höga krav när jag drog igång denna 90 talsrulle. Wong har ju ett gediget CV vid det här laget och de gångerna jag inte varit fullt lika glad för hans filmer har hans bildspråk varit ett ständigt fängslande nummer i vart fall för min del. Den mannen har verkligen en känsla för det visuella elementet.

Tyvärr kom mina förhoppningar på skam ganska omgående i Fallen Angels, du får följa en rad ganska märkliga individer och får en kort inblick i deras färd på livets tåg. Du förstår dig aldrig på dem, vilket jag fann lite småirriterande. Storyn växlade blixtsnabbt mellan brutala skottlossningar och märkliga komedisekvenser. Filmen tycktes aldrig riktigt leda någon vart, utom framåt slutet. Och detta känns i det närmaste framtvingat tyvärr =/. Det lösa narrativet som fungerar så förkrossande bra i exempelvis In the mood for love som skulle anlända ett par år senare känns här inte lika klockrent och lämnar mest tittaren förvirrad.

De positiva aspekterna är dock kameraarbetet, Wong lyckas på ett klockrent sätt fånga den neonupplysta storstaden på ett i det närmaste poetiskt sätt, vackra musikstycken akopanjerar vissa scener, intressant användande av kamerarörelser också.

2 av 5 blir betyget.
Citera
2012-12-06, 20:18
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Låter väldigt intressant, tack för tipset!

Hoppas att den faller dig i smaken, och fin avatar har du skaffat nu också!

Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim

Hehe, svårt då man är född i slutet av åttiotalet men visst såg jag en hel del Bruce Lee som parvel också, och en del samurajfilmer som gick på tv ibland. Problemet för mig på den tiden då det begav sig i tonåren (tidigt 2000) så visste man ju om att det existerade en sjuhelvetes mycket film som man ville lägga vantarna på men var omöjligt för mig med dåtidens ekonomiska situation och internetuppkoppling. Köpte en del HK-filmer hos SF Bokhandeln på video minns jag, just i slutet av VHS:ens levnad.

Därefter har jag köpt på mig nästan alla filmer som John Woo gjorde i HK, Bruce Lee's alla filmer, en del filmer med Chow-Yun Fat med mera. Nuförtiden kommer man ju över allt snabbt med ett par musklick, gillade nästan mera jakten på filmerna som det var förr, även om frustrationen tog överhand oftast då butiker som SubDVD och dylikt inte existerade.
Citera
2012-12-06, 21:00
Medlem
Citat:
Hoppas att den faller dig i smaken, och fin avatar har du skaffat nu också!

Hehe, svårt då man är född i slutet av åttiotalet men visst såg jag en hel del Bruce Lee som parvel också, och en del samurajfilmer som gick på tv ibland. Problemet för mig på den tiden då det begav sig i tonåren (tidigt 2000) så visste man ju om att det existerade en sjuhelvetes mycket film som man ville lägga vantarna på men var omöjligt för mig med dåtidens ekonomiska situation och internetuppkoppling. Köpte en del HK-filmer hos SF Bokhandeln på video minns jag, just i slutet av VHS:ens levnad.

Därefter har jag köpt på mig nästan alla filmer som John Woo gjorde i HK, Bruce Lee's alla filmer, en del filmer med Chow-Yun Fat med mera. Nuförtiden kommer man ju över allt snabbt med ett par musklick, gillade nästan mera jakten på filmerna som det var förr, även om frustrationen tog överhand oftast då butiker som SubDVD och dylikt inte existerade.

Helt missat SubDVD. Fint utbud ser jag.

Dock: hur fungerar egentligen regioner? Är det fortfarande viktigt att ha region 2? Sitter på en Samsung bluray-spelare.
Citera
2012-12-06, 21:05
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Helt missat SubDVD. Fint utbud ser jag.

Dock: hur fungerar egentligen regioner? Är det fortfarande viktigt att ha region 2? Sitter på en Samsung bluray-spelare.

Inte helt undra på den frågan själv, om det är Region A kan du inte spela upp det i din svenska Region B-spelare. Som tur är så kör en del distributörer med Region 0 för sina utgåvor. De flesta utländska utgåvor som SubDVD säljer är antingen R1, R2 eller R0 har jag märkt (detta gäller DVD).
Citera
2012-12-06, 22:20
Medlem
MyNutss avatar
Söker en asiatisk film som jag såg för mååååånga år sedan på canal+. Minns bara små sekvenser ur filmen, vet att den va rätt köttig, flög ben osv där dom blev träffade av skott. Tror de va nånting med en arena och nån bomb, poliserna såg ut som militärer eller nåt. Skulle bli grymt glad om nån vet vad det är för rulle ja dillar om!
Citera
2012-12-07, 15:27
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Då allt fler utlåtanden börjar trilla in är det väl dags även för mig att se Pieta snart, de flesta verkar ense om att den varken är toppen eller dålig.

Har själv fått sett Deranged, som diskuterats här inne tidigare. Måste säga att jag tycker om att Park väljer att inte fokusera på själva katastrofen utan snarare den masshysteri och den kraftantagning en sådan typ av katastrof får som naturliga konsekvenser. Första filmen jag ser med Kim Myung-min trots att han gjort åtminstone två storfilmer innan detta, och det var en positiv ny kännedom.

Efter att ha läst på om tagelmaskar får jag säga att det är ett briljant grepp att låta dessa använda människor som "hosts", har det gjorts tidigare eller är det en helt ny idé? Snyggt om så är fallet.

Kan ju ställa följande fråga till InternationalWOT; såg att Kim Dong-wan mest gjort dramas innan detta, är det något du sett? Tyckte han fungerade bra i sin roll här åtminstone.

Vad gäller filmen är det ju viktigt att ha i åtanke vad det är, Parks mål är knappast att tävla med filmer som Pieta eller Masquerade, och i sin grupp är det helt klart en av de bättre. Slutbetyget landar på en stark tvåa, stör mig verkligen på den här typen av slut (ni som sett filmen förstår).
Hur bra var den, Deranged? Sätt gärna ett betyg mellan 1-5 är du snäll. Är det Wook-Park som gjort den?

Hittar inte på den där Masquerade någonstans. Lite hjälp skulle sitta fint.

Hittade på lite nya filmer nu också som jag tänkte kolla av om någon här har sett. Alla verkar intressanta enligt mig.

The Man Who Left His Will on Film
http://www.imdb.com/title/tt0066466/

The Man Who Stole the Sun
http://www.imdb.com/title/tt0194426/

Mother is a Whore
http://www.imdb.com/title/tt2171981/?ref_=fn_al_tt_1

The Woman Who Wanted to Die (Koji Wakamatsu)
http://www.imdb.com/title/tt0291465/

Hittade på dessa i jakten på Masquerade, så helt bortslösad tid var det ändå inte.

Blev extremt glad av att hitta en film jag inte sett eller hittat förut när jag försökt jaga ifatt alla filmer av min favorit Wakamatsu (R.I.P). Jag ska senare skriva vilka jag har sett här i tråden och förhoppningsvis kan någon hjälpa mig hitta någon/några filmer av honom jag inte sett.

Skulle även uppskatta om någon kunde hjälpa mig hitta nån box eller liknande så man kunde investera i fysiska exemplar av hans filmer. Grym regissör! Jag blev faktiskt lite ledsen av att han skulle gå och bli ihjälkörd i Korea. Jag vill gärna tänka att han redan hunnit göra alla sina riktiga guldkorn innan sin tragiska bortgång.

Btw så har du PM angående regioner och grejer, käre Kapten.
Senast redigerad av alprazolam_ 2012-12-07 kl. 15:29.
Citera
2012-12-07, 15:33
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Hur bra var den, Deranged? Sätt gärna ett betyg mellan 1-5 är du snäll. Är det Wook-Park som gjort den?

Nej, han har inte gjort den vad jag vet. Tack för dina andra tips förresten!
Citera
2012-12-07, 16:34
Medlem
NirvanAs avatar
Deranged skulle jag ge 3.5 alternativt 4, blev mycket positivt överraskad, trodde den skulle vara medioker men var högst sevärd.

Alpra Fick du PMet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in