2012-08-27, 19:31
Medlem
PetaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Gör inte han väldigt svåra filmer Ming-Liang? Jag har fått för mig det då jag sett fler som beskriver hans filmer på nästan precis samma sätt som du gör här. Tror inte jag sett något av honom, men jag har dragit hem ett antal filmer nu som jag tänkt att jag ska dra igenom. Få se om det är nåt för mig...
Baserat på ni har skrivit i tråden om Good Bye, Dragon Inn och andras omdömen av hans filmer så verkar det vara så att folk tycker att hans tagningar är onödigt långa, om det är det som gör filmerna svåra vet jag inte.

Har bara sett The Wayward Cloud som nämndes tidigare och tendenser till detta fanns men inte så att jag störde mig på det.

Såg nyss färdigt Himizu. Tycker att det är den svagaste som jag har sett hittills av Sono men jag blev inte besviken. Knepiga karaktärer och det andra sedvanliga man förväntar sig fick man. Har man gillat hans tidigare filmer gillar man garanterat den här också. 3/5.
Citera
2012-08-27, 20:21
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ah, låter sweet! Nu känner jag mig nästan säker på att jag kommer gilla detta!

Vilken ska jag börja med, tycker du?

Det spelar ingen roll i min mening men Goodbye, Dragon Inn kan jag tänka mig passar bättre delvis för att man får en försmak av regissörens arbete och att den till stor del utspelar sig på en biograf. Har märkt att regissören bakar in sina filmer i varandra som du kommer att märka, såg igår att samma namn på huvudkaraktären i Vad är klockan i Paris? dyker upp i Rebels of the Neon God.

Citat:
Ursprungligen postat av PetaN
Baserat på ni har skrivit i tråden om Good Bye, Dragon Inn och andras omdömen av hans filmer så verkar det vara så att folk tycker att hans tagningar är onödigt långa, om det är det som gör filmerna svåra vet jag inte.

Jag har själv ingenting emot långa tagningar i filmer, tycker om det väldigt mycket om jag ska vara ärlig. I just fallet med Ming-liang Tsai's filmer så fungerar det utmärkt, känns som en asiatisk Roy Andersson som jag skrev tidigare i tråden.
Citera
2012-08-27, 21:46
Medlem
The Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetaN
Har för mig att vattenmeloner ingår i de där sexskildringarna men det kan vara så att jag tänker på fel film...

Ja, det stämmer bra. Hejdlöst roligt!

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har märkt att regissören bakar in sina filmer i varandra som du kommer att märka, såg igår att samma namn på huvudkaraktären i Vad är klockan i Paris? dyker upp i Rebels of the Neon God.

Ja, huvudsakligen är det samma huvudkaraktär (och skådespelare) i de flesta av hans tidiga filmer. Egentligen är det väl först Goodbye Dragon Inn som inte handlar om Lee Kang-shengs karaktär (hur det ligger till med Hålet vet jag dock inte, ty den har jag ännu inte sett).

I vilken man ordning man ser dem spelar dock inte så stor roll. Jag såg exempelvis The Wayward Cloud först och det funkade utmärkt.
Citera
2012-08-27, 21:55
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Om Heavenly Forest är den film jag tror så kan jag helt klart gå i god för att det var en bra film! Är det den där Aoi Miyazaki spelar en knasig söt tjej som killen i huvudrollen träffar vid nåt övergångsställe i början? Och så är dom i nån park och fotograferar? Den måste jag se om...

Var längesen det blev någon melodram nu, men jag har några stycken i datorn som jag planerar se vid något tillfälle...

Just ja, Unbowed hade glömt. Får se om jag kör den inatt eller imorn...

Nowhere to Hide är en väldigt cool film! Väldigt speciell. Vill minnas att polaren inte var lika imponerad som mig...

Okej, ska bli kul att höra vad du tycker!

Du har så rätt så rörande heavenly forest, blev sugen på en liten rewach nu när den togs upp så blir till att se om den kanske. Är sugen på ett säkert kort efter megakalkonen Eternal first love, fanns verkligen inte en enda vettig punkt med den rullen utan manusförfattaren tycks ha gjort någon typ av lista där han försökt få med melodram/romcom klyshor som möjligt och sedan stoppat in alltihop i en meningslös soppa med sömngångare till skådisar. fy katten

gillade du nowhere to hide så kan du ju titta närmre på regissören. Jag har i alla fall sett "the duelist" för väldigt länge sedan. Jag minns den som riktigt bra faktiskt, lite som en småsurrealistisk periodberättelse i ramhistorieformat. Särskilt det sista förstod naturligtvis inte de på exempelvis IMDB. vilket var lite småirriterande att se då de ganska uppenbart missuppfattat hela filmen

Såg även Miikes Crows 0, efter att ha läst någon kommentar någonstans att en del föredrog den framför Blue Spring och efter att ha sett den kan jag inte riktigt förstå varifrån man fått den faktan ifrån. Tyckte inte crows var mer än på sin höjd medelmåttlig. Kunde inte hålla mig för skratt när alla J-drama grabbar med sina metrosexuella ansiktsdrag, struttade och ålade sig runt i märkligt sydda internatkostymer på tok för små för skådisarna, försöker vara tuffa. En ganska tydlig satir på både yakuzapolitik i filmer samt internatskolegenren i stort. Den hade väll sina stunder men inte mycket mer. Briljant musik dock
Senast redigerad av InternationalWOT 2012-08-27 kl. 22:06.
Citera
2012-08-28, 14:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Jack
Ja, huvudsakligen är det samma huvudkaraktär (och skådespelare) i de flesta av hans tidiga filmer. Egentligen är det väl först Goodbye Dragon Inn som inte handlar om Lee Kang-shengs karaktär (hur det ligger till med Hålet vet jag dock inte, ty den har jag ännu inte sett).

Ett roligt grepp om ingenting annat säger jag spontant, roligt också att klockförsäljaren i Vad är klockan i Paris? sätter sig i samma biosalong som huvudkaraktären i Goodbye, Dragon Inn och kunde ha varit en av personerna i salongen i just Goodbye... också. Gillar verkligen sådant, blir kul och man fäster rätt mycket av blickfånget på detaljer.
Citera
2012-08-28, 14:11
Medlem
Rakiis avatar
Någon som har sett Tokyo Eyes ifrån 1998? Jag har den på datorn och kanske ser på den i kväll om jag får tid över, den ser ut att vara bra och enligt folk på Filmtipset ska den vara "söt och mysig".

http://www.imdb.com/title/tt0157117/
Citera
2012-08-28, 16:02
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Någon som har sett Tokyo Eyes ifrån 1998? Jag har den på datorn och kanske ser på den i kväll om jag får tid över, den ser ut att vara bra och enligt folk på Filmtipset ska den vara "söt och mysig".

http://www.imdb.com/title/tt0157117/
Den tar jag och kollar upp jag med!

Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Du har så rätt så rörande heavenly forest, blev sugen på en liten rewach nu när den togs upp så blir till att se om den kanske. Är sugen på ett säkert kort efter megakalkonen Eternal first love, fanns verkligen inte en enda vettig punkt med den rullen utan manusförfattaren tycks ha gjort någon typ av lista där han försökt få med melodram/romcom klyshor som möjligt och sedan stoppat in alltihop i en meningslös soppa med sömngångare till skådisar. fy katten

gillade du nowhere to hide så kan du ju titta närmre på regissören. Jag har i alla fall sett "the duelist" för väldigt länge sedan. Jag minns den som riktigt bra faktiskt, lite som en småsurrealistisk periodberättelse i ramhistorieformat. Särskilt det sista förstod naturligtvis inte de på exempelvis IMDB. vilket var lite småirriterande att se då de ganska uppenbart missuppfattat hela filmen

Såg även Miikes Crows 0, efter att ha läst någon kommentar någonstans att en del föredrog den framför Blue Spring och efter att ha sett den kan jag inte riktigt förstå varifrån man fått den faktan ifrån. Tyckte inte crows var mer än på sin höjd medelmåttlig. Kunde inte hålla mig för skratt när alla J-drama grabbar med sina metrosexuella ansiktsdrag, struttade och ålade sig runt i märkligt sydda internatkostymer på tok för små för skådisarna, försöker vara tuffa. En ganska tydlig satir på både yakuzapolitik i filmer samt internatskolegenren i stort. Den hade väll sina stunder men inte mycket mer. Briljant musik dock
Aha, då kanske man ska skippa Eternal First Love då... Eller så ser jag vad jag själv tycker helt enkelt.

The Duelist har jag faktiskt sett tror jag. Är det nån maskerad snubbe med svärd och nån rätt söt tjej med? Tror inte jag såg klart den av någon anledning, men har tänkt på den flera gånger på senaste och tänkt att jag måste se klart den. Om det nu är samma film du menar...

Båda Crows-filmerna har jag höga förväntningar på, men jag hade fått för mig att dom inte skulle vara särskilt lika Blue Spring? Mer action i Crows hade jag fått för mig. Blue Spring är i övrigt svårslagen, den är ju fantastiskt bra! En liten spoiler här, men jag älskar verkligen en scen:

Edit: Såg förövrigt Painted Skin häromdagen. Den var väl sådär, inte precis vad jag väntat mig. Inte alls lika mycket action som jag hade trott. Filmen var väl inte dålig, men hade haft förväntningar på mer action med Donnie Yen. Den var väl godkänd kan jag tycka, en stark 2a. Inget speciellt alls, men lite annorlunda, och funkade väl att döda lite tid med...

Annars har jag fortsatt med Darker than Black och har nu sett 5 episoder och det blir faktiskt bättre ju längre man kommer! Jag har ingen tidigare erfarenhet av anime-serier, men jag finner denna ganska intressant och underhållande. Jag har dock märkt att dialogerna är mycket mer utförliga när man kör med engelskt ljud ist för japanska med subs, så jag funderar nästan på att fortsätta att se engelskdubbat, men nu har jag hittills sett med engelska subs så jag har lite svårt att bestämma hur jag ska göra...
Senast redigerad av alprazolam_ 2012-08-28 kl. 16:26.
Citera
2012-08-28, 17:13
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:

Aha, då kanske man ska skippa Eternal First Love då... Eller så ser jag vad jag själv tycker helt enkelt.

The Duelist har jag faktiskt sett tror jag. Är det nån maskerad snubbe med svärd och nån rätt söt tjej med? Tror inte jag såg klart den av någon anledning, men har tänkt på den flera gånger på senaste och tänkt att jag måste se klart den. Om det nu är samma film du menar...

Båda Crows-filmerna har jag höga förväntningar på, men jag hade fått för mig att dom inte skulle vara särskilt lika Blue Spring? Mer action i Crows hade jag fått för mig. Blue Spring är i övrigt svårslagen, den är ju fantastiskt bra! En liten spoiler här, men jag älskar verkligen en scen:

Edit: Såg förövrigt Painted Skin häromdagen. Den var väl sådär, inte precis vad jag väntat mig. Inte alls lika mycket action som jag hade trott. Filmen var väl inte dålig, men hade haft förväntningar på mer action med Donnie Yen. Den var väl godkänd kan jag tycka, en stark 2a. Inget speciellt alls, men lite annorlunda, och funkade väl att döda lite tid med...

Annars har jag fortsatt med Darker than Black och har nu sett 5 episoder och det blir faktiskt bättre ju längre man kommer! Jag har ingen tidigare erfarenhet av anime-serier, men jag finner denna ganska intressant och underhållande. Jag har dock märkt att dialogerna är mycket mer utförliga när man kör med engelskt ljud ist för japanska med subs, så jag funderar nästan på att fortsätta att se engelskdubbat, men nu har jag hittills sett med engelska subs så jag har lite svårt att bestämma hur jag ska göra...

Jag såg ju 1:an och även om den var okej får den mig inte att sukta efter Crows 2 bortom all sans och förnuft precis. Nä jag ju inte sett den tidigare så ville veta om de var lika över huvudtaget. De är väll lika på det sättet att båda utspelar sig på hysterisk nedgångna internatskolor och handlar om maktkamper på den skolan. Men miike tar det hela till överdrift och gör väll nästan satir av det egentligen medans blue spring snarare har ett lite allvarligare tema i det att den vill skiljdra ungdomens vilsenhet men ändå vilja att åstakomma något med sitt liv.

Angående spoilern: ja den är fin den scenen. funderade på om de faktiskt låtit honom stå där hela tiden eller om det är en docka.

Jag har till slut fått sett flowers of war. Inte en aning egentligen varför det dröjt så länge innan jag sett den men tyckte den var väldigt bra, visst hade den sina brister. Romansen i filmen var lite märklig och det fanns en del logikhål i handlingen för att få saker och ting lite mer effektfullt. Utmålandet av japanerna som omänskliga slaktare kan man väll leva med i vart fall då massakern vid Nanking faktiskt är historiskt dokumenterat. Det känns motiverat i detta fall, något som ibland faktiskt kan vara lite tveksamt. Oehört estetiskt tilltalande film som slog an på något inom en trots dess brister. Oehört vasst skådespeleri från kinesernas sida. Från bales? not so much kanske... Jag fann hans karaktär snarare ganska komisk många gånger.

Gillade att filmen inte drog sig för att visa verkligt råa och grafiska våld och sexscener för att ytterliga understryka saker och ting. Hyfsat sparsmakat också med den för denna typ av film ganska typiska kinesiska nationalismen och axelklappandet, kanske för att det är en film där kineserna inte frälser sig själva utan får hjälp av en utomstående kraft i form av Bales karaktär?

Senast redigerad av InternationalWOT 2012-08-28 kl. 17:22.
Citera
2012-08-28, 19:22
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Kommit över lite pinku också av regissören Shinji Imaoka (Underwater Love), främst ser Frog Song och Lunch Box riktigt intressanta ut! Jag köpte ju Underwater Love på DVD i förra veckan billigt som jag ska se på senare idag!
Citera
2012-08-28, 21:08
Medlem
NirvanAs avatar
Såg nyss klart Miikes remake av Hara-Kiri från 62, vet om att jag sett originalet men det var väldigt länge sen så jag minns inte handlingen - så det var kul.

Det var en ganska bra film, ganska stillsam och enkel i positiv bemärkelse, några minnesvärda scener. Helt klart sevärd.

Härnäst ska jag försöka se Anthony Wong och Josie Ho senaste film: Motorway
Citera
2012-08-28, 22:18
Medlem
Funderar på som nytt projekt att antingen beta av en viss regissörs samtliga filmer eller helt enkelt upptäcka nya sådana, någon här som kan rekommendera något intressant? Genren jag är minst intresserad av är action, så helst ingen som gör mestadels det. Har ju fortfarande inte sett någon Chen Kaige (jag vet hur genant det är) och han är aktuell. Även Satyajit Ray, Hsiao-hsien Hou och Hark Tsui (kanske fel genre där dock?).

Någon som sett något av de tre sistnämnda? Tips på någon bra lite mer okänd regissör? Då menar jag kanske inte nödvändigtvis okänd för den som är intresserad av ämnet, men alltså inte kända på Lam- To- Kitano- eller Mak/Lau-nivå. Någon av de jag nämnde kanske är känd på den nivån och i så fall ber jag om ursäkt för min kunskapslucka.
Citera
2012-08-28, 22:43
Medlem
The Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Satyajit Ray

Apu-trilogin (Sången om vägen, Den obesegrade och Apus värld) är väl Rays mest kända filmer och är måsten när man talar om regissören. Min favorit är dock Nayak, vilket är lite av en Smultronstället-film där en känd skådespelare ger sig ut på en resa för att ta emot ett pris och under resans gång tänker tillbaka på livet och valen han har gjort.

Mahanagar är också en mycket bra film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in