2012-12-03, 20:12
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
AH! Den har jag haft ett bra jäkla tag, men inte sett den. Det var konstig textning som fan kommer jag ihåg. Ska se om det finns någon ny nu. Bara det att den är helt och hållet filmad med en Iphone 4 är ju ganska intressant...

Säg gärna hur den var, för det är jag extremt intresserad av!

Den dök upp på Cinemageddon häromdagen så vet inte om det är samma relle som cirkulerat runt sedan tidigare, hörde först talas om denna idag då jag hittade den. Hade ingen aning om heller att det fanns en filmfestival dedikerad till "iPhone-filmer" som denna tydligen ska ha varit ett bidrag till. Måste också ta och se Pietá någon dag framöver, möjligtvis i morgon då jag måste lägga mig tidigt i kväll och hinner nog bara att se Night Fishing, men det är inte heller fy skam!
Citera
2012-12-05, 10:46
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Den dök upp på Cinemageddon häromdagen så vet inte om det är samma relle som cirkulerat runt sedan tidigare, hörde först talas om denna idag då jag hittade den. Hade ingen aning om heller att det fanns en filmfestival dedikerad till "iPhone-filmer" som denna tydligen ska ha varit ett bidrag till. Måste också ta och se Pietá någon dag framöver, möjligtvis i morgon då jag måste lägga mig tidigt i kväll och hinner nog bara att se Night Fishing, men det är inte heller fy skam!
Har du sett Night Fishing ännu? Är spänd av förväntan på ett litet utlåtande.
Citera
2012-12-05, 14:07
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Har du sett Night Fishing ännu? Är spänd av förväntan på ett litet utlåtande.

Ja, och gillade den inte direkt, kändes lite osammanhängande i handlingen som mest gick ut på sångnummer och scener som antagligen har någon form av anknytning till koreansk folktro. Dock var den väldigt snygg emellanåt för att vara gjord på en iPhone, men har redan konstaterat att Park tappat mycket efter Oldboy.
Citera
2012-12-05, 21:17
Medlem
Citat:
Ja, och gillade den inte direkt, kändes lite osammanhängande i handlingen som mest gick ut på sångnummer och scener som antagligen har någon form av anknytning till koreansk folktro. Dock var den väldigt snygg emellanåt för att vara gjord på en iPhone, men har redan konstaterat att Park tappat mycket efter Oldboy.

Jag väntar fortfarande på en film av Park att bli bortblåst av, då jag inte fann Oldboy så märkvärdig. Tycker tyvärr inte att Stoker verkar särskilt märkvärdig heller. Synd, då jag tycker han är en bra regissör, han får sluta skriva sina egna historier.

Håller Bong mycket högre.
Citera
2012-12-05, 22:03
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Jag väntar fortfarande på en film av Park att bli bortblåst av, då jag inte fann Oldboy så märkvärdig. Tycker tyvärr inte att Stoker verkar särskilt märkvärdig heller. Synd, då jag tycker han är en bra regissör, han får sluta skriva sina egna historier.

Oldboy har ett slags sentimentalt värde hos mig själv, då det var en av de första asiatiska filmer som jag såg på stor duk tillsammans med Dark Water, The Eye och A Tale of Two Sisters. Var ju också bara sexton år 2003 och under den perioden i mitt liv var jag väldigt mottaglig för filmer ifrån Asien och allt bortom Hollywood, så självklart gjorde Oldboy ett stort intryck på mig. Musiken var också den enastående och laddade hem soundtracket och nötte det i flera månader efter biovisningen. Jag har även Sympathy for mr Vengeance hemma på DVD, ska nog se om den någon dag framöver och se om jag uppskattar den mera nuförtiden jämfört med då den kom.
Citera
2012-12-05, 22:12
Medlem
Citat:
Oldboy har ett slags sentimentalt värde hos mig själv, då det var en av de första asiatiska filmer som jag såg på stor duk tillsammans med Dark Water, The Eye och A Tale of Two Sisters. Var ju också bara sexton år 2003 och under den perioden i mitt liv var jag väldigt mottaglig för filmer ifrån Asien och allt bortom Hollywood, så självklart gjorde Oldboy ett stort intryck på mig. Musiken var också den enastående och laddade hem soundtracket och nötte det i flera månader efter biovisningen. Jag har även Sympathy for mr Vengeance hemma på DVD, ska nog se om den någon dag framöver och se om jag uppskattar den mera nuförtiden jämfört med då den kom.

Ah, då förstår jag. Dark Water var för övrigt den första asiatiska filmen jag såg.
Citera
2012-12-05, 22:31
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ah, då förstår jag. Dark Water var för övrigt den första asiatiska filmen jag såg.

Battle Royale var den första som jag själv såg som jag minns, på realesedagen för den svenska DVD-utgåvan som jag fortfarande äger. Dark Water har jag nog inte sett sedan den var ny, gillade den skarpt då det begav sig i alla fall.
Citera
2012-12-05, 22:37
Medlem
Citat:
Battle Royale var den första som jag själv såg som jag minns, på realesedagen för den svenska DVD-utgåvan som jag fortfarande äger. Dark Water har jag nog inte sett sedan den var ny, gillade den skarpt då det begav sig i alla fall.

Haha, Battle Royale var den andra asiatiska jag såg, samma filmkväll som Dark Water. Har sett båda ett antal gånger sedan dess, Battle Royale har förblivit en av mina absoluta favoriter.
Citera
2012-12-05, 22:53
Medlem
mishimas avatar
Direkt när jag sett Pieta tyckte jag det var en riktigt bra film, men efterhand växer det fram en känsla att den egentligen är rätt bagatellartad. Den har inte samma snygga läckra formspråk som många andra av Kim Ki-Duks filmer och historien tycker jag aldrig tar fart ordentligt. Den når tyvärr tillslut bara upp till knappt godkänt. Den lever framför allt på några få rätt snygga scener.
Citera
2012-12-05, 23:04
Medlem
Koreanska dramafilmer är på det stora hela en ringaktad genre. Kanske beror det på att all forskarmöda och behovet av att redovisa tidstypiska detaljer ofta ställer sig i vägen för fantasi och gestaltning. Kanske också på att den historiska skildringen bryter mot det första budet i koreanska dramafilmer: att berätta något nytt. Hursomhelst har jag börjat sjunka in i "East of Eden" under den sista perioden. Grundplotten är intagande och trollbindande:

Citat:
Shin Tae-hwan is the managing director of a coal mine in Taebaek. As the true embodiment of ambition, he strives to become the inheritor of the coal mining company called the Taesung Group. In this process, he kills Lee Ki-chul, another miner who has been blocking his path to success. For his own selfish pleasure, he also seduces a nurse at Taebaek Hospital, only to coldly brush her away later.

At that moment, the wife of the deceased miner Lee Ki-chul gives birth to a son at Taebaek Hospital. On that same day, Shin Tae-hwan’s wife also gives birth to a baby boy.

Mi-ae is the nurse who has been betrayed by Shin Tae-hwan. In her rage, she comes up with a scheme to fulfill her own revenge. As if to jab a dagger into Shin Tae-hwan’s heart, she switches the two babies born in the same hospital. By doing so, she viciously transforms the fates of the two lives.
http://asianwiki.com/East_of_Eden
Citera
2012-12-05, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Direkt när jag sett Pieta tyckte jag det var en riktigt bra film, men efterhand växer det fram en känsla att den egentligen är rätt bagatellartad. Den har inte samma snygga läckra formspråk som många andra av Kim Ki-Duks filmer och historien tycker jag aldrig tar fart ordentligt. Den når tyvärr tillslut bara upp till knappt godkänt. Den lever framför allt på några få rätt snygga scener.

Då allt fler utlåtanden börjar trilla in är det väl dags även för mig att se Pieta snart, de flesta verkar ense om att den varken är toppen eller dålig.

Har själv fått sett Deranged, som diskuterats här inne tidigare. Måste säga att jag tycker om att Park väljer att inte fokusera på själva katastrofen utan snarare den masshysteri och den kraftantagning en sådan typ av katastrof får som naturliga konsekvenser. Första filmen jag ser med Kim Myung-min trots att han gjort åtminstone två storfilmer innan detta, och det var en positiv ny kännedom.

Efter att ha läst på om tagelmaskar får jag säga att det är ett briljant grepp att låta dessa använda människor som "hosts", har det gjorts tidigare eller är det en helt ny idé? Snyggt om så är fallet.

Kan ju ställa följande fråga till InternationalWOT; såg att Kim Dong-wan mest gjort dramas innan detta, är det något du sett? Tyckte han fungerade bra i sin roll här åtminstone.

Vad gäller filmen är det ju viktigt att ha i åtanke vad det är, Parks mål är knappast att tävla med filmer som Pieta eller Masquerade, och i sin grupp är det helt klart en av de bättre. Slutbetyget landar på en stark tvåa, stör mig verkligen på den här typen av slut (ni som sett filmen förstår).
Citera
2012-12-05, 23:12
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Haha, Battle Royale var den andra asiatiska jag såg, samma filmkväll som Dark Water. Har sett båda ett antal gånger sedan dess, Battle Royale har förblivit en av mina absoluta favoriter.

Minns till och med att det var den 29:e mars 2001 eller 2002 som jag köpte filmen och såg den. På den tiden fildelade jag inte alls lika frenetiskt och då kom man inte över asiatiska filmer lika lätt som idag, därför var det en stor dag för mig då jag köpte filmen och såg den första gången så datumet satte sig. Antagligen den bästa filmen ifrån 2000-talet tillsammans med Visitor Q.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in