Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Direkt när jag sett Pieta tyckte jag det var en riktigt bra film, men efterhand växer det fram en känsla att den egentligen är rätt bagatellartad. Den har inte samma snygga läckra formspråk som många andra av Kim Ki-Duks filmer och historien tycker jag aldrig tar fart ordentligt. Den når tyvärr tillslut bara upp till knappt godkänt. Den lever framför allt på några få rätt snygga scener.
Då allt fler utlåtanden börjar trilla in är det väl dags även för mig att se
Pieta snart, de flesta verkar ense om att den varken är toppen eller dålig.
Har själv fått sett
Deranged, som diskuterats här inne tidigare. Måste säga att jag tycker om att Park väljer att inte fokusera på själva katastrofen utan snarare den masshysteri och den kraftantagning en sådan typ av katastrof får som naturliga konsekvenser. Första filmen jag ser med
Kim Myung-min trots att han gjort åtminstone två storfilmer innan detta, och det var en positiv ny kännedom.
Efter att ha läst på om tagelmaskar får jag säga att det är ett briljant grepp att låta dessa använda människor som "hosts", har det gjorts tidigare eller är det en helt ny idé? Snyggt om så är fallet.
Kan ju ställa följande fråga till
InternationalWOT; såg att
Kim Dong-wan mest gjort dramas innan detta, är det något du sett? Tyckte han fungerade bra i sin roll här åtminstone.
Vad gäller filmen är det ju viktigt att ha i åtanke vad det är, Parks mål är knappast att tävla med filmer som Pieta eller Masquerade, och i sin grupp är det helt klart en av de bättre. Slutbetyget landar på en stark tvåa, stör mig verkligen på den här typen av slut (ni som sett filmen förstår).